Beantwoorden
Jones1403
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Mac passthrough op fiber?

De term ‘modem-only’ is geen officiële telenet terminologie, maar het beschrijft wel perfect wat ik wil. In mijn huidige telenet installatie heb ik de oude zwarte docsis 3.0 modem met daarachter een switch die mijn eigen ubiquiti gateway van een WAN IP voorziet en daarnaast ook de digicorder een telenet IP geeft. Een zeer oude installatie, maar ze werkt zonder problemen.

indien ik nu wil overstappen op fiber, wil ik eigenlijk vooral dit WAN adres op mijn usg behouden. De rest is van ondergeschikt belang.

Hoe ziet mijn installatie er dan uit, vertrekkende van de fiber die toekomt in mijn garage?

Met andere woorden wat moet ik precies aan telenet vragen om dit te bereiken. Want tot op heden heb ik spijtig genoeg nog geen deftig antwoord gekregen van de telenet helpdesk of in de winkel. 

bedankt.

Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: Mac pasthroug op fiber? 

0 Likes
20 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Er is helaas vandaag nog maar bitter weinig informatie beschikbaar over de Fiberbox.

Alles over je Telenet-modem 

De mogelijkheid voor de pass-through staat vandaag niet expliciet vermeld, dus ik zou er niet op hopen.

Vanaf november komt de zogenaamde vrije modemkeuze, dus misschien maakt Telenet de optie tegen dan beschikbaar. Indien niet dan kan je zelf een alternatief aankopen.

Er is trouwens ook een Docsis 3.1 modem beschikbaar met bridging/mac-passthrough (mocht de huidige modem niet de volledige snelheid aanbieden waar je recht op hebt)

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Zolang je niet betaalt voor een vast publiek IP adres heb je kans dat dit veranderd. En dat zowel voor Fiber of kabel. En bij fiber zal dit ook zo zijn. Je zal een publiek IPadres krijgen ofwel op de router die telenet ter beschikking stelt of op je eigen router als dit toegestaan is. Heb jer er meestal 180€ per jaar voor over voor een vast publiek IP?

Anders is DDNS een oplossing.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
0 Likes
Jones1403
Freshman Beetjesweter

De reden dat ik een WAN adres op de usg wil behouden is omdat ik nu een VPN tunnel open naar huis om op een veilige manier aan mijn netwerk te kunnen. Op dit moment heb ik geen vast IP adres en werk ik via DDNS om mijn VPN te kunnen openen.

voorlopig haal ik mijn snelheden nog met mijn oude docsis 3.0 modem dus daar nog geen probleem. 

wachten dan maar tot november waneer het verplicht mogelijk moet zijn?

bedankt voor de antwoorden 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

De modemkeuze heeft niets maar dan ook niets met het publiek IPadres te maken. De modem zet enkel het datasignaal om in een voor het medium geëigend formaat. In het geval van glasvezel worden dit lichtpulsen, in het geval van kabel electrische pulsen in een bepaalde frequentie. En ik vrees dat je daar niet veel kunt ingrijpen.

Het is de ROUTER die het IPadres ontvangt. Andere provider, andere range van IPadressen. Bij de kabel is het nu wel zo dat dit niet vlug veranderd.

De routerkeuze is vrij, altijd al. De modemkeuze was dit niet. Ook niet de combinatie van modem en router.

Er wordt nog altijd vergeten dat modem, router, Wifi en switch 4 (zegge en schrijve vier) aparte dingen zijn, die wel in een toestel kunnen zitten.

Ignace (igvfer) | Krak
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@igvfer Dat is waar maar eigenlijk totaal irrelevant voor de gestelde vraag.

Het gaat er om dat @Jones1403 rechtstreeks een publiek (niet perse vast) IP-adres wil ontvangen op z'n router.

Momenteel kan dat bij Telenet door een "modem only" (niet meer beschikbaar voor consumenten) of "e-router" (CV8560E) te gebruiken; omdat alle andere Telenet modems een ingebouwde router hebben of niet de mogelijkheid hebben tot bridging/mac-passtrough. Voor Fiber lijkt er momenteel geen mogelijkheid te zijn.

