ARP cachevergiftigingsaanval en Dubbele IP-adressen
Hallo,
sinds een paar weken krijg ik meldingen (van ESET Internet Security*) dat er een conflict is met twee identieke IP's in mijn netwerk en daarmee aansluitend: een mogelijke ARP cachevergiftigingsaanval.
De dader zou mijn Digicorder zijn. Na wat zoeken merkte ik dat de Digicorder twee verschillende MAC-adressen gebruikt (68-63-59-xx-yy-zz, zoals ook op de sticker aangegeven staat EN zoals aangegeven in het scherm bij de IP-instellingen van de Digicorder, maar daarnaast ook 6A-63-59-xx-yy-zz). Om uit te sluiten dat EIS* een false positive gaf heb ik het ook nagekeken met een arp -a.
Als ik de Digicorder aanzet en die arp uitvoer krijg ik te zien dat het IP adres eerst aan het 'originele' MAC adres wordt toegewezen, maar als ik daarna de arp herhaal wordt hetzelfde IPadres aan het 'tweede' MACadres toegewezen en het eerste MACadres is uit de arp-tabel verdwenen.
Als ik met Wireshark naar het netwerkverkeer luister dan zie ik dat beide MAC-adressen een DHCP-aanvraag doen en wat later sturen ze beide een arp-reply dat ze gebruik maken van het (zelfde) bewuste IP.
Mijn vragen nu:
1: waarom gebruikt de Digicorder twee MAC's?
2: is het veilig om in de firewall van ESET een uitzonderingsregel te maken voor het bewuste IPadres?
Ik vond wel eerdere threads over dit onderwerp maar deze waren al gesloten....