Beantwoorden
SPiET
Professional Weetjesweter
π-DAY! De 3 wijzen! Alles op zijn plek! Say what?!

Nieuw Velop Mesh Systeem maar vind NAS niet meer

Hallo iedereen,

Sinds gisteren heb ik een Linksys Velop mesh systeem geinstalleerd . De telenet modem in bridging geplaatst, wifi off en het mac adres van de velop hoofdnode in mijntelenet gestoken.

Dan heb ik de hoofdnode geinstalleerd en de bijhorende nodes, Alles OK.

Nu alles werkt goed, mesh systeem ook MAAR ik heb nog een NAS Synology. Die is aangesloten met de andere apparaten op een Netgear switch (die is aangesloten op de hoofdnode) en de hoofdnode rechtstreeks in Modem Telenet.

Mijn NAS word dus niet gevonden omdat , als ik die zoek via finds.synology.com vind ie hem wel (niet via de Synology Assistant op de PC) maar heeft ie een vroeger ip adres, nl 192.168.0.230 ..... en daar de Velop draait op 192.168.1.1 word ie dus niet gevonden. Enig idee hoe ik dat kan veranderen? Ik weet ook niet meer of ik in de NAS een vast ip adres heb gegeven en kan die ook niet meer benaderen (tot zover ik weet hoe) via quickconnect of via bijv mobiel toestel.

Moet ik alle routergegevens (zie hieronder) veranderen naar 192.168.0.1 als IP adres ? Ik heb dat reeds gedaan maar dan krijg ik een IP adres dat begint met 10.xxxxx

Bedankt!

In het routergedeelte die ik via mijn PC benader heb ik in de Velop volgende gegevens staan:

velop1.pngVelop2.png

2 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

De afbeeldingen zijn (nog) niet goedgekeurd, dus kunnen we ze  nog niet zien.
Indien alles goed is aangesloten - de Netgear switch aan de LAN zijde van de eigen router verbonden, dan is dat okay.

Default gebruikt de Synologie NAS DHCP om een IP adres te krijgen. Trekt eens de kabel voor een tijdje los, en steek die er terug in - of reboot de NAS. Misschien dat dat wil helpen.
Inderdaad is het ook mogelijk dat je het adres 192.168.0..230 vast hebt toegekend. In dat geval moet je dat in de configuratie van de NAS aanpassen.
Het adres 192.168.0.230 bevind zich in de DHCP pool van de Telenet modem, dus is eigenlijk niettte adviseren om te gebruiken als vast adres. Beter kies je een adres buiten de DHCP pool, dus ergens tussen .10 en .99

Het kan ook zjn dat je iets fout aangesloten hebt, en de NAS nog altijd aan het LAN van de Telenet modem verbonden is. Stuur anders ook even een foto door.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Wat ik zou doen.

1. Sluit de NAS en PC opnieuw aan op je Telenet Modem (eventueel gewoon heel de Netgear switch). Connecteer met je NAS en zet de IP instellingen op DHCP ipv manueel IP. Sla op. En zet je NAS uit.
  2. In je Velop maak je een DHCP reservatie voor je NAS (je moet hiervoor het MAC-adres weten) op het IP adres naar keuze in de IP-range van je Velop.
  3. Koppel je NAS opnieuw aan zoals nu & start hem op. Je NAS zou nu automatisch elke keer hetzelfde IP moeten krijgen van je Velop & bereikbaar moeten zijn.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.