Beantwoorden
Krisädapt
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Hallo,

 

Kan iemand me vertellen als het redundant maken van mijn netwerk mogelijk is met mijn huidige setup. Nl

  • Telenet modem cv8560E 1 WAN 3 LAN
  • DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS) 1 WAN (bezet, komende van modem), 3 LAN
  • 4G Modem/router combinatie van een concurrent. 1WAN 3 LAN
  • Internet only fibernet business
  •  

Concreet is mijn vraag: kan ik de 4G box op de WAN poort van de modem aansluiten of tussen de modem en de router?
Zoniet, kijk ik dan best voor een vervanging van de docsis of geeft dit problemen bij telenet?
Zoja, waar let ik dan best op?

Hartelijk dank om mee te denken!

 

 

0 Likes
22 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Ter vervollediging nog enkele waarnemingen en opmerkingen.

- Redundancy met vast IP is niet alleen lastig wat (waarschijnlijk andere toegekende) adres ranges betreft maar (daarom) ook wat DNS betreft. Het zou IMO beter zijn moest Telenet, voor vast IP,  een P-t-P WAN en een (delegeerbaar voor v6) LAN range geven (wat sommige andere providers, zoals EDPnet doen). Maar ook dat lost redundancy niet op, het zou wel zaken vergemakkelijken, meerbepaald als redundancy tussen, pakweg, twee WAN connecties, van zelfde provider (i.e. Telenet) komen, dan kunnen de Internet routing protocols de weg volautomatisch veranderen.

- Ik vermoed dat @Krisädapt (laat het ons eventueel weten, dit is jouw thread) misschien geen vast IP (en eigen domain DNS) heeft. Maar ook dan, en zelfs wanneer externe toegang geen vereiste is, zit er nog een (wellicht onder controle te krijgen) addertje onder het gras: ik merk namelijk dat Telenet de mobiele connectie om de 6 uur afhaakt (zelfs al genereer ik om het uur verkeer, ik zou dit op om de minuut kunnen zetten). Maar redundancy protocols reageren dan net door naar de andere (kabel) ook (nog) niet werkende WAN connectie over te schakelen... kip en ei ... Wat ik maar wil zeggen: zelfs onder de minst veeleisende omstandigheden, in het meest default gebruik, moet een kabel-4G combinatie redelijk goed (maar niet onmogelijk) geconfigureerd worden om volautomatisch te (blijven) werken (en niet plots, definitief, uit te vallen). Success!

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Krisädapt
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Hey allemaal,

Alvast bedankt voor de vele antwoorden.
En excuses voor het late reactie. De mails kwamen in mijn spam terecht.

Tot nu toe heb ik steeds met een Orange flybox (4g) gewerkt 
Omdat ik meestal via vpn werk had ik genoeg aan de snelheid (45Mbps)
Met 150Gb kwam ik meestal net niet toe wanneer er in die maand een avondje bingewatchen viel..
Het gaf een degelijk signaal en een betrouwbaarheid van 98% wat niet slecht is voor 20€ per maand..

Helaas kan die 2% me veel geld kosten. Als zelfstandige wil je geen uren per maand spenderen aan restarten / resetten van je modem. Want je zal zien dat dat steeds op het verkeerde moment gebeurt..



0 Likes
Krisädapt
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Klopt,

Dit schema had ik ook al gevonden.
Het nadeel van deze setup is dat de 4G dongle/ontvanger zich midden in huis bevindt.

Mijn box staat aan het raam waardoor de ontvangst vele malen beter is. 
Er zijn managed routers waarvan beweerd wordt dat ze naadloos overschakelen naar het andere netwerk maar mijn kennis van netwerken is te beperkt om daarover te oordelen.

Ik vroeg me af als de modem van telenet ook niet op dezelfde manier gebruikt zou kunnen worden maar dat de backup dan zou komen van de (orange) 4G modem/routed.
Dat het een vreemde setup is snap ik. Maar mss is het wel mogelijk 🙂

 

0 Likes
Krisädapt
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Klopt,

Maar het is niet het plan om mijn hele netwerk redundant te maken.
De omschrijving van mijn vraag was dus niet helemaal correct..
Alleen al de kost van de UPS..

Enkel het wegvallen van de provider (bvb door opsouperen van de data). 

0 Likes
Krisädapt
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Dag @NofanTasi ,

Het vaste IP adres is iets dat ikzelf nog over het hoofd heb gezien.
Momenteel ondervind ik wat problemen met inloggen. Sommige programma's, waaronder mijn paswoord manager, gaan er veel te vaak van uit dat ik een nieuw toestel gebruik met als gevolg opnieuw inloggen dmv een verificatiemail ed.. Dit is zeer tijdrovend.
Daarnaast is het het plan om mijn zware thuispc te gebruiken via remote desktop wanneer ik op locatie zit. Ik verneem dat een vast IP adres dan wel aangeraden is?
Wat betreft de ingewikkelde configuratie las ik dat de router dat feilloos voor z'n rekening zou nemen

0 Likes
Krisädapt
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

@igvfer : enig idee als ubiquiti zoiets in zn gamma heeft? 
Het zou veel voordelen hebben mocht ik bij dat merk kunnen blijven

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Wellicht afhankelijk van welk Ubiquiti type router je gebruikt.

De UDM en USG modellen met 2 WAN aansluitingen ondersteunen load-balancing en failover:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360052548713-UniFi-UDM-USG-WAN-Load-Balancing-and-Failover

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Netwerk redundant maken mogelijk met huidige setup

Ik vermoed dat voor doorsnee gebruikers zonder vast IP en zonder behoefte aan externe toegang (pakweg dynamische DNS) en zonder eisen voor tegelijk IPv4 (NAT, bij Telenet) als IPv6 (prefix delegatie, bij Telenet) sommige (ook Ubiquiti) dual WAN met mobile 4G backup oplossingen wel degelijk automatisch kunnen werken. Ik ben (meerbepaald voot puur 2 WAN provider Telenet) erg benieuwd naar getuigenissen van successvolle overschakeling en terugschakeling in dergelijke gevallen. Maar, van zodra er extra vereisten komen (automatische DNS omschakeling om meer wat te zeggen, voor vast IP), dan moet met, vrees ik, toch aan gesofistikeerder oplossingen denken. Ik ben er zelf niet uit. Gelukkig heb ik geen kritische connectie te beheren en experimenteer ik alles meer op niveau van hobby en kennis vergaren.

{*niet* 'like'-en aub}