Beantwoorden
WoutEngels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

Ik zou van op mijn laptop willen portforwarden, maar de lokaal ip-addressen die ik kan invullen moeten beginnen met 192.168.0.xxx maar mijn intern ip address van mijn laptop is 192.168.1.102 en dit kan ik dus niet invoeren want ik kan alleen de xxx aanpassen. Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb al gelezen om een static ip address in stellen maar dat ging ook niet goed. Alle hulp is welkom

0 Likes
28 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

@WoutEngels  Wat wil je eigenlijk forwarden? Portforward dient om vanaf een externe locatie waar ook ter wereld, een interne locatie en applicatie te bereiken.

Als je met een laptop een draadloze verbinding maakt krijg je automatisch een IPadres van het netwerk waar je op zit.

Je zit dus blijkbaar niet op het netwerk van de Telenet modem router maar op een netwerk van een router achter de Telenetrouter.

Dat wil zeggen dat je eerst moet forwarden in de Telenetrouter naar de eigen router en dan nog eens in de eigen router naar je laptop.

Maar graag concreet wat je wil bereiken op je laptop.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WoutEngels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

Ik wil een server hosten waar vrienden met kunnen connecteren. Ik heb inderdaad nog een router (TP-link archer c2) die verbonden is met de modem van telenet en waar mijn laptop dan ook aan verbonden is via een ethernet kabel. Dus ik moet van modem van telenet port forwarden naar de router en dan van de router nog eens naar mijn laptop?

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

@WoutEngels   Inderdaad. Om verrassingen te voorkomen zorg dat het IP adres aan de WAN zijde van je eigen router vast is, dus iets in de zin van 192.168.0.10 tot 99. Je blijft dan uit het bereik van de DHCP range van de Telenet modem/router.

Dus eerst de betreffende poort(en) in "Mijn Telenet" forwarden naar 192.168.0., van je eigen router en vervolgens dezelfde poort forwarden in je eigen router naar de PC die je wenst te gebruiken als server.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WoutEngels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

Oke begin het wat te snappen. Dus ik moet het ip address aan de wan zijde static maken zodat het vaststaat buiten de DHCP range van de modem. Welke poort moet ik dan in de router nog forwarden? De interne of externe poorten die ik geforward heb in telenet modem? Ik heb 3 externe poorten geforward naar 3 interne met het ip van mijn eigen router

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

@WoutEngels  Nu nog in je eigen router de portforwardings bladzijde op zoeken en daar juist hetzelfde doen naar het IP adres van je laptop. Je zal er dan ook moeten voor zorgen dat je laptop altijd "running" is en niet in slaapstand gaat.

 

Ik neem nu de https poort als voorbeeld (443). En 192.168.0.10 als IP adres van je router en 192.168.1.100 als IP adres van je laptop.

In "Mijn Telenet"

Ipadres 192.168.0.10 externe beginpoort 443 - externe eindpoort 443 - interne beginpoort 443

(eindpoort wordt automatisch ingevuld)- protocol beide - actief en onderaan wijzigingen opslaan

In je eigen router

IPadres 192.168.1.100 externe beginpoort 443 - eindpoort 443 - interne beginpoort 443 - interne eindpoort 443 - protocol terug beide. Hangt af van router tot router maar het komt op hetzelfde neer.

Als een gebruiker dan uw server wil gebruiken moet hij in zijn browser ingeven (in dit geval):

https://uwpubliekipadres

Voor HTTP en HTTPS moet je nooit een poort ingeven omdat dit standaardpoorten zijn als je er HTTP of HTTPS voorzet.

Voor andere poorten geldt:

publiekIPadres:poortnummer.

Je kan ook een DDNS account aanmaken bij NoIP, DynDNS of een andere zodat dit makkelijker te onthouden is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WoutEngels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

Dan is mijn laatste vraag hoe ik de interne poorten beslis. Ik weet dat ik voor de applicatie te runnen de poorten 7777, 7778 en 27015 moet openzetten als externe, mag ik dan als interne dezelfde invoeren op de router en op de modem?

0 Likes
WoutEngels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

Sorry had niet heel je reactie gezien. Ga dit even testen en zien of het lukt. Alvast bedankt voor de hulp!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

@WoutEngels  Uiteraard. De interne poorten moeten de juiste zijn voor de externe poorten kan je eventueel afwijken om het hackers een beetje moeilijker te maken maar dan moet je dan wel de juiste poorten doorgeven aan je gebruikers.

bijvoorbeeld:

In mijn Telenet:

IPadres: 192.168.0.10 externe beginpoort 7777 - externe eindpoort 7778 - interne beginpoort 7777 (interne eindpoort wordt automatisch ingevuld op 7778)- protocol beiden - actief enzovoort.

Als dit een gekende poort is dan doen hackers soms pogingen om binnen te geraken.

Dan kan je dat eventueel aanpassen naar:

IPadres: 192.168.0.10 externe beginpoort 27777 - externe eindpoort 27778 - interne beginpoort 7777 (interne eindpoort wordt automatisch ingevuld op 7778)- protocol beiden - actief enzovoort.

Op uw eigen router gebruik je dan gewoon de poorten 7777 en 7778 als externe en interne poorten.

Uw gebruiker moet dan wel verbinding maken via publiek IPadres:27777. Of dit invullen in zijn configuratie als de te gebruiken poorten.

Dit noemen ze port switching.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WoutEngels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

Ik heb dus alles goed geconfigureerd denk ik, maar als ik op sites zoals canyouseemee.org test (of mijn vriend vraag om te connecteren) dan vind hij de server nog niet. Ik heb mijn PC op static ip address gezet, dat address gebruikt voor op mijn router de poorten 7777-7778 en 27015 open te zetten, en het WAN IP van mijn router gebruikt in mijn telenet modem en daar dezelfde poorten aan gelinkt. Ik snap niet goed wat er nu nog kan fout zijn.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

@WoutEngels     Maak eventueel wat screenshots van wat je gedaan hebt en zet ze hier op netweters. kan een tijdje duren voor ze zichtbaar zijn. Eventueel kan je ze mij ook via PM sturen. Klikken op de persoon en je zal daar wel zien verschijnen persoonlijk bericht sturen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WoutEngels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

Ik heb je een PM gestuurd

0 Likes
WoutEngels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

Ik denk niet dat het aan mijn poorten ligt. Vrienden kunnen van hun thuis niet pingen naar mijn telenet modem. Er komt bij hen op dat connection timed out is. 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding


@WoutEngels  schreef:

Ik denk niet dat het aan mijn poorten ligt. Vrienden kunnen van hun thuis niet pingen naar mijn telenet modem. Er komt bij hen op dat connection timed out is. 


Je hebt hen toch uw WAN adres gegeven hé ..


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
WoutEngels
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Lokaal IP-Adress bij Port Forwarding

Ja heb ze mijn WAN address gegeven. Als ik op verschillende sites test of de poort open is zeggen ze dat ze toe is. Ik heb daarnet een server gedraaid van een ander spel met dezelfde port en wanneer die server op stond zei die website wel dat de poort open is. Nu dat ik de server van dit ander spel draai en ook als ze niet draait zegt die website dat die poort(en) gesloten zijn, ookal heb ik al 10x gecontroleerd dat alles goed is geconfigureerd op de modem en router.

0 Likes