Beantwoorden
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

Effe een topic hierover starten omdat ik voor mezelf graag wil begrijpen welke voordelen de EMTA modem (of in de volksmond modem-only, die door Telenet wordt uitgefaseerd) biedt tov de CV8560E (of E-router)

 

Waar ik zelf aan denk: 

Voor IPv4 heb je bij de CV8560E slechts de mogelijkheid om voor 1 IP adres MAC bridging op te zetten.  Bij de EMTA kon je meerdere toestellen aansluiten die dan elk een publiek IP kregen.

Maar ééns dit draait, en je hebt niet meer dan 1 toestel met een publiek IP nodig, wat zijn dan nog extra nadelen?

 

Voor IPv6 gedraagt de CV8560 zich als een router, dus op Layer3 heb je een extra hop.

De prefix sizes zijn ook verschillend. Maar ik zie hier persoonlijk geen issues. De /64 prefixen voor prefix delegation zijn toch meer dan groot genoeg?

 

Wat zie ik over het hoofd?

@Arnie @NofanTasi en input van iedereen is zeer welkom.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
15 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

Ik ben ook zeer tevreden met de CV8560E en ervaar geen nadelen.

Momenteel is het nog zo dat je geen gegarandeerde prefix ontvangt van de CV8560E. Normaal is dit de tweede /60 uit de toegekende /56. Het kan soms ook een volgende (3de, 4de  enz.) prefix zijn, wat betekent dat je eventuele firewall rules terug moet aanpassen.  De eerste /60 prefix wordt (deels) gebruik voor het direkt geconnecteerde LAN.

Dit zal veranderen vanaf het moment dat Telenet een /57 via prefix-delegation zal aanbieden, zoals gepland (maar wanneer....?). Dan is de eerste /57 prefix voor het direkt geconnecteerde LAN, de 2de prefix zul je via prefix-delegation ontvangen voor de LAN achter je eigen router. Omdat er maar 2 /57 prefixes mogelijk zijn uit een /56 krijg je dus een gegarandeerde prefix.

 

Het voordeel van de CV8560E vind ik dat je deze nog steeds ook als gewone HGW kunt gebruiken.

Ik heb bijvoorbeeld een HW VPN client thuis (voor een VPN connectie voor het werk voor een DX-80 en de laptop). Deze heb ik gewoon direkt aan de CV8560E verbonden.

Ook kan ik nu tests (IPv4) tests doen vanaf het Telenet LAN naar mijn eigen router. Je hebt immers dan 2 verschillende publieke IPv4 adressen.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

Het grote voordeel (vind ik) van CV7160E (eMTA) in vergelijking met CV8560E (E-router) is dat men alles tot in de puntjes zelf op eigen-router kan configureren (zowel v4 als v6). Anderen zullen dat misschien net een nadeel vinden, maar, persoonlijk vind ik de toegang via 'mijn Telenet' te beperkt. Geef mij maar Web interface van eigen-router of zelfs CLI interface van eigen-router (en liefst ook modem).

Dat men meerdere publieke adressen achter eMTA kan krijgen wist ik niet. De CV7160E heeft 1 Ethernet poort er moet dan dus sowieso een L2 switch achter. In mijn geval steekt eigen-router (OpenWRT x86_64) en digicorder in die switch (en wellicht, zoals je zegt, als ik je begrijp, heeft de digicorder nu dus ook een publiek adres). Maar in praktrijk (weze het via MAC passthrough (E-router) of bridge (eMTA)) is er voor het Internet, neem ik aan, typisch 1 IPv4 adres. In mijn geval een statisch IPv4 adres.

De E-router is niet geschikt voor vast IP. Meerbepaald: niet voor vast IPv6. Dat is een nadeel en dat zijn de woorden van Telenet business support zelf. Daarom faseert Telenet voor dat soort klanten de eMTA nog niet uit. Als morgen mijn CV7160E het begeeft staat er (gelukkig) een andere klaar, zo is me bevestigd. Een pak van mijn hart. Een nadeel van de eMTA is dat hij DOCSIS 3.0 is. Op dit moment haal ik met boost optie 800/50. Dat is best OK. Maar Telenet gaat ooit de kabel bandbreedte herschikken ten nadele van oudere technologieen. Bijvoorbeeld analoge kanalen. En misschien ook een keer ten nadele van 3.0 en ten voordele van 3.1 (bijvoorbeeld veel meer upload en meer dan 1Gbps download). Ik mag hopen dat Telenet tegen die tijd een DOCSIS 3.1 modem ter beschikking stelt.