Bij vrije modemkeuze kan je een modem-only (of fiber alternatief, ken de juiste benaming nog niet) nemen waardoor je router sowieso een publiek IP-adres krijgt.

WG94 | Krak
0 Likes
Ex-Netweter

@igvferBegrijp jij wat de topicstarter vraagt?

Een WAN-adres op de USG!

Met de router die Telenet installeert is dat vandaag niet mogelijk.

Langs de andere kant is er ook zo goed als nergens fiber van Telenet beschikbaar: https://www2.telenet.be/residential/nl/netwerk/fiber/fiber/fibercheck

De topicstarter hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken. Vanaf 1 november is er vrije modemkeuze.

0 Likes
Jones1403
Freshman Beetjesweter

@WG94 Dat is exact wat ik bedoel.

@igvfer met de technische kant van de zaak aka hoe datacommunicatie werkt op de physical layer ben ik als ingenieur elektronica wel mee. Het probleem blijft echter dat er maar zeer weinig informatie vrijgegeven wordt door telenet over de fiber installaties voor consumenten.

Ik kan begrijpen dat het merendeel van de gebruikers tevreden is met een HWG die modem, router en WiFi AP combineert of de fiberbox. Echter zijn er ook heel wat gebruikers die iets meer vrijheid willen. 

maar goed, ik wacht nog wel even tot er wat meer geweten is. Ik zit zowiso niet op hete kolen omdat alles nog werkt zoals ik het wil. Af en toe de opties bekijken kan ook geen kwaad he.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter

Met de huidige pass-throug krijgt je router toch ook een publiek IP adres. Dat zal bij fiber niet anders zijn denk ik. Het enige verschil zit em in de vrije modemkeuze. Als je een eigen modem-router zal willen installeren zal dit er al eentje moeten zijn die geschikt is voor een fiberaansluiting. Als Telenet een modem-only op fiber zal installeren zal je in principe je eigen modem mogen aankopen overeenkomstig de huidige wetgeving. Bij mijn weten zijn er nog geen Telenet-fiber aansluitingen, toch niet voor het grote publiek. Als Telenet een fibermodem only installeert verandert er in principe niets voor de vraagsteller en krijgt hij een publiek IPadres op zijn router net zoals hij dat nu krijgt via bridging. Ik denk dat Telenet op zijn fiber de volgende mogelijkheden zal aanbieden:

1. eigen door Telenet goedgekeurde modem aankopen (met je eigen standaard router)
  2. eigen door Telenet goedgekeurde modem/router aankopen.
  3. Een Telenet modem. Met je eigen standaard router erachter
  4. Een Telenet modem-router al of niet met bridging.

Ignace (igvfer) | Krak
0 Likes
igvfer
Professional Superweter

Ik begrijp het maar al te goed. Als Telenet, net zoals nu op bepaalde routers die ze installeert of die je zelf kan installeren als je die gaat afhalen, bridging of mac pass through mogelijk maakt heb je toch een eigen publiek IP adres op je eigen router. En als Telenet zich aan de wet houdt en een eigen modem aankopen mogelijk maakt is er toch geen enkel probleem. Het verschil zal zijn dat je modem koopt en een aparte router installeert wat 2 toestellen en stopcontacten nodig maakt of dat je een modem/router (1 toestel) aankoopt.

Ignace (igvfer) | Krak
0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Jones1403  schreef:

indien ik nu wil overstappen op fiber, wil ik eigenlijk vooral dit WAN adres op mijn usg behouden. De rest is van ondergeschikt belang. 

Je maakt je nu al zorgen om niets

1. Het zal nog maanden duren vooraleer Telenet fiber beschikbaar is
  2. Intussen zal de deadline van 1/11/2024 voorbij zijn. Vanaf die datum kan je volledig zelf beslissen welke hardware je wil installeren

Welke info je nu ook krijgt, na 1/11/2024 verandert dit alles. Dus wacht rustig die datum af ...

