Internet haalt niet de de geafficheerde snelheid
Hallo Collega Netweters,
Ik heb een Klik buro abonnement dat voor internet Business Fibernet bevat. Dit betekent dat ik dus aan +/-300Mbps zou moeten kunnen surfen, maar ik haal consequent niet meer dan 230 Mbps down (upstream haal ik de verwachtte 30 Mbps). Daarnaast merk ik ook dat ik een hoge bufferbloat heb, en regelmatig had mijn router (Netgate SG-1100) een hoge packetloss waardoor mijn WAN-poort de verbinding resette met een tijdelijke onbeschikbaarheid van de internetconnectie tot gevolg. Ik ben voorlopig terug overgeschakeld op mijn "oude" WiFi router omdat die beter om kan gaan met het packetloss, maar ik zou dus graag overschakelen naar de SG-1100 omdat ik daarmee het internet gebruik van mijn kinderen beter kan sturen.
Ik heb de afgelopen weken meerdere metingen gedaan verspreid over de dag m.b.v. de speedtest op dslreports, die naast de snelheid dus ook die bufferbloat meet. Alle metingen zijn gedaan over bekabeld netwerk (en dit met zowel de SG-1100 als de Asus RT-AC68U ), zowel in mijn normale setup (router -> switch -> PC, als rechtstreeks op de modem). Mijn kabelmodem is een CV6181E DOCSIS 3.0, de telefonie verloopt over een aparte "modem", hierdoor loopt coax over een splitter (zie ook de foto onderaan).
Wat is hieraan te doen?
Hieronder screenshots van en van mijn snelheidsmetingen:
En dit is de geïnstalleerde Telenet hardware:
Alvast bedankt voor de antwoorden.
|Talk is cheap, supply exceeds demand.|
|========================|
- Labels:
-
modem-only (EMTA)
-
snelheid