Hoewel /48 wordt aangeraden geeft Telenet /56 waarvan (nu) /60 voor eigen subnets (te delegeren als /64). Dat is inderdaad meer dan genoeg adressen (maar voor sommigen niet genoeg subnets). Maar een probleem is dat (zelfs al kreeg men /57) de E-router zelf het eerste (met allemaal nullen) subnet voor zich zelf reserveert. Nu, vele netwerk administratoren die vandag vast IP /56 hebben, gebruiken (in mijn geval, zelfs uitsluitend) adressen in die range. Dus: als men ooit van eMTA naar E-router moet overstappen, dan moet men gans het IPv6 netwerk hernummeren en gans de IPv6 DNS aanpassen. Plus, wellicht, tal van rules en scripts. Dat wil ik niet onverwacht meemaken.

Dat is dus een ander nadeel van de E-router: geen naadloze overgang. Zijn voordeel is: DOCSIS 3.1.

Ik vrees dat geen 'one size fits all' modem HW bestaat en, onder andere, daarom blijf ik Telenet vragen en er via Netweters over schrijven dat Telenet zo snel mogelijk een eMTA 3.1 upgrade pad moet voorzien. Dan kunnen ze bandbreedtes herschikken zonder iemand te benadelen.

 

{*niet* 'like'-en aub}
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

De CV7160E docsis3.0 kan 1200Mbps aan,en meer dan 50Mbps up.

Eens Telenet meer dan 1Gbps zal aanbieden,zijn we minstens 5 jaar verder.

Daar lig ik niet van wakker.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

@robatoras daar gaat het niet om. Zelfs al kan de CV7160E 10Gbps aan, dan nog zal Telenet deze modems willen uitfaseren voor Speedboost klanten, omdat de nieuwe modems de Docsis 3.0 kanalen veel efficiënter gebruiken.  Daar zijn hier al tientallen posts over verschenen 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

Hoewel mijn kennis geenszins zo ver reikt als die van jullie en plankenkoorts me ietsje ervan weerhoudt, kan ik het toch niet laten – enthousiaste leek zijnde – alhier mijn bedenkingen, bevindingen enzovoorts neer te pennen.

 

Er zijn drie redenen waarom ik als eindgebruiker de modem only uiteindelijk heb vervangen door de e-router.

 

1. Technisch zou het moeten lukken maar Telenet ondersteunt geen Giga Speedboost – meer? – op de modem only.

2. TV-box en modem only? Al is het technisch mogelijk, Telenet ondersteunt dit niet.

3. De waardevolle info te vinden op De Netweters.

 

Sinds de ingebruikname van de e-router ben ik enkele hindernissen tegengekomen. Telkens groeide het scepticisme, de e-router – zo liet ik uitschijnen – zou weleens de schuldige kunnen wezen. Gelukkig, en met jullie hulp, zijn mijn vermoedens telkens debunked geworden.

 

Ben ik als eindgebruiker tevreden van de e-router en de mogelijkheid alsnog mijn eigen router erachter te kunnen gebruiken? Volmondig ja, maar … dan mag Telenet zelf wel eens een beetje meer uitleg over de werking ervan verschaffen (mac bridging etc.) en minder ervan uitgaan à la: “Je moet het maar vragen aan De Netweters.”

 

Niettemin vind ik dat Telenet zijn modem only klanten (@NofanTasi 😉) ferm in de steek laat. Een modem only moet – mits het betalen van een supplement? – tot de mogelijkheden kunnen blijven behoren. Hopelijk komen er spoedig meer spelers op de markt en brengt Europa een gedegen oplossing.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

@Ex-Netweter 

Wie maakt jou dat wijs dat Telenet geen speedboost 1Gbps meer ondersteund bij een modem only?

Ik haal vlot +900Mbps met een only docsis3.0.Heb dit al dikwijls bewezen.

Docsis3.1 is vandaag niet sneller.Over 5 jaar mischien.

En ik wil geen TVbox.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)


@robatoras  schreef:

@Ex-Netweter 

Wie maakt jou dat wijs dat Telenet geen speedboost 1Gbps meer ondersteund bij een modem only?

Ik haal vlot +900Mbps met een only docsis3.0.Heb dit al dikwijls bewezen.

Docsis3.1 is vandaag niet sneller.Over 5 jaar mischien.


Eerst de klantendienst, telefonisch dan (meerdere malen). Daarna, ter tweede opinie, de Telenetstore.

 

Bij de Telenetstore kwam ik te weten dat klanten die over een modem only beschikten aanvankelijk wel de Giga Speedboost optie konden activeren. Daarna, mettertijd, niet meer; de nadruk kwam op het pitchen van de e-router.

 


@robatoras  schreef:

@Ex-Netweter 

En ik wil geen TVbox.


Andere modem only gebruikers misschien wel, niet?

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)


@Ex-Netweter ja die reden voor mijn keuze voor de E-router was ook de TV-Box in combinatie met een publiek IPv4 adres op mijn firewall. De enige optie dus, maar ik ben er persoonlijk ook heel tevreden mee.

 

@NofanTasi @Arnie 
Die /56 prefix opgedeeld in twee /57 prefixen: het voordeel is idd een gegarandeerde prefix voor PD.

Het nadeel is dat je maar één prefix kan vragen.  Of heeft een IPv6 router dan een optie om die prefix dan nog verder te gaan opdelen, voor als je meerdere LAN interfaces hebt?  Of heb je daar meerdere prefix delegations voor nodig? (wat dus niet meer zal lukken, met 2x /57).

Ik kan dit zelf niet testen omdat ik voorlopig et NDP Proxy werk, in afwachting van PD support op mijn Paloalto Networks firewall.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)


@NofanTasi  schreef:

Ik vrees dat geen 'one size fits all' modem HW bestaat en, onder andere, daarom blijf ik Telenet vragen en er via Netweters over schrijven dat Telenet zo snel mogelijk een eMTA 3.1 upgrade pad moet voorzien. Dan kunnen ze bandbreedtes herschikken zonder iemand te benadelen.


Dat komt er volgens mij niet ...

 

Maar een betere oplossing dan de IPv4 Mac passtrough, denk ik, zou een echte bridge functie zijn.

Waarom niet zoals bijvoorbeeld in Duitsland of Nederland? Daar kan de klant zelf zijn modem in bridge (laten) zetten - nà de nodige "waarschuwingen" te hebben geaccepteerd.
Eens de bridge mode geactiveerd wordt de routerfunctie en de WiFi uitgeschakeld, en krijg je dus als het ware een e-MTA modem ...

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

Ja, ik heb ergens tussen de lijnen door gelezen dat dit wel kan met de CV8560E.

Telenet moet alleen de juiste keuzes willen maken 😉

Ik snap wel dat er geen 100 varianten kunnen gesupporteerd worden.
Maar een betalende optie kan een extra variant misschien wel rechtvaardigen.
Desnoods enkel voor business klanten.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)


@Steven-E  schreef:

Het nadeel is dat je maar één prefix kan vragen.  Of heeft een IPv6 router dan een optie om die prefix dan nog verder te gaan opdelen, voor als je meerdere LAN interfaces hebt?  Of heb je daar meerdere prefix delegations voor nodig? (wat dus niet meer zal lukken, met 2x /57).

Ik kan dit zelf niet testen omdat ik voorlopig et NDP Proxy werk, in afwachting van PD support op mijn Paloalto Networks firewall.

 


Momenteel ondersteund Telent ook maar 1 prefix delegation. Ik heb geprobeerd een tweede router op de CV8560E aan te sltuien, en die eveneens een /60 prefix te laten aanvragen. Dat werkt op zich wel, maar de IPv6 routing naar de eerste eigen router stopt dan.

 

De /60 die je nu op één eigen router kunt hebben kun je gebruiken voor verschillende achterliggende LAN, die elk een /64 toegekend krijgen. Ik heb 3 vlan's die alle een /64 prefix ontvangen (main, gast en IOT). Vervolgens heb ik ook nog één vlan bewust met IPv4 only (voor de TV's, die hun internet connectie via een VPN verbinding krijgen, en ik geen IPv6 lekkage wil hebben).

 

Ik heb het niet nodig maar ben wel benieuw of je vervolgens je eigen router ook weer PD kan laten doen, eenmaal als we een /57 ontvangen, en dan de eigen router /60 prefix(es) te laten aanbieden voor achterliggende routers. Ik ga dat tegen die tijd zeker eens uittesten, gewoon "omdat het kan".


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

@Ex-Netweter  @Steven-E 

 

Correct: CV8560E in modem-only configuratie is inderdaad eveneens een perfecte oplossing (een 3.1 kabel modem naar eigen keuze is dat, voor mij, ook). Kortom, eender welk pad naar DOCSIS 3.1 Layer 2 bridge. De meeste modems voor de meeste technologien voor de meeste providers staan toe Layer 3 uit te schakelen en te bridgen. Ik neem aan zo ook de CBN CV8560E. Alleen: dan moet Telenet dat implementeren naar vast IP klant (en, waarom niet, ook anderen) toe. Naar eigen zeggen 'kunnen' ze dat op dit moment niet met de CV8560E. Overigens, ook 'naar eigen zeggen' wist de telenet business support engineer die ik over de CV8560E nadelen aan de lijn had me te zeggen: "ja, een device in 3.1 modem-only (aka bridge) modus zou beter zijn".

 

Moest Telenet de 3.0 CBN eMTA door (beschikbare) 3.1 CBN eMTA vervangen, dan kunnen ze de bestaande eMTA "mijn telenet" configuratie daar wellicht quasi onaangeroerd voor hergebruiken. De 3.1. CBN HGW 'E-router' "mijn telenet" configuratie aanvullen om ook 'echte bridging' aan te bieden is wellicht iets meer werk (misschien toch voldoende 'meer' om het, kennelijk, nog niet te 'kunnen' implementeren) 🙂. Voor alle duidelijkheid: ik heb Telenet ook al meermaals gevraagd die mogelijkheid (de E-router als eMTA laten configureren in "mijn telenet") in acht te nemen.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)


@Arnie  schreef:

 

Momenteel ondersteund Telent ook maar 1 prefix delegation. Ik heb geprobeerd een tweede router op de CV8560E aan te sltuien, en die eveneens een /60 prefix te laten aanvragen. Dat werkt op zich wel, maar de IPv6 routing naar de eerste eigen router stopt dan.

Ja, dit hak ik al eens gelezen bij één van je antwoorden in het  IPv6-CV850E topic.
Maar dit heb ik niet nodig.

 


@Arnie  schreef:

De /60 die je nu op één eigen router kunt hebben kun je gebruiken voor verschillende achterliggende LAN, die elk een /64 toegekend krijgen. Ik heb 3 vlan's die alle een /64 prefix ontvangen (main, gast en IOT).


Super, meer moet dat niet zijn voor mij! Thanks!


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Corrado
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! It's your second party!

Nadelen CV8560E vs EMTA modem (modem only)

Momenteel heb ik een CV6181 modem-only met Fiber 200 (Whoppa). Ik ben aan het nadenken over Gigabit internet maar aangezien ik achter de modem een Cisco RV325 router heb staan waarmee ik mijn IPv4 netwerk aanstuur vrees ik dat ik bij een eventuele overstap mijn EMTA-modem kwijt ben.

 

Hoewel ik me nog niet ingelezen heb over IPv6 schrikken de potentiële issues mij wel af en wil ik dus geen E-router. Helaas biedt Telenet ons blijkbaar niet meer deze mogelijkheid zelfs niet tegen een meerprijs.

 

Is mijn vrees gegrond en hou ik het voorlopig maar bij mijn trouwe CV6181?

0 Likes