Beantwoorden
Qlii256
Freshman Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Nieuwe aansluiting zelf installeren

Ik ben van plan om een nieuwe aansluiting in aan appartement zelf te installeren en wil graag wat hulp/informatie of dit kan en hoe. Ik wil een modem only (hiermee bedoel ik dus de modem met MAC passthrough) en een TV Box.

 

Kan ik dit beide combineren, en alles zelf installeren? Er komt nu enkel een COAX kabel toe zonder koppeling (kan ik zelf erop steken) die verbonden is op een verdeelblok in de kelder van het gebouw (appartementsblok). Ik neem aan dat ik een COAX versterker moet plaatsten op die kabel, dan op de versterkte uitgang mijn modem en de rest is voor TV. Maar die TV Box werkt enkel via UTP of hoor je ook nog een COAX te gebruiken zoals de digiboxen?

 

Hoe kan ik zo'n installatie aanvragen/registreren en hoe bekom ik die modem met passthrough? Zijn er verder nog dingen waarop ik moet letten? Eigen router/switches etc. is geen probleem. Is de COAX versterker verkrijgbaar met een zelf installatie pakket of moet ik die zelf voorzien?

 

Alvast bedankt!

0 Likes
18 reacties
Ex-Netweter
 

Nieuwe aansluiting zelf installeren

Als er nog geen versterker (NIU) aanwezig is kan en mag je de installatie niet zelf plaatsen.

Een NIU wordt enkel door een technieker geïnstalleerd en zal je ook niet meegeleverd krijgen in het eventuele self starter pakket.

De modem die jij aangeeft is compatibel met de tv-box.

Lineair tv kijken via de tv-box verloopt nog steeds via een coax.

Passthrough kan je instellen via mijn Telenet

0 Likes
Qlii256
Freshman Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Nieuwe aansluiting zelf installeren

Bedankt voor je reactie! Hoe kan ik dan best de installatie aanvragen? Online krijg ik niet de optie om zelf te installeren, waarschijnlijk omdat het om een appartement gaat en er dus ook een NUI geinstalleerd dient te worden. Want ik kan nergens kiezen welke modem er geplaatst zal worden. Kan elke modem nu de passthrough doen?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Nieuwe aansluiting zelf installeren

Als er nog geen NIU is, zal er altijd een technieker komen - zelfs indien je voor een self install kiest.

  • De technieker plaats de NIU en sluit de modem aan.
  • De rest doe je dan zelf ...

Alleen de CV8560E (ook "E-router" genoemd) heeft de Mac passtrough optie...

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Nieuwe aansluiting zelf installeren

je zal naar winkel moeten of bellen zeg duidelijk zelf starter pak .

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/voor-welke-producten-kan-ik-self-starter-aanvragen/

 

ze sturen alles op of geven alles mee in de winkel .

als ze de nui niet meer mee geven, zullen ze die komen installeren

de rest moet jij dan doen

de modem en rest zie link

https://selfstarter.telenet.be/selfstarter/customerLogin.do?language=nl

 

je krijgt een doos mee, je kan alles al monteren

is de nui er niet bij zet je alles zonder nui ,

 

die zal de technieker zetten duurt (2min  wel dag verlof kwijt)

de rest volg je stappen plan zie link ,

kijk de factuur na het blijft  doe zelf pakket

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe aansluiting zelf installeren

Omdat er op jouw adres geen niu of bestaande installatie aanwezig is wordt de optie self starter niet weergegeven, hun systeem weet waar er welke installatie staat. De enige optie is om de installatie te laten uitvoeren door een technieker. Aan de technieker kan je melden dat je een modem wil waar je mac passthrough kan op toepassen. Dit kan enkel met het modem type CV8560E.

 

 

0 Likes
Qlii256
Freshman Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Nieuwe aansluiting zelf installeren

Kan ik dus mijn installatie aanvragen in een verkooppunt en dan de e-router en tv-box meekrijgen en zelf installeren. En dan komt de technieker langs voor de NUI.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Nieuwe aansluiting zelf installeren

juist de rest moet je doen .

doe dit op je gemak .

er is altijd een wachttijd op een technieker

 

 

 

0 Likes
Qlii256
Freshman Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Nieuwe aansluiting zelf installeren

Ik heb de aansluiting aangevraagd online en een afspraak voor installatie geselecteerd. Lijkt me toch makkelijker op deze manier. Kan ik dan aan de technieker ter plaatse vragen om een pass through modem ipv. de gewone of zal dit niet kunnen? Ik weet nog destijds met de modem-only modellen dat dit echt lastig was. Technieker wilde/kon dit niet zogezegt en heb toen Telenet moeten duiden op een firmware bug en ze helpen troubleshooten om een modem-only model te kunnen bemachtigen via een persoon met hogere functie :). Echt dom van Telenet dat dit ook niet gewoon standaard op elke gateway kan dat je of de router functies kan uitschakelen of een pass through kan doen. Wat hun reden hiervoor is snap ik niet, en veiligheid heeft hier echt niets mee te maken. Je kan er toch een melding bij zetten als je de passthrough aan zet ofzo...

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Nieuwe aansluiting zelf installeren

hij zal alleen een gewone mee hebben .

daar zal hij later nog eens terug moeten komen .

of je moet  in een winkel 1 gaan halen .

die technieker hebben niet veel tijd en te veel installatie op een dag

er zijn te weinig technieker dat weet iedereen

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe aansluiting zelf installeren

@Qlii256  

Je kan vragen of de technieker toevallig een Docsis E-router mee heeft maar meestal is dit niet het geval en heeft die een gewone Docsis 3.1 modem bij. Als je namelijk een aanvraag tot installatie doet zal je het expliciet moeten vragen of die deze kan installeren , beter gezegd mee brengen. 

Moest die er toevallig eentje hebben heb je geluk anders zal het uiteindelijk een swap zijn die je moet gaan laten uitvoeren. 

 

Moest de technieker er al eentje hebben zal deze geen pass trough maken dit is iets voor de klant zelf. Het valt buiten Telenet om en de klant is dus zelf aansprakelijk voor deze wel of niet te activeren. Als er dan namelijk iets verkeerd gaat is Telenet niet aansprakelijk maar de klant zelf. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Nieuwe aansluiting zelf installeren


@patrick37  schreef:

Je kan vragen of de technieker toevallig een Docsis E-router mee heeft maar meestal is dit niet het geval en heeft die een gewone Docsis 3.1 modem bij.


Mijn ervaring met recente installaties (Gent, Ronse, Kluisbergen) is dat de techniekers altijd de CH7465LG-TN, de CV8560E en de CH8568LG meehadden...

Vraag gewoon de "modem zonder WiFi" en ze weten waarover je hebt.

De passtrough moet je inderdaad altijd zelf doen (na de installatie).

 

PS - Maak er de technieker attent op dat hij de 3 MAC adressen moeten invoeren bij het inboeken van de modem (zie etiket op de modem, en niet het etiket op de doos).

 

PS2 - Indien nog geen NIU aanwezig, zijn er volgende kosten mogelijk, zelfs bij een self starter:

  1. 50 EUR aansluitkosten (indien de coax nog niet aangesloten is op de verdeeldoos buiten).
  2. 50 EUR activatiekosten ("éérste digitale dienst"), tenzij promotie bij de gekozen formule (vb: gratis activatie).
CiaranBE
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Wat een systeem! Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk!

Nieuwe aansluiting zelf installeren


@flip1953  schreef:

Vraag gewoon de "modem zonder WiFi" en ze weten waarover je hebt.

De passtrough moet je inderdaad altijd zelf doen (na de installatie).


Vanuit ervaring weet ik dat de technieker niet altijd de CV8560E bij heeft.

Onlangs nieuwe modem laten installeren omdat de oude het had begeven, we hadden de technieker gevraagd of hij de CV8560E kon plaatsen (Vanwege installatie met eigen router), maar deze had hij niet.
Achteraf zijn we zelf even bij een Telenet binnen gesprongen en hebben we de modem omgeruild voor een CV8560E.

Kort samengevat, vraag het aan de technieker, heeft hij de CV8560E niet bij, laat hem de installatie doen met een andere modem, en koppel deze achteraf los en ruil deze om in de winkel.


Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren indien u vraag is beantwoord zodat anderen met hetzelfde probleem makkelijk een oplossing kunnen vinden.

Qlii256
Freshman Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Nieuwe aansluiting zelf installeren

Heb online mijn installatie aangevraagd en kon daar een datum kiezen voor technieker. Krijg nu een mail met overloop van mijn bestelling en dat ik nog moet bellen voor een afspraak?

0 Likes
Qlii256
Freshman Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Nieuwe aansluiting zelf installeren

Ondertussen zelfde mail nog 2x ontvangen en 3de keer wel met afspraak... Geen idee wat ze daar uitspoken maar hun systeem lijkt niet helemaal op orde.

0 Likes