24755
netweters
|
152394
antwoorden
|
20699
vragen
|
Ik heb een Sunny Boy 3000-TL omvormer voor mijn zonnepanelen. Het lukt me niet om er verbinding mee te maken in Home Assistant. Op een forum heeft iemand het opgelost door een poort open te zetten als volgt, weliswaar met een Nederlandse modem:
Uiteindelijk in de KPN router in poortforwarding een nieuwe poort configuration aangemaakt met de naam SMA
Toen de poort forwarding aangemaakt. Daarna werkte het perfect.
Iemand anders ook: Door op de router voor het ip van de SMA de poort intern/extern op 80/80 open te zetten werkt het meteen.
Is dat iets wat ik ook kan toepassen bij mijn Telenet modem of zo?
mvg
Wannes
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: poort instelling
Opgelost! Ga naar oplossing.
Bij Telenet kan je ook poorten open zetten, dit doe je in My Telenet bij de modem onder 'Geadvanceerde Instellingen'.
Onderaan die instellingen staat de firewall waar je regels kan ingeven.
Je zal daar een regel moeten toevoegen die toelaat om van buitenaf naar de omvormer's intern IP kan op poort 80 (port forwarding).
Zorg wel dat er een password op die omvormer staat, anders kan iedereen (!) van buitenaf aan jouw zonnepanelen.
Opgelet: My Telenet is vrij onstabiel op dat vlak, soms werkt de interface slecht of niet, dan neem je best contact op met de klantendienst.
Lijkt me niet erg logisch. Home Assitant draait lokaal in je netwerk, de omvormer staat ook lokaal in je netwerk. Port-Forwarding dient om van buitenaf verbinding te maken met een toestel in je netwerk en zou dus overbodig moeten zijn in dit scenario
Wanneer je met je browser surft naar de webpagina van je omvormer, krijg je dan gewoon toegang? Als dat werkt vanop je PC dan zou Home Assistant dat ook gewoon moeten kunnen.
Maar probeer het eens uit hé?
@WG94heeft wel een punt: toegang van buitenaf is niet nodig als Home Assistant ook lokaal draait! +1 van mij om dit eerst zo te proberen.
zoals hier al aangegeven, portmaps is niet de manier om dit te bewerkstelligen, tenzij je van buitenaf op je omvormer zou moeten kunnen, maar staat dan los van je HA
poort 80 openzetten is beetje uit den boze dan ook denk ik.
Normaal is je omvormer op je lan geconnecteert, hetzij via ethernet, hetzij via wireless. Ik veronderstel dat je HA op zelfde LAN ingeplugd is, dus is die SMA gewoon een LAN device en moet er niet geprutst worden met portmaps
heeft u behalve uw telenet modem nog een eigen router in het netwerk
zoja,
de home assistant en uw sma moeten met dezelfde router verbonden zijn
als uw eigen router achter die van telenet hangt en de sma hieraan,
en uw home assistannt aan telenet, hangt u ze beter aan dezelfde router
zo neen,
is er wat anders aan de hand, home assistant zou dan moeten kunnen communiceren, als de sma dit toelaat, zonder portforwarding
OK, ik dacht al dat port forwarding in dit geval niet zou kunnen helpen; raar dat de noorderburen dit doen en het ook nog werkt.
Mijn inverter en home assistant zitten idd op dezelfde router. Het lukt helemaal niet om te verbinden, hoewel ik zeker ben dat alle voorwaarden vervuld zijn. Het moet dus een beperking zijn in home assistant. Ik probeer het nog met een andere add-in in home assistant, nl Sunspec. Ben benieuwd...
@wannesT schreef:Ik heb een Sunny Boy 3000-TL omvormer voor mijn zonnepanelen. Het lukt me niet om er verbinding mee te maken in Home Assistant.
Is dat iets wat ik ook kan toepassen bij mijn Telenet modem of zo?
Een goede communicatie tussen jouw SMA omvormer en Home Assistant gebeurt volgens mij via Modbus
@wannesT schreef:Mijn inverter en home assistant zitten idd op dezelfde router. Het lukt helemaal niet om te verbinden, hoewel ik zeker ben dat alle voorwaarden vervuld zijn. Het moet dus een beperking zijn in home assistant.
"Het lukt me niet" ... is een zeer summiere omschrijving.
Kan je eens uitleggen wat je wel al geprobeerd hebt, of hoe??
Hallo,
intussen ben ik er in geslaagd om alle data uit de Sunny Boy te lezen mbv node red.
Voor mij is het probleem aldus volledig opgelost.
Ik ga nu wel verder zonder home assistant voor de data logging. Node red draait op een Raspberry pi zero 2w en stuurt met MQTT de data door naar een server waar de data verder verwerkt worden (opslag in mySQL DB).
gr
Wannes