Een publiek (dynmaisch) IPv4 adres op jouw usg zal geen enkel probleem zijn.

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@WG94  schreef:

Bij vrije modemkeuze kan je een modem-only (of fiber alternatief, ken de juiste benaming nog niet) nemen waardoor je router sowieso een publiek IP-adres krijgt.

In fiber technologie is de naam hiervoor een "fibermodem" of ONT (Optical Network Termination). Dit kan in 3 formaten zijn:

1. een aparte (XGS-PON) ONT, die de glasvezel omzet naar ethernet (10Gbit poort). Hierop krijg je een publiek IPv4 adres (dus identiek als een "modem-only").
  2. een XGS-PON SFP module die je in de router kan inpluggen (router met SFP slot). Het modem gebeuren zit hier dus in de insteekmodule.
  3. een Fiberrouter (met ingebouwde modem). Hier kan je rechstreeks de glasvezel op aansluiten.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@flip1953  Zou Telenet ook geen ondersteuning doen van ont naar router aansluiten en dan een Vlan met poort instellen voor het internet zoals nu gebeurt via Proximus glasvezel aansluitingen???

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter

@igvfer  schreef:

Ik denk dat Telenet op zijn fiber de volgende mogelijkheden zal aanbieden:

1. eigen door Telenet goedgekeurde modem aankopen (met je eigen standaard router).
  2. eigen door Telenet goedgekeurde modem/router aankopen.
  3. Een Telenet modem. Met je eigen standaard router erachter
  4. Een Telenet modem-router al of niet met bridging.

U gebruikt hier de verkeerde terminologie ("door Telenet goedgekeurde" ...). Telenet hoeft niets goed te keuren 🤔

1. vanaf 1/11/2024 mogen alle modems die aan de gepubliceerde specificaties voldoen gebruikt worden.
  2. Telenet kan - indien een toestel niet voldoet of storingen op het netwerk veroorzaakt - de modem tijdelijk of permanent blokkeren (opt-out).

Telenet zal dus 2 mogelijkheden aanbieden:

1. de Telenet Fiber HGW F@ST5685LGB-TN (XGS-PON Fiberbox). Dat is het broertje van de F@ST3869LG-TN kabelmodem (dus zonder bridge??).
  2. vanaf 1/11/2024 kan de klant kiezen voor zijn eigen apparatuur, dat wil zeggen:
    • een Fibermodem (XGS-PON ONT) + eigen router (via ethernet).
    • een router met een XGS-PON SFP module.
    • een Fiber router (zoals de Telenet Fiberbox).

@Master-Magic  schreef:

@flip1953  Zou Telenet ook geen ondersteuning doen van ont naar router aansluiten en dan een Vlan met poort instellen voor het internet zoals nu gebeurt via Proximus glasvezel aansluitingen???

Zie hierboven. Waarom zou Telenet dat doen? Telenet plaatst geen ONT: de klant zal kunnen kiezen tussen de Telenet Fiberbox op zijn eigen ONT ...

De Fiberbox heeft een ingebouwde fibermodem,  er komt dus geen aparte Telenet ONT.

Wat VLAN betreft: Telenet moet nog de modaliteiten publiceren waaraan moet voldaan worden om je eigen apparatuur te provisioneren. Welke VLAN's gebruikt moeten worden (voor internet, of telefonie of TV) zal dan duidelijk zijn.

WG94
Freshman Meesterweter

@flip1953  schreef:

Zie hierboven. Waarom zou Telenet dat doen? Telenet plaatst geen ONT: de klant zal kunnen kiezen tussen de Telenet Fiberbox op zijn eigen ONT ...

De Fiberbox heeft een ingebouwde fibermodem,  er komt dus geen aparte Telenet ONT.

Als je de gepubliceerde specificaties leest dan staat daar inderdaad in dat de eigen apparatuur na de OLT geplaatst zal kunnen worden. Zie het dus niet meteen gebeuren dat Telenet een ONT gaat voorzien.

WG94 | Krak
0 Likes