Beantwoorden
GuyDB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Alles op zijn plek! Jij bent af! Handje vol! Follow the reader, reader!

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

Hallo Collega Netweters,

 

Ik heb een Klik buro abonnement dat voor internet Business Fibernet bevat. Dit betekent dat ik dus aan +/-300Mbps zou moeten kunnen surfen, maar ik haal consequent niet meer dan 230 Mbps down (upstream haal ik de verwachtte 30 Mbps). Daarnaast merk ik ook dat ik een hoge bufferbloat heb, en regelmatig had mijn router (Netgate SG-1100) een hoge packetloss waardoor mijn WAN-poort de verbinding resette met een tijdelijke onbeschikbaarheid van de internetconnectie tot gevolg. Ik ben voorlopig terug overgeschakeld op mijn "oude" WiFi router omdat die beter om kan gaan met het packetloss, maar ik zou dus graag overschakelen naar de SG-1100 omdat ik daarmee het internet gebruik van mijn kinderen beter kan sturen.

 

Ik heb de afgelopen weken meerdere metingen gedaan verspreid over de dag m.b.v. de speedtest op dslreports, die naast de snelheid dus ook die bufferbloat meet. Alle metingen zijn gedaan over bekabeld netwerk (en dit met zowel de SG-1100 als de Asus RT-AC68U ), zowel in mijn normale setup (router -> switch -> PC, als rechtstreeks op de modem). Mijn kabelmodem is een CV6181E DOCSIS 3.0, de telefonie verloopt over een aparte "modem", hierdoor loopt coax over een splitter (zie ook de foto onderaan).

 

Wat is hieraan te doen?

Hieronder screenshots van en van mijn snelheidsmetingen:

speedtest2.png

 

speedtest1.png

 

En dit is de geïnstalleerde Telenet hardware:

TelenetSetup.png

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

|========================|
|Talk is cheap, supply exceeds demand.|
|========================|
0 Likes
12 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

@GuyDB  Als ik de foto zie ddan is mijn eerste reactie: Dat verwondert mij niet. Een splitter op een splitter. Daar mag eigenlijk iet van weg. Op de data uitgang van de NIU kan je een splitter zetten naar de 2 modems en dan heb je nog altijd 4 uitgangen naar de respectievelijke TV's. Ik vraag mij ook af waarom ze 2 modems zetten. Op die modem only kan net zo goed uw telefoon aangesloten worden. Maar daarvoor moet je eens naar een Center gaan die voldoende onderlegd is om je telefoon naar die modem only over te brengen (administratief gezien dan).  Ik zou daar eerlijk gezegd opkuis doen en het zal al een stuk verbeteren volgens mij.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

@igvfer  ik wil er even aan toevoegen dat de andere modem voor digitale telefonie kan zijn. Dus diemodem wordt enkel gepositioneerd voor digitale telefonie zonder internet dus hou daar rekening mee. Ik heb op de Business gewerkt bij Telenet dus deze situatie is perfect mogelijk hoor. Maar wacht even af wat TS zegt over de modems. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GuyDB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Alles op zijn plek! Jij bent af! Handje vol! Follow the reader, reader!

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

@igvfer  alvast bedankt voor jouw feedback. Ik had eerlijk gezegd zoal een vermoeden dat er teveel splitters in mijn setup zaten. We hebben enkel vaste lijn en internet, op die vaste lijn zit een alarminstallatie waardoor er dus geen WiFi in de Telenet Hardware zit maar een backupbatterij.

 

Zou ik dit ook gewoon kunnen melden via een support ticket? Ik heb dit wel al eerder gedaan, in het begin van de lockdown. Maar toen gaf ik het nog het voordeel van de twijfel aangezien er dan meer van thuis werd gewerkt en dit de meting mogelijks negatief beïnvloedde. Maar aangezien het consequent is had ik besloten om eerst hier nog eens te luisteren.

|========================|
|Talk is cheap, supply exceeds demand.|
|========================|
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

@GuyDB  als je een modembatterypack hebt kan je de tweede modem er af laten halen. Je kan altijd een ticket aanmaken via de A-desk. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

Er staat maar 1 splitter en dat is degene voor de 2 modems. Je zit vermoedelijk met een alarm, die eerste 'splitter' is een relais voor je alarm? Wanneer de stroom uitvalt blijft je onderste modem met ingebouwde batterij nog werken, daar zit dan de telefoonlijn op die nog kan buitenbellen naar de alarmcentrale. Dan loopt je signaal via dat relais ipv via de niu die zonder stroom zit. En dus geen signaal meer geeft. Dit stuk zorgt niet voor signaalverlies.

