Beantwoorden
JOkkeuh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Internet trager door extra Linksys router

hi all,

 

Ik heb enkele aanpassingen uitgevoerd aan mijn netwerk zodat ik een beter WIFI bereik heb door middel van 2 AP's (Netgear) te installeren. Dus nu heb ik een zeer goed WIFI bereik in mijn hele huis.

 

Als gevolg hiervan heb ik ook mijn router (Linksys) direct achter de telenetmodem gezet en alle aparaten (incl. de AP's) zijn aangesloten op mijn router. Momenteel heb ik als abo "all internet" met als download-snelheid tot 300 Mbps. Wanneer ik nu  enkele speedtest (ookla) uitvoer, kom ik momenteel "maar" aan max 70 Mbps. Voor de aanpassingen haalde ik gemakkelijk het dubbele en tot 200 Mbps download. 

 

Is de verminderde snelheid te verklaren doordat alle verkeer nu via mijn Linksys router loopt? Indien zo, enkele voorstellen hoe ik dit kan verhelpen zodat ik mijn volledige download snelheid terug heb? 

 

(let wel: ik heb slechts zeer beperkte ervaringen in netwerk-configuraties - het aansluiten van de hardware etc is niet echt een probleem, maar echt software-matig config doen is wat anders)

 

mvg, 

Jo

0 Likes
17 reacties
JOkkeuh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Internet trager door extra Linksys router

Meting van 70Mbps is zowel via WIFI als bekabeld (Cat5)

Besturingssysteem is Windows 10 op een Surface Pro4 (I7)

 

Ik zal later vandaag een meting uitvoeren rechtstreeks op de modem.

mvg, 

Jo

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Internet trager door extra Linksys router

Geef eens het type van uw router.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet trager door extra Linksys router

Ik veronderstel dat je een modem only opstelling hebt van Telenet ? 

Bij deze opstelling is het mogelijk direct de Linksys router op je modem only van Telenet te hangen.

Als je een e-router hebt moet de Linksys router in Bridge zetten (mac adress ingeven op mijn telenet)

Als je de eerste opstelling hebt kan je de Linksys router als DHCP gebruiken, zodat de Linksys router ook de ip adressen uitdeelt. De Ap's zullen dan gewoon als wifi dienen. 

Kijk wel eens met Wifi analyzer na of je een juist kanaal op de wifi hebt ingesteld, 

het kan zijn dat je op een verkeerd kanaal zit (interferentie) zodat je een terugval hebt van snelheid.

Als je bijvoorbeeld de Netgear Orbi reeks hebt moet je zien welke opstelling je Ap's hebben , want soms heeft de backhaul instelling nadelige effecten.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JOkkeuh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Internet trager door extra Linksys router

hi Janneke, 

 

Mijn router is Linksys EA6200.

https://www.linksys.com/id/p/P-EA6200/

 

grtjs, 

Jo

0 Likes
JOkkeuh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Internet trager door extra Linksys router

hi Kristof,

 

Ik heb eerder dit jaar mijn Telenet modem moeten vervangen en heb nu een 24*8 DOC3 Wireles (DOCSIS) modem. Ik vermoed dat ik een "standaard" opstelling/modem heb van Telenet. 

 

mvg, 

Jo

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Internet trager door extra Linksys router

Als je een 300mbps abonnement hebt, zou je beter minstens een Cat 5E kabel kopen, vermits een Cat 5 heeft maar een max theoretische snelheid van 100mbps.

Als je toch van kabel veranderd zou ik gaan voor minstens een cat 6 kabel, zo ben je zeker voor de toekomst 😉 Dit zou dus uw lagere snelheid verklaren.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JOkkeuh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Internet trager door extra Linksys router

hi Kristof, 

 

Ik heb even de bekabeling nageken en ik heb Cat5E kabel. Zoals eerder vermeldt, ik had reeds hogere downloadsnelheden; enkel sinds ik de router achter de telenet modem heb gezet en alle aparaten nu via de router lopen, is de snelheid beperkt. 

 

Dus ik vermoed dat de router op één of andere manier de snelheid limiteert? (klinkt bizar)

 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Internet trager door extra Linksys router

Als ge een digicorder, digibox of TVbox box hebt dan moeten die rechtstreeks op de Telenet modem aangesloten worden tenzij je uw eigen router speciaal geconfigureerd hebt.

Heb je in mijn Telenet het subnet verandert?

Welk is het subnet (IP adres van toestellen achter uw router) achter uw eigen router?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JOkkeuh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Internet trager door extra Linksys router

hi, 

 

Zonet een speedtest rechtstreeks op de modem gedaan met mijn PC: gemiddeld 170 Mbps. 

Dus duidelijk een probleempje met mij huidige opstelling/config 🙂 

 

 

 

0 Likes
JOkkeuh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Internet trager door extra Linksys router

hi Janneke, 

 

Mijn toestellen hebben allemaal een IP-adres dat begint met 192.168.1.1XX

Momenteel heb ik niets gewijzigd in mijn Telenet of mijn linksys router. 

 

Dus de modem geeft een IP-adres aan mijn router en mijn router geeft een IP adres aan de toestellen. (incl. de digi-box)

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Internet trager door extra Linksys router

Met die instellingen moeten digicorder, digibox en TVbox rechtstreeks bekabeld aangesloten worden op de Telenet modem.

Als ge een nieuwe TVbox hebt die via WiFi verbonden wordt dan moet deze zich op een AP van de telenet modem verbinden.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JOkkeuh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Internet trager door extra Linksys router

hi Janneke, 

 

Akkoord en dat kan ik begrijpen maar lost dit mijn snelheidsprobleem op?

Ik kan ook de linksys er helemaal tussenuit halen en alles rechtstreeks op de telenet modem aansluiten. Maar ik heb altijd geleerd dat een eigen router met firewall etc... veilliger is/was. Op zich heb ik geen nood aan eigen router aangezien ik niet bezig met netwerk monitoring en ben geen IT'er met een complexere infrastructuur. Of klopt deze redenering niet (meer) ?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2256
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Internet trager door extra Linksys router

Ik geloof niet dat de performantie van uw router te laag is om de normale snelheden te halen.

Verplaats de aansluitingen van de telenet TV decoders eens naar de modem. Gewoon om vast te stellen of dit echt de oorzaak is. Er zou een ping-pong effect kunnen zijn tussen digicorder-uw router-telenet modem en dit gaat dan zo verder tot het max aantal hubs overschreden is.

Later kan je dan nog alles rechtstreeks op de modem aansluiten.

Wat firewall betreft. Er is een firewall in de telenet modem en in iedere PC.

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet trager door extra Linksys router

@JOkkeuh 

 

Ik heb daarnet gezien dat er een afbeelding van u klaarstond om gekeurd te worden. Het was een screenshot van een speedtest. Ik heb die afgekeurd omdat uw extern IP adres er nog zichtbaar opstond.

Ik zie hier in de thread nergens nog een afbeelding dus ik vermoed dat je ze terug verwijderd hebt. Weet dat je na plaatsing altijd eerst een tijdje een gele driehoek ziet staan. Dat is omdat alle afbeeldingen eerst goedgekeurd moeten worden door een moderator of Krak.

 

In dit geval was de afbeelding afgekeurd. Plaats dus gerust uw screenshot nadat je (in Paint bvb) uw IP adres (en eventuele andere privé gegevens) gemaskeerd hebt. En wees dus niet verbaasd dat daar eerst een tijdje een gele driehoek zal staan. Dat is(jammer genoeg) compleet normaal.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes