42170
netweters
|
18596
gesprekken
|
20088
vragen
|
Hallo,
Ik heb een vraag ivm de F@st5685LGB-TN fiberbox.
Kan deze modem in elke woning gebruikt worden? Of moet er een fiberkabel (glasvezel) worden aangelegd?
Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: F@st5685LGB-TN fiberbox
Opgelost! Ga naar oplossing.
De naam Fiberbox zegt het al hé. Dit model is enkel beschikbaar voor Telenet Fiberklanten, die een fiber kabel hebben liggen tot binnen.
Of fiber beschikbaar is in je buurt kan je hier nakijken: Telenet fibert verder (fibercheck)
Je lokaal netwerk kan nogsteeds gewoon ethernet blijven gebruiken
Ik heb daar toch een vraag bij dat fibergedoe. Als je alleen via WIFI gebruikt, denk ik niet dat je fibersnelheden haalt. Maar als je zoals ik een bekabeld netwerk hebt, dan kan je volgens mij fibersnelheden halen, op voorwaarde dat je apparatuur er voor aangepast is en uiteraard ook de binnen bekabeling ook glasvezel is.
@Strop De bekabeling UTP kan deze hoge snelheden aan:
Probleem zit hem in de apparatuur dat grotendeels niet hoger dan 1000 snelheid aan kan, en de apparaten dat wel hogere snelheden aankunnen zijn nog prijzig of minder gekend bij het gewone volk,
veel liggen niet wakker van de fiber snelheden dat ze hebben.
ik heb bv 3500/1500 snelheid via fiber van MV, mijn router is aangepast aan deze snelheden tot 5000, enkel de poorten dat uitgaan is nog 1000, wat dus eigenlijk ook zou moeten aangepast worden.
Categorie kabel | Cat5e | Cat6 | Cat6a | Cat7 |
Snelheden tot | 1000 Mbit/s | 1000Mbit/s | 10.000 Mbit/s | 10.000 Mbit/s |
Geschikt voor netwerk | Gigabit | Gigabit | 10-Gigabit | 10-Gigabit |
Doorvoersnelheid* |
Bedankt voor de info. Dus mijne CAT6a kabel is OK. Alleen nog de modem, en de apparatuur zelf aanpassen.
Opmerking: eigenlijk mensen de verbouwingen doen of nieuwbouw. Zouden beter ook een bekabeld netwerk voorzien.
@Strop schreef:Ik heb daar toch een vraag bij dat fibergedoe. Als je alleen via WIFI gebruikt, denk ik niet dat je fibersnelheden haalt. Maar als je zoals ik een bekabeld netwerk hebt, dan kan je volgens mij fibersnelheden halen, op voorwaarde dat je apparatuur er voor aangepast is en uiteraard ook de binnen bekabeling ook glasvezel is.
De kwaliteit van je draadloze internetverbinding is inderdaad cruciaal. De concurrentie spendeert enorm veel geld om de illusie te wekken dat Fiber het van het is, terwijl de modale internet gebruiker door zijn WIFI opstelling (en afstand tot de WIFI modem) helemaal geen fibersnelheden kan halen, en even gelukkig zou zijn met iets minder..
Als de WIFI opstelling van de modem centraal in de woning staat is het goed niet zoals in een garage of kelder
Dan zal je geen extra toestellen moeten bij zetten anders wel
@MartijnS Via fiber is het wel veel stabieler dan via Telenet coax kan ik u zeggen, en haal hogere snelheden via kabel en wifi dan via Telenet coax dat in de piekuren de snelheid verlaagd om stabiel te blijven op de node, wat niet bij fiber gebeurt bij mij.
Idem, sinds we fiber bij Proximus hebben op het werk, loopt alles veel vlotter. Uploaden tegen 900 Mbps via Wifi op de iPad, geen enkel probleem.
Oh ja, het abonnement is ook nog goedkoper dan toen we op coaxkabel zaten bij Telenet.
Fiber is duurzamer en gebruikt minder energie ondanks de extreme snelheden, dus goed voor de natuur, Telenet en jouw energiefactuur. En het belangrijkste is lagere latentie.
@LordCoeCoe De vraag is of dit bij Telenet ook zal zijn, er is bijna of geen fiber aansluiting op het Telenet netwerk, dus je kan dit nu nog niet verkondigen, wat via Proximus fiber is is nog niet te vergelijken met Telenet fiber verbinding.
Ik heb de check gedaan en krijg als antwoord “Proficiat je kan surfen tot 1Gbit” … dat wist ik ook wel … maar kan ik nu fiber krijgen is de echte vraag!