 

Voor je 300 mbps heb een nieuwere (emta) modem nodig. Je modem is beperkt tot 240 mbps. Eventueel vragen om alles op een modem(je nieuwe) te zetten. Als je modem altjd onder stroom moet blijven kan je nog werken met een externe batterij. Indien je toch nog met 2 modems blijft zitten kan je achter een lifeline niu vragen, dat is een niu waar 2 data uitgangen opzitten en deze kan dus 2 modems voorzien zonder signaalverlies en dan heb je die splitter ook niet meer nodig.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

@GuyDB  Had er niet op gelet dat die telefoonmodem er eentje was met batterijpack. Dus laten staan. Maar dan nog heb ik mijn vragen over die bovenste splitter. Die is blijkbaar aangesloten met 2 coaxen naar de NIU. Onderaan gaat er dan 1 coax naar die splitter waar de 2 modems zijn op aangesloten. Waar gaan die 2 andere coaxen dan naartoe? Zie mijn vraagtekens.

TelenetSetup.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

@Cos_95  Nog even uw antwoord bekeken en dit maakt een en ander duidelijk. Op die bovenste splitter komt er onderaan de dropkabel toe, die dan doorgaat naar de NIU en dan komt er een coax terug naar die splitter. Maar dan kan ik nog 1 van de 3 onderste niet thuiswijzen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

@igvfer 

 

-Links onderaan is de drop

- middenste is de voeding -> gaat richting stopcontact.

- Rechtste gaat naar de modems.

 

En dan de bovenste 2 gaan richting NIU.

Zo dat als er stroom is dat passeert alles via de NIU

 Als de stroom uitvalt schakelt het relais en loopt het signaal via de relais naar de modem dat deze nog kan werken voor het alarm.

 

Edit: Maar dit is nog iets van vroeger, tegenwoordig hebben ze lifeline niu's. Hier zitten 2 cm uitgangen op en zit de relais in de niu ingebouwd. En dan hoeft dat relais niet meer en die splitter voor de modems ook niet meer.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

@Cos_95  Dank u. Weeral wat bijgeleerd. Conclusie. Die modem only vervangen door een snellere versie. Na nog eens naar de foto te kijken merk ik nu ook dat dit het oudere model is. De laatste versies waren meer afgerond. Een beetje zoals die zwarte HGW maar de helft kleiner.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GuyDB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Alles op zijn plek! Jij bent af! Handje vol! Follow the reader, reader!

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

Allen,

 

Bedankt voor de leerrijke input. Ik heb intussen een ticket gelogd bij de A-desk en hoor dan wel wat er aan de setup kan worden gedaan.

 

|========================|
|Talk is cheap, supply exceeds demand.|
|========================|
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

Deze setup kan veel simpeler. Je behoud gewoon uw modem/router en je koopt u een UPS waarop je die dan aansluit. Zo kan dat backup systeem eruitgehaald worden en de splitter ook.

Hoe meer tussendevices je hebt hoe meer kans op vertraging.

Dus ik zou eerst een kijken of je geen tussenstukken kan verwijderen.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GuyDB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Alles op zijn plek! Jij bent af! Handje vol! Follow the reader, reader!

Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid

Allen nog eens bedankt voor de hulp. Intussen werd de opstelling sterk vereenvoudigd, er is nu een nieuwe CV8560E e-Router geïnstalleerd. Deze is nu al een kleine week in gebruik en het merendeel van mijn problemen is van de baan. Ik heb nu mijn volle snelheid en de mijn eigen router/firewall heeft intussen nog geen enkele keer de WAN verbinding afgesloten.

|========================|
|Talk is cheap, supply exceeds demand.|
|========================|