Beantwoorden
stefanu
Freshman Meerweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! Alles op zijn plek! On a roll...

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Blijkbaar komt Telenet dit najaar met een nieuwe docsis 3.1 modem, ook met optie zonder wifi! Een oplossing voor diegenen die nu een emta modem only hebben?

0 Likes
126 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

That’s the question! 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Stijn78
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Dit ga ik ook mee volgen..

 

bij mij heeft de installatie van 2 tv-boxen (en het weer ongedaan maken ervan omdat ik geen hwg wou zoals vooraf doorgegeven aan de klantendienst) ervoor gezorgd dat ik 10 dagen zonder TV gezeten heb..

 

hopelijk komt de mogelijkheid voor tv-box + modem only alsnog..

0 Likes
ckkoen
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Hey @Suzy even een andere vraag: denk je dat de nieuwe E-Router met bridging functie geactiveerd ook eindelijk zal werken met de Telenet Mobile Coverage Extender? Deze werkt namelijk niet met de oude modem-only, maar ik zou hem toch nodig hebben. In ons appartement is totaal geen bereik op het gelijkvloers.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi


@ckkoen  schreef:

Hey @Suzy even een andere vraag: denk je dat de nieuwe E-Router met bridging functie geactiveerd ook eindelijk zal werken met de Telenet Mobile Coverage Extender? 
...


@ckkoen dat is een goede vraag! Ik heb ze eens gesteld aan enkele collega's en zodra ik er meer info over heb, zal ik het hier met je delen. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
JokkeC
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

allo @Suzy Suzy en anderen,


Ik heb een vraagje: vandaag de tv-box gekregen met een modem met wifi CH7465LG. Ik ga ervan uit dat ik op deze modem ook geen portforwarding voor bijv. TCP25 ga kunnen doen? Ga ik dat bijvoorbeeld wel kunnen doen met de modem zonder wifi CV8506E? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit ook een HGW, dus met firewall etc. is maar dat er een WAN poort op zit waar (in de toekomst als de bridge mode actief komt) ook een rechtstreekse connectie naar internet is, zonder firewall en zonder blocked ports (en kan ik dan wel tcp 25 in en out gebruiken) of begrijp ik dit totaal verkeerd?


Thanks alvast voor jullie input,

Jokke.

 

 
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@JokkeC   Dit zijn de poorten die Telenet blokkeert, met of zonder eigen router, met of zonder HGW of modem only, dus ook voor de nieuwste modem(s). Met een eigen router kan je bepaalde dingen omzeilen via portswitching. Dus je kan een verbinding maken bijvoorbeeld via poort 2025 en dan in je router switchen naar poort 25. Dat kan met een HGW NIET. Maar poort 25 is voor een eigen mailserver? Dan kan je die meestal zelf aanpassen naar andere poorten. Bijna geen enkele provider gebruikt nog poort 25 voor zijn mailserver.

Telenet-internetabonnementen (particuliere klanten)

  • TCP Poort 25
  • TCP/UDP poort 53
  • TCP/UDP poort 135
  • TCP/UDP poort 137 – 139
  • TCP/UDP poort 161 – 162
  • TCP poort 445
  • TCP poort 1080
  • UDP poort 1900


  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JokkeC
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Thanks voor je antwoord igvfer.
Een telenet medewerker (2nd-line) had me aangeraden om een modem-only te vragen zodat alle verkeer op alle poorten toegelaten wordt, ook poort 25 (voor idd een eigen mailserver). PNAT kan je toch niet naar buiten toe doen en server2server mail traffic gaat toch altijd over poort 25, dus de interne mailserver gaat toch altijd naar buiten over tcp 25 en wordt geblokkeerd dan (of mis ik iets)? Maar dat is misschien een beetje off-topic hier. Misschien kunnen we hierover beter PM en
Los daarvan: is de CV8506E een HGW (met firewall/dhcp en alles erop en eraan) en kan een toestel op de WAN poort (als bridging mogelijk is) dan wel rechtstreeks naar buiten om de HGW heen of is dit echt modem-only?

