Beantwoorden
PeterH1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

Hey mensen,

 

Ik ben al dagen via twitter aan het chatten met mensen van Telenet i.v.m dit probleem, maar er komt niets zinnigs uit, misschien dat jullie nog ideeën hebben?

 

Ik heb sinds een paar maanden gigaboost, maar het internet is in verhouding veel te langzaam.

Via speedtest.net haal ik heel kort een piek van 650 MB/s, maar zakt al snel terug naar onder de 500. Via de speedtest van Telenet kom ik zelfs niet verder als 84 MB/s.

Dit per WiFi als ook kabel (2 RJ45 aansluiting in PC getest [een 1gbps aansluiting en een 2.5gbps aansluiting), zonder enig verschil.

Drivers voor beide aansluitingen op meest actuele stand.

 

De Telenet router is nog geen 2 maanden oud (speciaal voor de gigaboost upgrade gehaald).

Van router tot PC gebruik ik een hoge kwaliteit CAT8 kabel.

 

Volgende getest:
- via VPN 

- andere DNS (googleDNS)

- router opnieuw opstarten

- router resetten (kleine gaatje achterkant router)

- drivers voor LAN (RJ45) aansluiting opnieuw geïnstalleerd.

- WiFi geprobeerd (1gbps ASUS Wifi stick)

- verschillende LAN (RJ45) aansluitingen op PC

 

Iemand nog een idee?

 

Bij voorbaat dank!

0 Likes
11 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

@PeterH1  

Welke modem heb je ? Heb je achter demoden nog iets staan een eigen router of een Ap of iets dergelijks? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dragon_Racing
Freshman Meerweter
Berichten: 59
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

Hier ook al paar maanden overgeschakeld naar Speedboost en dat in combinatie met de andere telenet modem.

Dus van de CH7465LG-TN naar de Ch8568-lg. 

 

Met het vorige abonnement had ik de 300mbps/400mbps (weet het niet juist meer). 

 

Met de nieuwe modem en speedboost...  Als ik geluk heb, 520mbps. 

 

Snelheid wifi 2.4 (verschillende kanalen geprobeerd en automatisch) snelheden van 20 tot 80mbps.  Laag dus.  Zekers tegenover de vorige modem. 

 

Zoals anderen.  Getest met deftige kabels.  Het toestel alleen zonder iets anders ertussen of 2e toestel dat eraan hangt.  Diverse speedtest programma's, enz... 

 

Dus haal meestal bijna de helft van de beloofde speedboost snelheid. 

Als ik het dan vergelijk met het vorig abonnement en modem...  Daar zat ik dus voor 85% aan de beloofde snelheid. Nu maar 50%.  Modem al gereset, enz... Geen geluk dus.  In het begin haalde ik wel 1 of 2 dagen iets van 760mpbs.  Maar verder..... Traag.

 

En sinds de speedboost, nieuwe modem.... Merk ik toch meerdere keren bij het gebruik van Netflix, disney+ dat er momenten zijn waar de kwaliteit van HD/4K naar gewoon 720 lage kwaliteit gaat.  Gewoon omdat de snelheid dus ineens een heel pak terug valt.

 

Downloaden.... Dus ook langdurig 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1662
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

@PeterH1 Probeer eens de app van speedtest.net te installeren op uw pc. Via de browser geeft dit niet de juiste info. Het kan zijn dat de "flowcontrol" op uw netwerkkaart verkeerd is ingesteld.

Ik zou eens kijken in de instellingen van uw pc.

De wifi , daar moet je eens zien of je op de 5GHZ aangesloten bent om de goede snelheden te halen.

Het kan ook zijn dat er een probleem is met interferentie, dus dat er storingen zijn.

Je kan dit tegengaan door een shielded shielded utp te gebruiken. Deze is beter bestand tegen storingen.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PeterH1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

Sorry voor de late reactie iedereen!

Volgens MijnTelenet is het een "DOCSIS 3.1 WIRELESS (DOCSIS)".

