Beantwoorden
Wimmme
Experienced Weetjesweter
Berichten: 25
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Tien op tien!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Besten,

 

ik heb eerst wat research gedaan, maar de meeste topics zijn van 2017, 2018 en begin 2019, en er verandert héél wat in enkele jaren tijd.
Ik ben op zoek naar info die ze me niet konden geven in een Telenet-Center noch via de helpdesk.

Dan weet ik dat ik hier moet zijn 😁

Ik heb tot op vandaag een Modem Only, zonder Wifi, zonder router. (Motorola CV6181E DOCSIS 3)

Ik heb nog een 'oudere' digicorder (HD DigiCorder AD2200), nog geen TV-box dus.

Reden dat ik als thuisgebruiker toch een Modem Only heb is omdat ik dit een tiental jaar geleden expliciet gevraagd heb. Op die moment kon je enkel via de Modem Only van buitenaf je netwerk terug binnen, had iets met de DOCSIS firmware te maken. Die eerste WiFi modellen lieten geen portforwarding toe dacht ik.

 

Nu zou ik willen switchen. Reden: Chromecast kapot, nog niet de moment om een nieuwe te kopen met de nieuwe versie die eraan zit te komen (Chromecast 4 Sabrina).

Geen probleem, je kan tegenwoordig Netflix kijken via de Digicorder. Mijn Digicorder is recent genoeg, maar mijn modem blijkbaar niet ;-/


Nu komt de échte vraag: heb ik nog een Modem Only nodig? Kan je met de nieuwe HGW (CH7465LG-TN)  en wat Portforwarding van buitenaf binnen op je Telenet-netwerk?
Via VPN, SSL, HTTP(S), whatever. Het gaat me niet om poorten < 1024, de 'hoge' poorten zijn ok voor mij. 
Mijn hele netwerk hangt momenteel aan de Modem-Only via een Netgear Orbi Mesh netwerk dat alles doet. Enkel mijn Digicorder hangt via PowerIine rechtstreeks aan de modem (switch).

 

Bijkomende vraag: voor een TvBox ipv een digicorder heb ik sowieso een andere Modem nodig zeker ? Is die powerline dan nog nodig? Of mag de TvBox mee in het LAN ?

 

Alvast bedankt voor alle nuttige feedback!

 

PS: ik heb van de hulpvaardige Telenet-Center medewerker wél een HGW meegekregen, zonder de oude modem te desactiveren. Als ik positieve feedback krijg kan ik telefonisch (hopelijk) het nodige regelen zonder dat ik terug moet rijden. TOP-service!

 

0 Likes
68 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@NofanTasi 

 

ik zal straks eens die gegevens gaan nazien en ik laat iets weten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@igvfer 

 

OK Ignace, ik kan u daarin volgen. Ik zal wel eens nakijken of beide digicorders een  10. adres in dezelfde range krijgen. Als dat niet het geval is, dan is er ook geen communicatie via de switch, dan moet het wel via het intranet.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@NofanTasi  Hier eens nagekeken digicorder 10.xxx.214.31, digibox 10.xxx.212.199. /17 adres of subnetmask 255.255.128.0. Beide gateway 10.xxx.128.1

 

Kort gezegd maximum 32768 - 3 = 32765 boxen in dit netwerk

Allen met een IP adres tussen 10.xxx.128.2 en 10.xxx.255.254. Voor zover ze gebruik maken van 10.xxx.128.0 als netwerk ID, 10.xxx.128.1 als gateway en 10.xxx.128.255 als broadcast adres.

 

Een ander mogelijk netwerk is 10.xxx.0.0, gateway 10.xxx.0.1 als gateway en 10.xxx.127.255 als broadcast.

Internetconnectie verbreken is IP weg, geen connectiviteit meer en ook geen onderlinge connectie meer. Het inhome adres blijft op de gewone HGW van Telenet maar enkel voor apps op NAS of iets dergelijks.

Ik vermoed, ben zeker,  dat er nog een bijkomende controle is op basis van de combinatie  macadres en klantennummer want anders zou ik eventueel de opnames kunnen zien van mijn buur als die in hetzelfde subnet zit.

Ik heb de 2e byte die hetzelfde is toch maar gemaskeerd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?


@igvfer  schreef:

@NofanTasi  Hier eens nagekeken digicorder 10.xxx.214.31, digibox 10.xxx.212.199. /17 adres of subnetmask 255.255.128.0. Beide gateway 10.xxx.128.1

[...]

Internetconnectie verbreken is IP weg


Zelfde subnet dus (zoals @Ex-Netweter schreef) ...

 

Dat een DHCP client zijn adres verliest onder specifieke omstandigheden (zoals connectiviteit met Internet verbroken) is, denk ik, implementatie en configuratie en operating system afhankelijk.

 

(a) Als ik de ethernet kabel uit mijn (linux) laptop trek verliest die zijn adres.

(b) Als ik diezelfde kabel aan andere kant uit de switch trek ook.

(c) Maar als ik de kabel die de switch zelf met het Internet (en DHCP server) verbindt (via een andere centrale switch) uit trek, en de laptop Internetconnectie dus verbroken wordt, behoudt die zijn adres. De (domme) switch gaat de andere poorten niet laten weten dat een welbepaalde poort (namelijk die naar het Internet, of een andere) losgekoppeld werd. Een (domme) switch weet de weg niet naar het Internet, weet niet wat het Internet is.

 

@StefaanH schreef : "Dan de UTP kabel van de modem naar de switch uitgetrokken", dat lijkt me geval (c) [maar ik kan me vergissen want ik ken de topologie niet]

 

Idealiter kan men eens met een toestel wireshark sniffen om te zien of trafiek het subnet via gateway verlaat of adresseert. Maar sniffen op een switched ethernet netwerk ziet andere poorten meestal niet dan degene van het toestel zelf. Daar moet men een ethernet hub voor gebruiken (en wie heeft nog een hub :-)).

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

Hier dus even op de digicorders gekeken:

  • IP beneden: 10.xxx.38.59
  • IP boven: 10.xxx72.55
  • network mask: 255.255.128.0
  • default gateway 10.xxx.0.1

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@NofanTasi 

 

Dat is nochtans ook hetgeen ik gedaan heb: aan de switch de kabel van de modem uitgetrokken. En toch was meteen de connectie met de andere digicorder weg. Of zijn eigen IP weg was weet ik niet en kon ik niet nakijken, heel de machine was "frozen". Heeft een kwartier geduurd om die weer aan de praat te krijgen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@NofanTasi 

 

Je schrijft correct dat mijn test uw geval "c" is.

 

Topologie: één UTP van de modem naar de switch, van daar drie UTP kabels:

  1. digicorder beneden
  2. digicorder boven
  3. eigen router met daarachter het eigen netwerk met nog enkele switches, AP met WiFi en WiFipowerline

 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@StefaanH  correct (ik was vorige post aan het aanpassen met exact die info) 🙂

 

Er was dus wellicht iets in software dat de digibox 'bevroor' nadat IP connectie met het Internet of de gateway verdween.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem Only nodig voor inkomende verbindingen of niet ?

@NofanTasi 

 

Je mag dat niet veralgemenen. De digicorder boven, waar dus de opname opstaat die beneden bekeken werd, die is niet bevrozen. Hij aarzelde wel en reageerde traag, maar er was een beetje leven in. Die van beneden was helemaal vast.

 

Heb er wel niet aan gedacht om boven te kijken of hij zijn IP nog had ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes