Beantwoorden
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Wie kan/wil mij helpen?

Ik zit al meer dan een week in het miseriestraatje en dus met m’n handen in het haar...

Tot voor kort had ik een perfect werkende installatie, bestaande uit een zwarte cable only modem met daarachter een Airport Express, NAS (met camerabewaking via POE) en goed werkende digicorder.

Bovendien werkt mijn alarmsysteem via de vaste lijn.

 

Omdat ik het belangrijk vind om future proof te zijn en overtuigd was/ben van de nieuwe TV Box, wou ik hiernaar overschakelen.

 

Ik heb me verschillende keren voorafgaandelijk geïnformeerd en telkens opnieuw bevestigde men mij dat dit een simpele plug&play zou worden. Oude digicorder ontkoppelen en nieuwe TV Box aansluiten en klaar...

 

Was het maar waar...

 

Bij omwisseling in de Telenet shop kreeg ik plots ook een nieuwe modem en powerlines ingescand.

Ik opperde nog dat dit mogelijk zou conflicten geven voor m’n alarm en NAS, doch volgens de medewerker kon dit geen probleem geven. Bovendien was het toch al te laat; de nieuwe toestellen waren al ingescand en de oude zouden binnen het uur afgesloten worden 🙄

 

Eenmaal thuis bleek alles na meer dan 2u toch nog te werken, dus toch maar een nieuw telefonisch contact met de klantendienst.

Daar kreeg ik -voor de eerste keer-te horen dat alles complexer in mekaar zat en een technieker diende langs te komen.

 

Een lang verhaal kort gemaakt, de technieker die nog maar 8 dagen in dienst was, kreeg de case niet opgelost, verliet na 4u onverrichterzake onze woning en liet ons achter zonder vaste lijn, WiFi of digitale tv 😓

 

Blijkbaar heeft men in de dagen erna wel verder aan het probleem gewerkt op afstand, want 2 dagen later blijkt alles wel te werken.

Alles, behalve de toegang tot mijn NAS...

 

Na bevraging van een goede vriend die technisch veel beter onderlegd is, zou ik niet de juiste modem geïnstalleerd gekregen hebben.

 

Momenteel heb ik als modem het model 24*8 DOC 3 WIRELESS (DOCSIS), gecombineerd met een BUB voor m’n alarm.

Mijne maat raadt me echter aan modem model CV8560E te laten plaatsen omdat deze over MAC-adres bridging zou beschikken, wat een oplossing zou zijn voor mijn huidige problemen.

 

Bij de telefonische klantendienst beweert men dat deze echter niet combineerbaar zou zijn met de nieuwe TV Box, maar ik meen op dit forum al anders gelezen te hebben.

 

Kan ik bijgevolg uitsluitsel krijgen of de modem CV8560E combineerbaar is met:

- de nieuwe TV Box

- de BUB voor mijn alarm

- mijn AirPort Extreme die de WiFi moet genereren

- mijn NAS en camera’s via POE?

 

Alvast héél erg bedankt om even te willen meedenken!!!

 

🤞🤞🤞
Jeroen

0 Likes
37 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Heb je in "Mijn Telenet" de betrokken poorten geforward naar het Wan IPadres van je Airport? En vervolgens diezelfde poorten geforward naar het IPadres van uw NAS?

Dus van Publiek Ipadres naar IPadres Airport (zou zoiets moeten zijn: 192.168.0.x, liefst vast in te stellen tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99) en vervolgens naar IPadres NAS = 192.168.1.x

Die vetgedrukte 1 kan ook eender welk getal zijn tussen 1 en 255 afhankelijk van e instellingen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@igvfer@Jerreken gebruikt bridging via mac passthrough.

Dus geen router functie op de modem en dus ook geen portforwarding op de modem.

 

Dit moet wel gebeuren op de Airport.

 

@Jerreken: voor de zekerheid: welk ip adres heeft je Airport gekregen? Als alles goed is is dat een publiek adres, en geen 192.168.x.x adres.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Steven-E  Dat laatste was ook mijn gedacht als ik uw antwoord las. Airport aan de  WAN zijde publiek IP adres. Ik vermoed dat je via mijn Telenet ook die pass through moet configureren met het mac adres van de Airport? Is dat correct gebeurd?

Jij zult wel kunnen ze hoe dit juist moet want ik moet nog altijd die modem gaan halen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Beste @igvfer,

Blijkbaar, als de AirPort Extreme via bridging geregeld is, moeten er geen poorten doorgestuurd worden. Dat gebeurt op niveau van de Extreme...

0 Likes
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@igvfer , dit is idd allemaal correct gebeurd (ook de pass trough)...

 

Alles zou juist ingesteld staan om te bridgen, maar om een of andere reden gebeurt dit niet.

 

Kan er een technische fout zitten in de router van Telenet, waardoor deze wel aangeeft aan bridgen te doen, maar dit toch niet zou doen? Of kan ik dan geen publiek IP-adres krijgen tot aan m'n AirPort Extreme?

 

Mijn vriend denkt dat er iets mis zou kunnen lopen bij Telenet, maar na een laatste telefoontje, wimpelen ze elk probleem na hun (volgens hen perfect werkende) modem volledig af; dit is mijn probleem...

 

@Suzy : Wil Telenet ajb zo vriendelijk zijn om de technische dienst deze aanslepende situatie eens onder de loupe te laten nemen? Ik ben echt ten einde raad!!! 😢😩

 

Schermafbeelding 2020-01-12 om 10.57.31.jpg

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Jerreken  Dan wordt het dringend tijd dat we eens recapituleren. Want ik heb de indruk dat een aantal dingen dooreen gehaald worden en we eens exact moeten weten wat je nu exact staan hebt.

Heb je een modem only of die modem/router met pass-troughpoort en is die ook juist geconfigureerd en je airport daar op aangesloten dan kan je Airport NIET in bridging staan en moet je in je airport wel degelijk Portforwarding doen.

In bridging heb je ook geen IPadres aan de WAN zijde. In router modus heb je een Publiek IPadres aan de WAN zijde en deelt die Private IPadressen uit aan LAN zijde.

 

Heb je gewoon op een HGW aangesloten zonder die Pass-trough dan zet je uw Airport in Bridging modus en is het inderdaad niet nodig om forwarding te doen in je Airport.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Hierna een schema als je de nieuwe modem met de pass trough gebruikt. De zogenaamde e-modem. Dan heb je aan de LAN zijde van de Aiport een range IPadressen in de zin van 192.168.x.x zoals gebruikelijk of een range 10.x.x.x zoals Apple vroeger al eens durfde te gebruiken.

Dus moet je controlen of er aan de WAN zijde een Publiek IP-adres is. Dat is een IPadres die zeker niet begint met 192.168.x.x of 10.x.x.x. En niet vergeten de Airport te resetten naar fabrieksinstellingen en van voor af aan beginnen.

airport.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Jerreken En kan je nu aub het externe adres van je Airport eens geven. Dat zou veel uitsluitsel kunnen geven over hoe je netwerk is aangesloten. Het heeft geen zin om verder te testen zonder deze info...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Beste allen,

 

Blijkbaar is m'n laatste post (met foto van m'n AirPort gegevens en IP-adres) geweigerd als "spam", en daarmee ook alle technische info die ik meende begrepen te hebben als antwoord op jullie vragen 😶🤐

 

Ik doe opnieuw een poging... 

 

Ik heb dus blijkbaar de nieuwste router zonder wifi en mét bridgefunctie.

DDNS werkt, want ik heb nog steeds m'n Synology domeinnaam.

Alles staat echt wel correct ingesteld (meermaals gecheckt), waardoor mijn vriend/collega begint te vermoeden dat er iets mis zou kunnen zijn bij Telenet; dat het bridgen niet werkt, ook al zegt het systeem dat het wel actief staat...

@Suzy: Mag ik ajb vragen of jullie technische dienst zich eens wil buigen over dit aanslepend probleem???

 

Ik doe opnieuw een poging om mijn situatie te verduidelijken met een screenshot.

@administrator: gelieve de foto ditmaal wel goed te keuren...

 

Schermafbeelding 2020-01-12 om 13.01.58.jpg 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Ok, wellicht wordt je image niet goedgekeurd omdat er een ip adres instaat, wat hier beschouwd wordt als persoonlijke gegevens.

Kan je het even gewoon typen?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Steven-E  @Jerreken  Ik zie al dat je Publiek IP adres erin zit. Dat is OK. Ik zie ook dat je LAN netwerk in de range 10.0.10.0 zit.

Dit houdt in dat je NAS een IP adres moet krijgen in de zin van 10.0.10.x met subnetmask 255.255.255.0 en default gateway 10.0.10.1. en je in uw Airport de nodige portforwarding moet doen.

Ik weet niet welke de DHCP range is van de Airport maar het vast IP adres moet daar uit blijven.

Vermoedelijk heeft je NAS nu nog een IPadres in de range 192.168.0.x. Maar geen nood.

Je neemt een laptop. Je zorgt dat die een IP adres 192.168.0.99 heeft bijvoorbeeld, Je connecteert die via een UTP kabel naar je NAS. Via de browser connecteer je uw NAS op zijn IPadres en poort en dan ga je in de netwerk instellingen van je NAS het adres aanpassen naar 10.0.10.49, bijvoorbeeld, met subnetmask 255.255.255.0 en Default Gateway 10.0.10.1. Opslaan en je zal de verbinding verliezen.

Laptop loskoppelen, het IPadres terug op automatisch adres zetten. NAS terug aan de Airport koppelen. Laptop al of niet via Wifi aan je airport verbinden en dan probeer je het adres te openen die je juist aan uw NAS hebt toegekend. dus: http://10.10.10.49:poort.

Lukt dat?

Dan surf je naar uw airport express 10.0.10.1 en zoek je waar je uw poorten kunt forwarden.

En klaar is Kees.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Hey @igvfer ,

 

Ik vermoed dat de NAS al een IP adres heeft in het juiste netwerk, want die heeft internet connectiviteit (de dyndns client die er op staat doet zijn ding en ik dacht dat @Jerreken de NAS ook intern kon bereiken).

Wat ik niet weet is of de NAS een adres krijgt via DHCP of dat dit fixed geconfigureerd is.

Ik vermoed het laatste, en dat is goed. Zeker als je port forwarding ernaar moet configureren.

 

Dus @Jerreken je hebt dus weldegelijk een publiek IP adres op de externe interface van je Airport.

Dan is het OK wat Telenet betreft. Het is nu aan jou.

Kan je me het volgende bezorgen in tekst (geen screenshots)

- IP adres binnenkant van Airport

- subnet mask Airport

- IP adres NAS

- Subnet mask NAS

- Default gateway NAS (dit moet het interne IP van de airport zijn, ik vermoed dat dit ok is)

- de port forwardings op de Airport.  Voor een handleiding zie: https://owlr.uservoice.com/knowledgebase/articles/875730-i-have-an-apple-router-how-do-i-set-up-port...

 

Ik vermoed dat de laatste stap nog niet helemaal correct is uitgevoerd.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@Steven-E  Ik ga mee in je redenering. Want Telenet heeft daar nu niets mee te maken. Op geen enkele manier. Port forwarding gebeurt enkel op de router en die is niet van Telenet. Of het zou moeten zijn dat Telenet op dat specifiek publiek IPadres alle poorten heeft geblokkeerd, maar dat is totaal niet waarschijnlijk?

Volgens mij zijn we nu al zeker van het volgende:

Mac passtrough is OK

Lan Netwerk adressen zijn gekend.

Zoals je zegt nog het juiste adres van die NAS maar dat is een Airport Time Capsule blijkbaar, wat toch ook een router op zich is of vergis ik mij? Ik ken de Apple producten niet zo goed. Maar de netwerkprincipes enz. blijven nu eenmaal altijd hetzelfde of het nu windows, IOS of Linux is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

@igvferja, blijkbaar is de Airport Time Capsule zowel een NAS als een router.
Maar bij @Jerreken is de Airport Extreme de router, en op de Time Capsule moet de router functie worden uitgeschakeld. De portforwardings moeten op de Airport Extreme worden geconfigureerd.

PS: Telenet blokkeert zeker geen poort TCP 80 en poort 443. https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-internetpoorten-blokkeert-telenet/

 

De principes van routering/NAT blijven idd gewoon gelden. Zie de link in mijn vorige post.

't Zijn dure, maar zeer goede toestellen. Wifi is stukken beter dan wat de homegateways van Telenet in huis hebben.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jerreken
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

NAS niet meer toegankelijk na veranderen van modem

Beste allen,

 

Mijn excuses dat ik mss niet op elke vraag antwoord, maar volgens mijn vriend zijn dit de meest relevante vragen...

 

Kan je me het volgende bezorgen in tekst (geen screenshots)

- IP adres binnenkant van Airport

- subnet mask Airport

- IP adres NAS

- Subnet mask NAS

- Default gateway NAS (dit moet het interne IP van de airport zijn, ik vermoed dat dit ok is)

 

IP-adres NAS: 10.0.10.254

Subnetmask: 255.255.255.0

Gateway: 10.0.10.1

DNS: 10.0.10.1

 

IP-adres AirPort Extreme: 10.0.10.1

 

Tevens in bijlage een overzichts-screenshot...

@administrator, bede de screenshot goed te willen keuren.

 

Aan iedereen die zo actief aan het meedenken is, alvast een welgemeende dankjewel!!!
Ik voel dat dit uiteindelijk in orde gaat komen... 🙌🤞🤗Schermafbeelding 2020-01-14 om 09.23.11.jpg

0 Likes