Ik vermoed dat het de CH8568LG is, zoals Telenet deze noemt.

 

Ik heb er nog een hub achter zitten, maar die heb ik al sinds dat ik die router heb en heb ook al snelheden gehad die wel goed zijn. Enkel recentelijk niet meer.

0 Likes
PeterH1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

Hey.

 

Ik heb de app geïnstalleerd en ook daar kom ik op een download van 195 Mbps uit.

Ik heb een wifistick, maar die gebruik ik nooit, want die disconnect constant.

Interferentie lijkt me niet, gezien ik enkel Cat8 kabels gebuik en daarbij zou interferentie zo goed als niet aanwezig mogen zijn. Ook lijkt me dit eerder onwaarschijnlijk, aangezien het eerder ook al probleemloos heeft gewerkt met dezelfde setup (niets veranderd).

0 Likes
PeterH1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

Ik sluit niet uit dat het probleem ergens in mijn PC ligt, maar niet bij drivers, aansluitingen, etc.

Eerder een instelling, maar heb echt al alles geprobeerd wat ik heb kunnen proberen en ook al -tig guides gevolgd met mogelijke oplossing, niets hielp. 

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

Heb je al eens, na mekaar, ook iemand anders laptop op dezelfde router poort met dezelfde ethernet kabel geprobeerd? Als dat gelijkaardig resultaat geeft kan je jouw PC als probleem bezorger schrappen.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
PeterH1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

Heb helaas geen laptops of dergelijke met een snelle RJ45 aansluiting om dit te testen.

 

Wat me wel opvalt, is dat als ik de router opnieuw opstart, deze de eerste paar seconden snel download (in steam 83.3 MB/s), maar dat al binnen een halve minuut inzakt naar ca. 30.

In speedtest.net zit ik rond de 350 mbps (erg laag voor gigabit internet)

 

Verder merk ik ook dat het super instabiel loopt (en dit is niet enkel in steam, maar overal): 

PeterH1_1-1632248651822.png

 

 

Is dit een bekend symptoom van iets?

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

@PeterH1  

Zou het toch eens proberen met een rechtstreekse kabel verbinding aan de hub en ook zeker aan de modem. Je geeft al aan dat je geen UTP kabel hebt liggen maar dan misschien eentje kopen , zijn niet weg gegooid je hebt er misschien toch wel iets aan nog. Nu is het voor ons ook maar gissen wat het probleem kan zijn. Kan perfect zijn dat je hub de snelheden niet aan kan of dat er een poort van niet correct werkt. 

 

Het is maar een suggestie wat ik geef voor die kabel want dat moet je zelf weten of je dit wil doen. Maar zoals @NofanTasi ook al aangeeft met iemand zijn laptop of iets dan kan je dergelijke problemen misschien al wel uitsluiten. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PeterH1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

Hallo iedereen,

 

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb het probleem eindelijk opgelost, maar de oorzaak is me nog onbekend.

Ik heb alle kabels in de hub uitgetrokken, in andere aansluitingen teruggestoken en om een of andere reden heb ik nu al iets meer als een dag stabiel en snel internet.

 

PeterH1_0-1632426346048.png

PeterH1_1-1632426419518.png

 

 

Het blijft me een raadsel wat hiervan de oorzaak is. Mocht iemand dit weten, dan hoor ik het graag. Dan kan ik troubleshooten zodat dit niet weer gebeurd.

 

Nogmaals super bedankt aan iedereen hier die mij heeft geholpen en meegedacht!

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Internet langzaam, desondanks Gigaboost.

eind goed al goed ... bij het leggen van een fysische ethernet connectie wordt telkens tussen de twee poorten over snelheid en duplex genegotieerd. Misschien was de negotiatie uitslag voordien wat conservatief of was er een poort even minder performant. Ik heb enkel Linux aparatuur maar ik lees dat Windows PowerShell commando Get-NetAdapter je de genegotieerde waarden toont.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes