Het grote voordeel (vind ik) van CV7160E (eMTA) in vergelijking met CV8560E (E-router) is dat men alles tot in de puntjes zelf op eigen-router kan configureren (zowel v4 als v6). Anderen zullen dat misschien net een nadeel vinden, maar, persoonlijk vind ik de toegang via 'mijn Telenet' te beperkt. Geef mij maar Web interface van eigen-router of zelfs CLI interface van eigen-router (en liefst ook modem).
Dat men meerdere publieke adressen achter eMTA kan krijgen wist ik niet. De CV7160E heeft 1 Ethernet poort er moet dan dus sowieso een L2 switch achter. In mijn geval steekt eigen-router (OpenWRT x86_64) en digicorder in die switch (en wellicht, zoals je zegt, als ik je begrijp, heeft de digicorder nu dus ook een publiek adres). Maar in praktrijk (weze het via MAC passthrough (E-router) of bridge (eMTA)) is er voor het Internet, neem ik aan, typisch 1 IPv4 adres. In mijn geval een statisch IPv4 adres.
De E-router is niet geschikt voor vast IP. Meerbepaald: niet voor vast IPv6. Dat is een nadeel en dat zijn de woorden van Telenet business support zelf. Daarom faseert Telenet voor dat soort klanten de eMTA nog niet uit. Als morgen mijn CV7160E het begeeft staat er (gelukkig) een andere klaar, zo is me bevestigd. Een pak van mijn hart. Een nadeel van de eMTA is dat hij DOCSIS 3.0 is. Op dit moment haal ik met boost optie 800/50. Dat is best OK. Maar Telenet gaat ooit de kabel bandbreedte herschikken ten nadele van oudere technologieen. Bijvoorbeeld analoge kanalen. En misschien ook een keer ten nadele van 3.0 en ten voordele van 3.1 (bijvoorbeeld veel meer upload en meer dan 1Gbps download). Ik mag hopen dat Telenet tegen die tijd een DOCSIS 3.1 modem ter beschikking stelt.
Hoewel /48 wordt aangeraden geeft Telenet /56 waarvan (nu) /60 voor eigen subnets (te delegeren als /64). Dat is inderdaad meer dan genoeg adressen (maar voor sommigen niet genoeg subnets). Maar een probleem is dat (zelfs al kreeg men /57) de E-router zelf het eerste (met allemaal nullen) subnet voor zich zelf reserveert. Nu, vele netwerk administratoren die vandag vast IP /56 hebben, gebruiken (in mijn geval, zelfs uitsluitend) adressen in die range. Dus: als men ooit van eMTA naar E-router moet overstappen, dan moet men gans het IPv6 netwerk hernummeren en gans de IPv6 DNS aanpassen. Plus, wellicht, tal van rules en scripts. Dat wil ik niet onverwacht meemaken.
Dat is dus een ander nadeel van de E-router: geen naadloze overgang. Zijn voordeel is: DOCSIS 3.1.
Ik vrees dat geen 'one size fits all' modem HW bestaat en, onder andere, daarom blijf ik Telenet vragen en er via Netweters over schrijven dat Telenet zo snel mogelijk een eMTA 3.1 upgrade pad moet voorzien. Dan kunnen ze bandbreedtes herschikken zonder iemand te benadelen.
{*niet* 'like'-en aub}