Beantwoorden
Irissofie
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! Pionier It's your fourth party! Pageturner!

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

Hoi Iedereen,

Recent ondervind ik wat problemen met mijn thuisnetwerk. Ik zal proberen ze hier zo goed mogelijk te beschrijven. Mijn vraag is vooral wat zou er mis kunnen zijn met mijn opstelling/wat kan er beter?

Mijn telenet Modem hangt in de garage, deze zend geen wifi uit, enkel voor telenet homespot.
Vanuit de modem vertrekken 3 UTP kabels naar respectievelijk keuken, living en slaapkamer.
-In de keuken staat momenteel niets aangesloten.
-In de living gaat de UTP kabel eerst naar een switch, vandaar gaat het naar Digicorder, PS4, NAS, Wireless acces point (we hebben soms tot 6 devices tegelijk op dit acces point)
-In de slaapkamer stond voor kort enkel een tv met digibox dit werkte prima

Nu probeerde ik gisteren een switch bij te plaatsen in de slaapkamer (eentje dat ik nog had liggen).
Hierop sloot ik mijn werk pc aan en de digibox. 
Om een voor mij onbekende reden werkte dit niet, de pc en digibox kregen geen IP adres. Sluit ik de pc rechtstreeks op de UTP kabel aan zonder switch is er geen probleem.

Is het mogelijk dat de switch defect is? Of is mijn opstelling verkeerd/niet mogelijk?

 

Een tweede probleem dat ik al een tijdje tegenkom is dat mijn iPhone zijn wifi verbinding lijkt vast te lopen ondanks maximaal bereik. Vaak gebeurt dit na gebruik van een ander toestel op wifi. (verliest mijn telefoon zijn IP adres?) Als ik wifi op de iPhone even uitschakel en terug in krijg ik weer verbinding...🤔
Alvast bedankt!

0 Likes
10 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

@Irissofie 

Wissel de twee switches eens om. Als het probleem zich verplaatst weet je het wel zeker.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

@Irissofie   Vermoedelijk zoals @louishufk  een defecte switch. Je hebt er toch wel de kabel op aangesloten die van de andere switch of router komt en dan ook uw PC en digibox? In totaal dus minstens 3 kabeltjes. Maakt niet uit in welke poortjes.

Voor dat Wifi probleem kan ik maar 1 iets bedenken. Je zit meestal met meerdere die constant gebruikt worden? Dan is het mogelijk dat om het wifi verkeer te verbeteren deze die minst actief is wordt verbroken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

@Irissofie de switch die je gebruikt, is die managed of unmanaged?

Op sommige switchen (diegene die managed zijn) kan je VLANS configureren, en soms zelfs VLAN trunks. In jouw geval moeten alle poorten in één en dezelfde VLAN zitten en geconfigureerd zijn als "untagged".

 

Als je switch niet managed is, ligt daar het probleem niet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

Als je direct uit de router vertrekt van Telenet, moet je zien dat je niet over het aantal devices zit die een ip kunnen krijgen. Het beste is een eigen router te voorzien die dan de ip adressen zelf kan uitdelen. Het moment dat je connectie wegvalt als je een ander device koppelt heeft dus te maken dat je zonder ip adressen zit en het gebruikt ip adres dan zal nodig hebben voor het nieuwe geconnecteerde device.

Zorg er wel voor dat uw digirecorder direct op de router zit van Telenet, want deze moet interactief blijven.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

@kristofDW   Als je uit een Telenet modem/router vertrekt kan je tot 253 devices koppelen waarvan 150 via DHCP. Daar geraak je moeilijk over denk ik. In de range 192.168.0.2 tot 192.168.0.254.

De stelling is wel juist als je vertrekt vanuit een Telenet modem only dan heb je een beperking omdat je dan publieke IP adressen toegewezen krijgt en dat kunnen er max. 5 of 10 zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

@igvfer  klopt helemaal! Want het zal ook in het 192.168.*.* segment zitten. 

Alleen als je een bepaald device in bridge zet, zal je beperkt zijn omdat het dan een extern ip adress krijgt en geen "intern" ip adress zoals een gewone router.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Irissofie
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! Pionier It's your fourth party! Pageturner!

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

Bedankt voor de tip!

0 Likes
Irissofie
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! Pionier It's your fourth party! Pageturner!

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

Ja, dus op beide switchen komt een kabel toe rechtstreeks van de Telenet Modem.
Alle andere toestellen hangen op de volgende vrije poorten op de switches.

0 Likes
Irissofie
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! Pionier It's your fourth party! Pageturner!

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

Wat je zegt klinkt logisch, maar ik ging er vanuit dat er veel meer devices op een standaard Telenet Modem kunnen? Zoals in onderstaande comment van Ignace beschik je dan over quasi 250 adressen? Mijn modem is out of the box, geen instellingen gewijzigd. De switchen zijn van het type Netgear GS105 en TP-Link SG108. Het acces point is een TP-Link EAP245.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is mijn netwerk verkeerd opgezet?

@Irissofie   Als je reageert op een specifieke vraag probeer dan de persoon in kwestie te vermelden, dit doe je door @ in te geven en je kan daar de betreffende naam kiezen. Het is geen kwestie van leven of dood maar het volgt makkelijker.

Heb je trouwens al eens de 2 switches met elkaar geruild, als het op die nieuwe plaats terug zo is dan scheelt er iets aan de switch. Zoniet dan is vermoedelijk de kabel die van de modem komt de dader.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes