Beantwoorden
k3v3r
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! Primeur! It's your third party! It's your second party!

Neem ik cat5 of cat6?

Hallo. Wij gaan binnenkort de kabels voor elektriciteit en internet plaatsen in onze nieuwbouw. Nu ben ik aan het rondkijken om te zien welke kabels we gaan gebruiken. Hier zie ik bijvoorbeeld dat er een cat5 kabel is en een cat6: https://webshop.electro-colli.be/product-categorie/kabel/data-kabel/ Welke neem ik best? Ik vermoed dat cat6 sneller is? Maar is dat het prijsverschil waard of ga ik toch beter gewoon voor cat5?

Alvast bedankt.

0 Likes
9 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Neem ik cat5 of cat6?

Ze hanteren daar een merkwaardige naamgeving; afgeschermde UTP 🤔

UTP = Unshielded Twisted Pair(niet afgeschermd)

STP = Shielded Twisted Pair (afgeschermd dus)

Afgeschermd UTP is waarschijnlijk zoiets als vegetarisch vlees.

 

Voor het moment is cat5e voor de meeste toepassingen voldoende, maar aangezien bekabeling voor meerdere jaren gaat moeten dienen, zou ik alvast voor cat6 STP kiezen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Neem ik cat5 of cat6?

@k3v3r  zonder twijfel cat 6 Sftp kabel. Als je gigabit netwerk wil moet je zeker naar cat 6 kabel gaan, want met cat5 haal je dit niet. Tenzij dat het cat5e daar kan je nog juist gigabit snelheden mee halen. (full duplex)


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Neem ik cat5 of cat6?

@k3v3r  STP wil zeggen shielded, dus beter afgeschermd voor storingen van buitenaf. Nodig? Hoogstwaarschijnlijk niet. Tenzij je die kabel net naast een zware electriciteitskabel zou leggen waar veel verbruik doorgaat.

En wat is snelheid? Op en enkele UTP waar enkel een camera op wordt aangesloten heb je geen cat6 nodig.

Eigenlijk moet je de vergelijking maken met je electriciteit. Voor stopkontakten e.d. heb je 2.5 mm2 nodig. Voor verlichting volstaat 1.5 mm2. Maar je kan er gewoon voor opteren om alles met 2.5 mm2 te leggen.

Eigenlijk is cat6 of hoger maar nuttig tussen router en switch, tussen switchen onderling, en eventueel van een AP naar een switch.

Ik heb nog maar weinig printers, ipcamera's e.d. gezien die een netwerkaansluiting hebben van meer dan 100 Mbps.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
k3v3r
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! Primeur! It's your third party! It's your second party!

Neem ik cat5 of cat6?

Goed punt. Bekabeling gaat inderdaad een paar decennia moeten meegaan. Over al die jaren is de meerprijs waarschijnlijk verwaarloosbaar. 

 

Het zal dus de cat6 worden 🙂

Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

Neem ik cat5 of cat6?

Best SFTP cat 6a dan, gewone cat 6 is de meerprijs niet waard.

 

https://www.utp-kabel.nl/blog/verschil-tussen-cat6-en-cat6a.html 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Neem ik cat5 of cat6?

@k3v3r  De enige redenen die momenteel zinnig zijn om te kiezen voor cat6 of cat6a zijn het feit dat het sterkere kabels zijn door hun fysieke constructie en minder onderhevig zijn aan storingen welke die dan ook mogen zijn. Interferentie van zware elektriciteitsleidingen is er meestal niet in gewone huishoudens. De snelheid? Momenteel niet bruikbaar en het is maar de vraag wanneer. Zolang switchen, routers enkel maar Gigabit poortjes hebben, PC's, servers (NAS) Gigabit netwerkkaarten hebben. Blijft daar de bottleneck. En zal het ooit nodig zijn? Want switchen hebben tegenwoordig wel poorten van meer dan 1 Gbps maar zijn dan meestal wel van het SFP type voor glasvezel verbinding.  Cat6 / Cat6a kabels hebben tenslotte maar nut als er meerdere datastromen tegelijk passeren. Voor dat ene datastroompje tussen een IPcamera of een slim toestel naar de switch of router is dat niet echt nodig.

Zie ook dit artikel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Neem ik cat5 of cat6?

Goh, het betreft hier een nieuwbouw waar de kabels in de muren zullen weggewerkt worden veronderstel ik.  Inderdaad, misschien is CAT6a nu overkill, maar anderzijds is dergelijke kabels vervangen achteraf een hele huzarenklus en is het moeilijk om te voorspellen wat de data-noden zullen zijn binnen 5 tot 10 jaar.  Vandaar zou ik toch ook voor zekerheid kiezen en voor Cat6a gaan.

Was het achteraf overkill, so be it.  Als achteraf echter blijkt dat je andere kabels diende genomen te hebben dan zal je behoorlijk vloeken. (spreek helaas uit ondervinding).

Tevens: Voorzie niet te weinig RJ45 contactpunten (plafond eventueel voor AP's). Deftige bekabeling is nog steeds duizendmaal beter dan Wifi 5,powerline, ethernet over Coax, .....

(Had daar ook beter meer over nagedacht achteraf , lol )

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Neem ik cat5 of cat6?

@kve2002  Je hebt inderdaad gelijk. Baat het niet, het schaadt ook niet. Voor de meerprijs moet je het nu ook niet echt meer laten. Het wat moeilijker installatiewerk neem je erbij. Alleen wil ik aantonen dat er veel commerciële prietpraat bij is waardoor mensen voor de verkeerde redenen kopen. Mensen met Cat5e in hun muren moeten nog lang niet wanhopen dat ze niet mee zijn. Een van de grote slokkoppen in een netwerk zijn de ultra HD videostreams maar zelfs met de huidige, ruim bemeten 40 Mbps, dat dit gebruikt mag je intern nog altijd 20 gelijktijdige gebruikers hebben. En dat is een groot huishouden.

En dan nog zal het eerder de switch en de verbinding naar de server, en de server zelf, moeten zijn die voldoende capaciteit heeft.

Maar het is en blijft een leuk discussiepunt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Neem ik cat5 of cat6?

En iets wat wel eens vergeten wordt: wie de S versie gebruikt (dus de shielded versie) mag niet vergeten van die "shielding" ook aan te sluiten op de fiche. Een gewone plastieken fiche, daarmee gaat dat dus niet lukken. Beschouw het als een soort aarding,een extra draad dus naast de 8 standaard draden. Die extra "draad" moet dus ook aan de fiche aangesloten kunnen worden. Speciale fiches dus.

Uw connectie gaat wel lukken met enkel de 8 draden aangesloten, maar uw "shield" heeft dan geen zin, gaat niet functioneel zijn. Weggesmeten geld dus.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.