Beantwoorden
wannesT
Professional Weetjesweter
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag On a roll...

Instellen Telenet-modem voor verbinding zonnepanelen

Ik heb een Sunny Boy 3000-TL omvormer voor mijn zonnepanelen. Het lukt me niet om er verbinding mee te maken in Home Assistant. Op een forum heeft iemand het opgelost door een poort open te zetten als volgt, weliswaar met een Nederlandse modem:
Uiteindelijk in de KPN router in poortforwarding een nieuwe poort configuration aangemaakt met de naam SMA

wannesT_1-1736280282048.png

Toen de poort forwarding aangemaakt. Daarna werkte het perfect.

wannesT_2-1736280331595.png

Iemand anders ook: Door op de router voor het ip van de SMA de poort intern/extern op 80/80 open te zetten werkt het meteen.

Is dat iets wat ik ook kan toepassen bij mijn Telenet modem of zo?
mvg

Wannes

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: poort instelling

9 reacties
DylanVanAssche
Warming up? Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien!

Bij Telenet kan je ook poorten open zetten, dit doe je in My Telenet bij de modem onder 'Geadvanceerde Instellingen'.

Onderaan die instellingen staat de firewall waar je regels kan ingeven.

Je zal daar een regel moeten toevoegen die toelaat om van buitenaf naar de omvormer's intern IP kan op poort 80 (port forwarding).

Zie https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/geavanceer...

Zorg wel dat er een password op die omvormer staat, anders kan iedereen (!) van buitenaf aan jouw zonnepanelen.

Opgelet: My Telenet is vrij onstabiel op dat vlak, soms werkt de interface slecht of niet, dan neem je best contact op met de klantendienst.

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Lijkt me niet erg logisch. Home Assitant draait lokaal in je netwerk, de omvormer staat ook lokaal in je netwerk. Port-Forwarding dient om van buitenaf verbinding te maken met een toestel in je netwerk en zou dus overbodig moeten zijn in dit scenario

Wanneer je met je browser surft naar de webpagina van je omvormer, krijg je dan gewoon toegang? Als dat werkt vanop je PC dan zou Home Assistant dat ook gewoon moeten kunnen.

Maar probeer het eens uit hé?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DylanVanAssche
Warming up? Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien!

@WG94heeft wel een punt: toegang van buitenaf is niet nodig als Home Assistant ook lokaal draait! +1 van mij om dit eerst zo te proberen.

BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

zoals hier al aangegeven, portmaps is niet de manier om dit te bewerkstelligen, tenzij je van buitenaf op je omvormer zou moeten kunnen, maar staat dan los van je HA

poort 80 openzetten is beetje uit den boze dan ook denk ik.

Normaal is je omvormer op je lan geconnecteert, hetzij via ethernet, hetzij via wireless.  Ik veronderstel dat je HA op zelfde LAN ingeplugd is, dus is die SMA gewoon een LAN device en moet er niet geprutst worden met portmaps

thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

heeft u behalve uw telenet modem nog een eigen router in het netwerk

zoja,

de home assistant en uw sma moeten met dezelfde router verbonden zijn

als uw eigen router achter die van telenet hangt en de sma hieraan,

en uw home assistannt aan telenet, hangt u ze beter aan dezelfde router

zo neen,

is er wat anders aan de hand, home assistant zou dan moeten kunnen communiceren, als de sma dit toelaat, zonder portforwarding

wannesT

OK, ik dacht al dat port forwarding in dit geval niet zou kunnen helpen; raar dat de noorderburen dit doen en het ook nog werkt.
Mijn inverter en home assistant zitten idd op dezelfde router. Het lukt helemaal niet om te verbinden, hoewel ik zeker ben dat alle voorwaarden vervuld zijn. Het moet dus een beperking zijn in home assistant. Ik probeer het nog met een andere add-in in home assistant, nl Sunspec. Ben benieuwd...

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@wannesT  schreef:

Ik heb een Sunny Boy 3000-TL omvormer voor mijn zonnepanelen. Het lukt me niet om er verbinding mee te maken in Home Assistant.

Is dat iets wat ik ook kan toepassen bij mijn Telenet modem of zo?

Een goede communicatie tussen jouw SMA omvormer en Home Assistant gebeurt volgens mij via Modbus

• je moet waarschijnlijk ergens in de SMA instellingen de "Modbus/TCP" activeren.
  • je moet waarschijnlijk de "SMA-Solar" integratie voor HA toevoegen (tenzij HA jouw SMA omvormer automatisch vindt en de nodige sensoren instelt).

https://www.home-assistant.io/integrations/sma/

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@wannesT  schreef:

Mijn inverter en home assistant zitten idd op dezelfde router. Het lukt helemaal niet om te verbinden, hoewel ik zeker ben dat alle voorwaarden vervuld zijn. Het moet dus een beperking zijn in home assistant.

"Het lukt me niet" ... is een zeer summiere omschrijving.

Kan je eens uitleggen wat je wel al geprobeerd hebt, of hoe??

• heb je de SMA integratie toegevoegd?
  • heb je het correcte IP adres van jouw omvormer ingesteld in de SMA integratie?
  • heb je een user paswoord voor de toegnag tot de omvormer?
  • wat zijn de foutmeldingen?

Schermafbeelding 2025-01-08 134040.png

Schermafbeelding 2025-01-08 134320.png

wannesT

Hallo,

intussen ben ik er in geslaagd om alle data uit de Sunny Boy te lezen mbv node red.
Voor mij is het probleem aldus volledig opgelost.
Ik ga nu wel verder zonder home assistant voor de data logging. Node red draait op een Raspberry pi zero 2w en stuurt met MQTT de data door naar een server waar de data verder verwerkt worden (opslag in mySQL DB).

gr

Wannes