Is DMZ gevaarlijk?
Hallo allemaal,
Ik schets even mijn verhaal.
We zitten hier met een aantal huurders op een gemeenschappelijk Telenet business netwerk. Ik heb binnen dit netwerk een eigen router geplaatst (met vast IP).
Ik vroeg aan mijn verhuurder om DMZ in te schakelen naar mijn subnetwerk. Nu heeft hij dit nagevraagd bij Telenet en kreeg volgende antwoord:
We raden je dit toch wel af, voor de bescherming van de persoonlijke gegevens.
Stel dat deze persoon zeer informatica gericht is, kan deze je op een veilige manier 'hacken' aanpassingen ongevraagd uitvoeren.
Het vertrouwen moet dus wel bijzonder groot zijn om dit toe te laten.
De andere huurders hun laptops zijn toch nog wel gevoelig indien er kwade bedoelingen zijn op langere termijn.
Kan het zijn dat dit niet correct is? Ik zou niet weten welke extra toegang ik zou kunnen krijgen m.b.v. die DMZ om anderen hun PC te gaan hacken of instellingen in router van Telenet te wijzigen enz. Volgens mij verandert op dit vlak niets door het inschakelen van een DMZ en blijft het (even onveilig) als het nu is.
Kan het zijn dat de beantwoorder van deze mail deze vraag heeft beantwoord met de definitie van DMZ zoals ze wordt toegepast in de informaticawereld/bedrijfswereld? In de Telenet modem instellingen heeft deze DMZ namelijk een heel andere functie.
Alvast bedankt voor jullie advies
Matthias