Modem-only > switch > ...
Momenteel is mijn opstelling:
Modem-only
> Router (TP-Link Archer C7)
>> PC
Enkel de PC is dus via kabel (met de router) verbonden. Deze toestellen zijn draadloos verbonden:
- Philips smart tv
- Marantz AV Reciever
- Philips Blu-ray speler
- PS4
Ik heb nu een switch die beschikbaar is, een D-Link (DES-1005D; het type dat Telenet gebruikt(e), dacht ik) en ik vraag me af in welke mate het nuttig is om de tv, de receiver, de blu-ray speler en de PS4 aan te sluiten via die switch. De router ook natuurlijk en de PC blijft gewoon met kabel verbonden met de router (dat is nu eenmaal te wijten aan de opstelling).
In feite zou het vooral te doen zijn voor de PS4, omdat Sony kabel aanraadt.
Enkele vragen die ik me stel:
- Is dit écht wel de moeite? Want als ik met de PS4 de snelheid test, dan haal ik rond 45Mbps (ik heb Basic Internet, 50Mbps d/l, 5Mbps u/l). Ik heb ook geen problemen met online spelen (behalve dan dat ik nog veel zal mogen oefenen :-).
- Misschien is het nuttig voor de andere toestellen? Via de AV Receiver kan ik MP3-bestanden die op de PC staan afspelen, alsook online radio. Ik gebruik het niet zo dikwijls, maar heb het wel al eens getest en soms verlies ik de verbinding.
- Hoe zit het met de IP adressen? Ik heb in de TP-Link "Address Reservation" (IP toekennen op basis van MAC-adres) ingesteld:
Ik weet dat de modem-only meer dan 1 "extern" IP uitdeelt. Kan ik met bovenstaande instelling "forceren" dat deze toestellen enkel een intern IP krijgen? Of gebeurt dat sowieso? Ik wil vooral dat alle toestellen zich "achter" de router bevinden, kwestie van veiligheid.
OF laat ik het gewoon zoals het is? Een switch aansluiten betekent immers ook al wéér een toestel dat stroom vreet en als het niet echt de moeite is...
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!