Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

Effe een topic hierover starten omdat ik voor mezelf graag wil begrijpen welke voordelen de EMTA modem (of in de volksmond modem-only, die door Telenet wordt uitgefaseerd) biedt tov de CV8560E (of E-router)

 

Waar ik zelf aan denk: 

Voor IPv4 heb je bij de CV8560E slechts de mogelijkheid om voor 1 IP adres MAC bridging op te zetten.  Bij de EMTA kon je meerdere toestellen aansluiten die dan elk een publiek IP kregen.

Maar ééns dit draait, en je hebt niet meer dan 1 toestel met een publiek IP nodig, wat zijn dan nog extra nadelen?

 

Voor IPv6 gedraagt de CV8560 zich als een router, dus op Layer3 heb je een extra hop.

De prefix sizes zijn ook verschillend. Maar ik zie hier persoonlijk geen issues. De /64 prefixen voor prefix delegation zijn toch meer dan groot genoeg?

 

Wat zie ik over het hoofd?

@Arnie @NofanTasi en input van iedereen is zeer welkom.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
15 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

De CV6181 ondersteunt inderdaad geen gigabit internet. Als je een hogere snelheid wilt, is er op het moment geen andere optie dan de CV8560E, als alternatief op de "modem-only",

 

Als je dit topic eens doorleest zul je zien dat de ervaringen voornamelijk positief zijn. Voor wat betreft IPv4 gedraagt deze HGW zich als een "modem-only", wanneer je via mijn telenet bridging (IPv4 / MAC passthrough) configureert. IPv6 routeert deze HGW gewoon, met ondersteuning van PD (Prefix Delegation), zodat je ook achter je eigen router IPv6 kunt gebruiken. Ik ben zeer tevreden.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.