Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem-only > switch > ...

Momenteel is mijn opstelling:

 

Modem-only

> Router (TP-Link Archer C7)

>> PC

 

Enkel de PC is dus via kabel (met de router) verbonden. Deze toestellen zijn draadloos verbonden:

- Philips smart tv

- Marantz AV Reciever

- Philips Blu-ray speler

- PS4

 

Ik heb nu een switch die beschikbaar is, een D-Link (DES-1005D; het type dat Telenet gebruikt(e), dacht ik) en ik vraag me af in welke mate het nuttig is om de tv, de receiver, de blu-ray speler en de PS4 aan te sluiten via die switch. De router ook natuurlijk en de PC blijft gewoon met kabel verbonden met de router (dat is nu eenmaal te wijten aan de opstelling).

 

In feite zou het vooral te doen zijn voor de PS4, omdat Sony kabel aanraadt.

 

Enkele vragen die ik me stel:

- Is dit écht wel de moeite? Want als ik met de PS4 de snelheid test, dan haal ik rond 45Mbps (ik heb Basic Internet, 50Mbps d/l, 5Mbps u/l). Ik heb ook geen problemen met online spelen (behalve dan dat ik nog veel zal mogen oefenen :-).

- Misschien is het nuttig voor de andere toestellen? Via de AV Receiver kan ik MP3-bestanden die op de PC staan afspelen, alsook online radio. Ik gebruik het niet zo dikwijls, maar heb het wel al eens getest en soms verlies ik de verbinding.

- Hoe zit het met de IP adressen? Ik heb in de TP-Link "Address Reservation" (IP toekennen op basis van MAC-adres) ingesteld:

 

tplink.png

 

 

Ik weet dat de modem-only meer dan 1 "extern" IP uitdeelt. Kan ik met bovenstaande instelling "forceren" dat deze toestellen enkel een intern IP krijgen? Of gebeurt dat sowieso? Ik wil vooral dat alle toestellen zich "achter" de router bevinden, kwestie van veiligheid.

 

OF laat ik het gewoon zoals het is? Een switch aansluiten betekent immers ook al wéér een toestel dat stroom vreet en als het niet echt de moeite is...

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
11 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only > switch > ...

Zolang ge uw switch na de router plaatst zal alles blijven werken zoals het nu is. Bedraad of WiFi maakt dan niet uit, de switch verandert niets aan de connectie met de router. Als ge de switch voor de router plaatst krijgen de daarop aangesloten toestellen hun IP van telenet, dus een publiek adres, en zitten ze dus niet meer in uw eigen netwerk van uw router.

 

Het moet dus worden:

Modem-only => router => switch => PC (UTP)

                                                                                => PS 4 (UTP)

                                                                                => andere toestellen met UTP...

                                                       => andere toestellen via WiFi van de router

 

Is dit nuttig? Het blijft een feit dat UTP nog altijd sneller en betrouwbaarder is dan eender welke WiFi. Daar staat tegenover dat ge dan ook allemaal kabels gaat moeten leggen, wat dan weer een ongemak is. En storend als ge uw toestellen eens van plaats wil veranderen.

 

Die afweging moet ieder voor zich maken. Wat heeft prioriteit voor u? Daar moet ge zelf een beslissing in nemen hé.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only > switch > ...

@sb, wat mij bij het nalezen opgevallen is: heb jij geen digicorder /box? Het kan natuurlijk, maar als je die toch hebt, dan heb je een tweede switch nodig tussen de modem-only en de router van waaruit een UTP naar de digicorder/box moet vertrekken en een tweede naar de router.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem-only > switch > ...

Als het goed werkt zou ik mij geen zorgen maken. Wat onderbrekingen in je muziekstream betreft heeft dat meestal te maken met het feit dat de ontvangende apparaten niet voldoende bufferen. Via Wifi is de stream niet altijd gelijkmatig en dat wordt opgevangen door de buffer. Hoe groot die buffer is hangt af van het apparaat. Philips heeft jaren gelden een muzieksysteem uitgebracht dat toen (6 - jaar geleden) goed werkte. Die buffer was ongeveer 15 tot 20 sec. aan muziek. Dat kon je merken door de Wifi verbinding te verbreken en toen speelde dat ding nog zolang door.

Bedraad is een verbinding natuurlijk stabieler. Je bandbreedte daarop is meestal 1Gbps en de switching capaciteit van uw router/switch  zit meestal boven de 5 Gbps. Waarden die een Wifi verbinding bijlange na niet haalt. Wat natuurlijk spannend wordt als er meerdere clients gebruik maken van de WiFi.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem-only > switch > ...

@StefaanH

 

Neen, geen digibox/digicorder hier. Ik werk met een CI+ kaartje.

 

Modem-only > router > switch is hier niet evident. De modem staat in de ene hoek van de kamer (samen met de tv, blu-ray speler, ps4 en av receiver), de router (en de PC) in de andere hoek. De UTP-kabel van modem naar router zit in een heel smal kabelgootje en wordt gedeeld met enkele speakerkabels. Als ik de router laat staan, al dan niet met switch, dan zouden daar dus nog 4 UTP-kabels bijkomen. Dat gaat nooit lukken. Bovendien is de router verplaatsen geen optie. Nu staat hij centraal en kan ik gemakkelijk een laptop (of een tweede PC) aansluiten. Dat is voor mij ook belangrijk.

 

@igvfer

 

In principe werkt het goed. Soms duurt het even voordat de draadloze verbinding tot stand wordt gebracht, maar eigenlijk geen zware problemen. Ik wou gewoon even weten of het mogelijk was.

 

Nog een vraag: in al die toestellen is de mogelijkheid ingebouwd om een vast IP in te stellen. Ik vermoed dat dit ook niet zal werken met de opstelling modem > switch > router ?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only > switch > ...


@sb@  schreef:

Nog een vraag: in al die toestellen is de mogelijkheid ingebouwd om een vast IP in te stellen. Ik vermoed dat dit ook niet zal werken met de opstelling modem > switch > router ?


Als je die toestellen (met de switch verbonden) in uw eigen netwerk van de router wil hebben, nee, dan gaat dat niet werken. Ik zie wel het nut niet in van de switch voor  de router te zetten, want dan krijgen al de aangesloten toestellen (aan de switch dus) een publiek adres van telenet en zitten bijgevolg niet  in het netwerk van uw router, en dat wou je toch absoluut vermijden. Vermits je geen digibox hebt is er geen enkele reden om een switch voor de router te zetten. Als er al een switch komt, is dat na de router.

 

Als je graag eens de PS 4 bekabeld wil verbinden is een set powerlines (hoeft geen WiFi versie te zijn) wel een optie.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem-only > switch > ...


 

@igvfer

 

In principe werkt het goed. Soms duurt het even voordat de draadloze verbinding tot stand wordt gebracht, maar eigenlijk geen zware problemen. Ik wou gewoon even weten of het mogelijk was.

 

Nog een vraag: in al die toestellen is de mogelijkheid ingebouwd om een vast IP in te stellen. Ik vermoed dat dit ook niet zal werken met de opstelling modem > switch > router ?


Voor zover ik het nu begrijp zijn je TV, BluRay, PS4 en AV speler rechtstreeks op de modem aangesloten. Dit zorgt er dus voor dat je een Publiek IP adres krijgt op die toestellen en dus kan je geen vast IP instellen.

Je spreekt van 4 extra kabels maar dit zou niet nodig zijn als je zoals nu van de modem met 1 kabeltje naar uw router gaat (WAN of internetpoort) en met 1 kabeltje van de LAN poort naar een switch terugkeert waar je dan die 4 toestellen op aansluit. Op je router heb je dan normaal gezien nog 3 LAN poortjes voor je PC en laptop.

Dus zo:

Modem -------------------------------------->router

switch <---------------------------------------router----PC

switch ---------------------->TV, BluRay enz.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem-only > switch > ...

Neen, tv, PS4, blu-ray en AV receiver zijn momenteel draadloos verbonden. Deze staan samen in de ene hoek van de kamer, waar ook de modem staat.

 

De router staat in de andere hoek (diagonaal) en de kabel loopt van de modem, samen met enkele speakerkabels, door een héél smal kabelgootje naar de router. De PC staat in diezelfde hoek, met (losse) kabel verbonden met de router.

 

Een kabel van de router terug naar de switch (die zou dan in de hoek van de modem staan) is geen optie. Er kan echt geen kabel meer bij in dat gootje. Een nieuwe kabelgoot heb ik geen zin in, boren is al absoluut geen optie, de kabel los laten ook niet. En de router verplaatsen naar de andere hoek wil ik ook niet.

 

Ik weet het, liever moeilijk als gemakkelijk ook kan. 😉 8-) Maar de huidige opstelling geeft niet al te veel problemen, dus...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only > switch > ...

@sb zoals ik hoger al aangaf, om een eventuele verbetering voor uw PS4 te testen, met twee powerline adapters werken. Hoeft ge geen kabel te trekken en als het niet voldoet is het in een wip weer verwijderd.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Modem-only > switch > ...


@StefaanH@  schreef:

@sb zoals ik hoger al aangaf, om een eventuele verbetering voor uw PS4 te testen, met twee powerline adapters werken. Hoeft ge geen kabel te trekken en als het niet voldoet is het in een wip weer verwijderd.


En het is gratis 🙂


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem-only > switch > ...

 

@StefaanH

@Wheng

 

Bedankt voor de suggestie, maar als ik de PS4 wil testen, dan lijkt het me makkelijker dat ik die gewoon even rechtstreeks met de modem verbind. Dan krijgt die wel een extern IP en ik weet niet hoe kwetsbaar een PS4 is als die "rechtstreeks" met het Internet verbonden is, maar dat zou toch maar voor even zijn...

 

En ik heb juist even gedaan wat ik in de eerste plaats had moeten doen: kijken op de website van Sony. Die hebben dit te zeggen:

 

https://www.playstation.com/nl-be/explore/playstation-now/how-it-works/

 

Wat voor een internetverbinding heb ik nodig voor PS Now?

 

Wij raden een minimale breedbandsnelheid van 5 Mbps aan. Voor de beste ervaring raden wij aan om je PS4 via een kabel met internet te verbinden en beperkt gebruik te maken van andere apparaten die op het netwerk zijn aangesloten.

 

Ik haal draadloos +40Mbps. Ik lees her en der wel voor- en tegenstanders van WiFi, maar die snelheid zou dus (ruim) voldoende zijn.

 

Ik zal dus op zoek gaan naar een andere bestemming voor die switch. 🙂


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only > switch > ...

@sb, die minimale snelheid van 5 Mb/s, is dat enkel voor DOWN of is dat eveneens geldig voor UP? In dat geval zit ge maar juist goed hé .... Ge ziet natuurlijk meteen dat ik niks afweet van playstation Smiley Tong


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes