Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...

Ik heb dit nog al eens gevraagd, maar toen ik in deze draad las dat een modem-only tot 16 IP adressen kan uitdelen dacht ik, ik vraag het nog eens...

 

Ik heb een oude switch (D-Link DES-10005D) liggen en wil die gebruiken om router, PC, PS4, smart tv, Blu-ray, ... aan te sluiten. Momenteel is mijn modem-only verbonden met een router en die router is (bekabeld) verbonden met mijn PC. Smart tv, Blu-ray, AV Receiver en PS4 zijn draadloos verbonden met de router.

 

Op zich geeft dat niet veel problemen, maar bij grote downloads duurt het soms lang met de PS4 en het is vooral die die ik wil aansluiten via kabel. De smart tv en Blu-ray hoeft niet per se. Zoals ik het begrijp zou modem-only > switch > PS4 in zo'n opstelling de PS4 een extern IP geven. Idem met smart tv, Blu-ray en router.

 

Twee vragen: zal deze opstelling werken en (belangrijker) hoe kwetsbaar ben ik met deze opstelling? Is het aan te raden om een PS4 in principe "rechtstreeks" met het Internet te verbinden. Idem met TV (Philips 40PFS5501/12) en Blu-ray (Philips BDP2285).

 

Kanttekening: mijn modem staat in de ene hoek van de kamer en de router (samen met de PC) in de andere. Ik wil de router in die hoek laten staan, vandaar de vraag naar misschien onorthodoxe opstelling.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (1)
0 Likes
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7769
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...

Met een rechtstreekse verbinding op het internet ben je misschien iets minder beveiligd dan via een router. De router zorgt voor een scheiding tussen uw netwerk en het internet. Met een publiek IP adres ben je zuiver afhankelijk van de "firewall" van de betrokken apparaten. En dat is natuurlijk een beetje afhankelijk van de producent, hoe goed die zijn beveiliging heeft ingesteld. Maar op zich denk ik niet dat er veel hackers geïntresseerd zijn in het hacken van een DVD-speler of een TV. Over een PS4 durf ik mij niet uitspreken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...

@igvfer Dus als ik het goed begrijp, voor volledige veiligheid moet je een router plaatsen?

Is een HGW van Telenet dan zo makkelijk te hacken? Ik stel de vraag voor een HGW want ik heb geen modem only. Worden er in de handel enkel firewalls verkocht om een HGW te beschermen?

Never trust in Dust
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7769
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...

De HGW is een router. Die scheidt uw netwerk van het internet. Als je geen poorten open zet kan er geen inkomend verkeer zijn. Je moet dit zien als een bedrijf met vele ingangen. Die zijn dicht en je kan maar binnen via een of andere poort als je de code krijgt (= router) en binnenin zijn er burelen ( = clients/PC) die zijn ook gesloten en kan je ook maar in met de code (key kaart, cijfercode, paswoord of dergelijke).

Natuurlijk kan iemand vanuit het bureel ook iemand via en poort binnenlaten ( = bezoeken van een site) en dan kan er ongewenst iemand anders binnenglippen, of er kan iemand binnengelaten worden met malafide bedoelingen (= malafide sites).

Dit is in grote lijnen wat een router doet zoals de HGW, maar de aanpassing van instellingen is laag gehouden, wat bij een commerciële router uitgebreider is.  Met een extra (hardware) firewall kan je het in- en uitgaand verkeer nog meer naar uw hand zetten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...

Ik vrees dat hackers wel geïnteresserd zijn aan tv's. Meer en meer spelen tv's mee in de iot apparaten thuis. Was het niet vorig jaar dat er melding geweest is van een grote hack van iot's?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7769
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...


@janne_man  schreef:

Ik vrees dat hackers wel geïnteresserd zijn aan tv's. Meer en meer spelen tv's mee in de iot apparaten thuis. Was het niet vorig jaar dat er melding geweest is van een grote hack van iot's?


Dat is voor mij de reden dat ik alles het liefst achter mijn router houdt, maakt niet uit of het de HGW of een andere is. En dat ik niet graag iets overlaat aan die apps, die tenslotte allemaal in de cloud draaien en waarbij alles wordt opengehouden door de client zelf. De client laat voortdurend communicatie toe van binnenuit. Als ik poorten open zet moeten ze nog altijd een login en paswoord hebben en dat zit volledig in mijn handen.

Ik heb de vergelijking gemaakt met een bedrijf in een vorige post. Als ik in mijn bureau toestemming geef aan iemand via een code om binne te komen weet ik aan wie. Als ik dat toelaat aan iemand buiten het bedrijf weet ik dat niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...

@Domi1963

 

Houd je het een beetje on-topic? Mijn vraag heeft niets te maken met een HGW. Tnx.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...

@janne_man

 

Mijn smart tv heeft wel geen cam, dus misschien niet zo interessant om te hacken. Mijn grootste zorg is eigenlijk die PS4.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
lachiu
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...

Ik snap je probleem eigenlijk niet zo goed. Waarom doe je niet gewoon modem-only > router > switch? 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...


@lachiu  schreef:

Ik snap je probleem eigenlijk niet zo goed. Waarom doe je niet gewoon modem-only > router > switch? 


Ten eerste maakt dit geen deel uit van mijn vragen en ten tweede heb ik voor dit soort reacties een kanttekening gezet.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
neox387
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Topicwurm! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...

Rechtstreeks zonder firewall/router is dus niet aan te raden. 

 

Ps4 is gewoon ook niet snel met downloaden.. 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem-only > switch > router/PS4/smart tv/...


@neox387  schreef:

Ps4 is gewoon ook niet snel met downloaden.. 


Daar had ik eigenlijk niet bij stilgestaan. Ik heb Basic Internet en onder netwerk van PS4 is te zien dat die 50Mbps down bijna gehaald wordt. Maar jouw ervaring is dus dat dat ding sowieso wat trager is? Mijn laatste download was rond 15 GiB en dat duurde bijna 3 uur (installatie inbegrepen).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes