Beantwoorden
EddyD25
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Netwerk met gastnetwerk in bijgebouw

In een bijgebouw (onthaalruimte) wil ik een netwerk uitbouwen met een eigen netwerk (zowel kabel als wifi) en een gastennetwerk (enkel wifi). Echter zou het moeten mogelijk zijn om vanaf het eigen wifi-netwerk ook de toestellen verbonden in de woning te zien en bedienen (printer, muzieksysteem, domotica, ...) en vice-versa. Het gastennetwerk mag daar wel geen gebruik van kunnen maken.

Hoe kan dit het best opgelost worden? Er zijn twee netwerkkabels voorzien vanaf de modem-router naar het bijgebouw.

0 Likes
7 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerk met gastnetwerk in bijgebouw

@EddyD25  je kan eventueel een eigen router plaatsen en deze voorzien van een gastennetwerk met wifi. Vandaar uit ook eventueel andere apparaten aansluiten bekabeld die je zelf zou willen bedienen of waar je zelf gebruik van maakt. Ik denk dat dit de makkelijkste oplossing is om het mogelijk te maken.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EddyD25
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Netwerk met gastnetwerk in bijgebouw

Geraak ik op die manier nog altijd aan de apparaten die verbonden zijn met de telenet modem/router? En vanuit de woning aan de apparaten die verbonden zijn met de extra router? En zoja, hoe moet de modem dan geconfigureerd worden?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk met gastnetwerk in bijgebouw

@EddyD25  Alles is altijd bereikbaar maar de ene keer soms moeilijker dan de andere keer en dan moet je instellingen aanpassen. Het is een beetje zoals appartementen in een appartementsblok.

Je hebt de straat (internet), de hoofdingang (de Telenet router), een appartement (een volgende router) en eventueel de kamers (nog een volgende router). Je kunt altijd naar buiten maar naar binnen moet je de juiste sleutels hebben.

Heb je nu eigenlijk een modem only ( 1 UTP aansluiting) of een Telenet modem/router (met 4 gele poortjes). Dat is het eerst dat we moeten weten. En dan moeten we weten wat er nu al is aangesloten, wat je wil aansluiten op de nieuwe locatie, wat van waar uit bereikbaar moet zijn.

En dan kunnen we een schema opstellen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EddyD25
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Netwerk met gastnetwerk in bijgebouw

@igver  een modem/router met 4 poorten waarop een drietal switchen zijn aangesloten. Op het netwerk in de woning is aangesloten: Desktop PC, Printer/scanner, camerasysteem, 5 muziekstreamers, domoticasysteem, digicorder, digibox, extra AP voor verdieping, video deurbel systeem(via wifi) en dan nog gewoon de telefoons, tablets en laptops via Wifi. Alles in hetzelfde netwerk. Op de extra locatie zou dat netwerk ook hetzelfde moeten zijn zodat alles mogelijk blijft (desktop bereiken met laptop, domoticasyteem, muziekstreamers, ...) ook wordt daar een uitbreiding gemaakt met muziekstreamer, TV (enkel als extra projectiescherm voor laptop en eventueel chromecast of consorten), laptop die ofwel zowel via wifi als bedraad gebruikt kan worden. Daarnaast zou een los netwerk voor gasten moeten mogelijk zijn. Die moeten enkel gebruik kunnen maken van het internet maar niet de aangesloten apparaten e.d. kunnen bereiken of bedienen.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk met gastnetwerk in bijgebouw

@EddyD25  Ik zal mijzelf eens aan het werk zetten om een schema te maken zodat je kan zien wat mogelijk is. Ik stuur je dat wel via PM.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netwerk met gastnetwerk in bijgebouw

@EddyD25 Ik zou een Netgear orbi pro wifi nemen waarmee je 3 aparte ssid's kan instellen en 3 aparte netwerken.

1 Admin netwerk voor beheer van het netwerk

2. Om al de toestellen op te hangen van je eigen en gewoon te surfen en te kunnen printen. (dit netwerk kan je instellen zodat alle toestellen elkaar kunnen zien en met elkaar kunnen werken.

3. Guest netwerk (geen verbinding met het lokale netwerk, dus ook niet met printers,muzieksysteem,domotica,....) 

Ikzelf heb dit syteem staan en gebruik dit ook voor mijn gasten. super snelheden en bereik.

Dit is een profesionele opstelling dus zo werkt het ook 🙂

Als je iemand zoekt om de installatie te doen, laat het me maar weten, mijn bedrijf doet dit ook 🙂

Succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7389
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Netwerk met gastnetwerk in bijgebouw


@kristofDW  schreef:

...

Als je iemand zoekt om de installatie te doen, laat het me maar weten, mijn bedrijf doet dit ook 🙂 Succes!


@kristofDW bedankt voor je duidelijke advies! Let er wel op dat je op De Netweters geen "commerciële diensten" mag aanbieden. Zie Spelregels > Hou het relevant! 😉 Thanks! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.