JokkeC
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@penguin Betekent dit dat de CV8560E dan een gewone home gateway is zoals de vorige modems met wifi van Telenet?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@JokkeC   Tenzij die medewerker meer weet dan ik en dan wat er op de site van Telenet zelf staat blijft poort 25 geblokkeerd voor alle klanten buiten de businessklanten met een vast IP adres. Maar ik denk niet dat je daarvoor zoveel geld zult over hebben om dergelijk abonnement aan te schaffen.

En bij mijn weten kan je in elke mailserver poortinstellingen doen. De mailserver van Telenet gebruikt de poorten 993 -995 -587- 110. Proximus ook zoiets. Website providers zoals one.com gebruiken ook andere poorten. Op mijn NAS kan ik ook een mailserver installeren en ik zie dat daar ook aanpassingen van de poorten mogelijk zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@JokkeC je hebt het toch over inkomende mail he?  

SMTP draait idd altijd over poort TCP 25, dus als je de poort op je eigen server gaat veranderen, ga je niet veel mail meer binnenkrijgen 😉
Zelfs als zou je de poort op je eigen server veranderen, zal je op je router/homegateway poort 25 moeten vertalen naar de nieuwe poort, maar poort 25 wordt aan de ingang al geblokkeerd, dus dat zal niet helpen.

 

@igvfer je zegt "Bijna geen enkele provider gebruikt nog poort 25 voor zijn mailserver"

Poort TCP 25 is nog altijd de standaard poort voor mail tussen mail servers onderling (het SMTP protocol), dus al ik een mail stuur naar @JokkeC en zijn mailserver draait bij hem in de garage, dan zal ik de mail naar de mail server van mijn provider sturen (poort zal niet 25 zijn), maar mijn provider zal de mail wel afleveren op de mailserver van JokkeC over poort 25.

 

De CV8560 is een homegateway zonder wifi die binnenkort ook de functionaliteit van een modem only zal hebben via de bridging functie. Op welke poort? Nog niet duidelijk, maar dat is ook niet zo belangrijk.

Je kan het je misschien best voorstellen als 2 gescheiden modems: een homegateway (zonder wifi) voor tv-boxen en wat je maar wil, en een modem only voor je eigen router/firewall.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JokkeC
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@Steven-EIk heb het inderdaad over inkomende mail en dat is inderdaad smtp en altijd poort 25.... dacht al ff dat ik het helemaal kwijt was en van IT'er naar boekhouder moest switchten of zo 😉

 

Bedankt voor de bevestiging ivm de C8560, dat was wat ik wilde weten, dan kan ik inderdaad straks mijn eigen firewall rechtstreeks op internet koppelen. Ik ga straks mijn CH7465LG omruilen 😉

 

@igvferde poorten die jij aanhaalt zijn IMAP/POP3 etc, dus poorten die clients gebruiken om mail op te halen, die kan je inderdaad veranderen maar dan moet je ook je clients aanpassen dus is het alleen het jezelf wat moeilijk maken. Zoals Steven zegt, smtp gaat altijd over poort 25 anders ga je niet veel mail binnenkrijgen. Als je een mail verstuurt naar iemand gaat daar server de MX records opzoeken en dan connecteren op poort 25 want je kan vanuit die MX records niet zien op welke poort de smtp server luisteren. Een beetje hetzelfde als zou je een webserver https (default poort 443) gaan draaien op 8443 dan moet iedereen connecteren naar https://www.server.be:8443 want als je surft naar https://www.server.be ga je niet veel zien, maar dat geheel terzijde 😉

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Maar @igvfer had wel een punt als hij zei dat poort 25 altijd geblokkeerd is, in beide richtingen en met alle soorten modems.  Althans voor consumer abonnementen.

Dus een eigen mailserver krijg je enkel aan de praat met een business abonnement en met de optie "vast ip".


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JokkeC
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ook als die bridged setup mogelijk is op de modem met dan een eigen firewall rechtstreeks aan het internet? Want die 2nd-line helpdesker dat ik gesproken had die zei dat bij modem-only wel alle poorten toegelaten zijn .Want ik was ook eerst van plan om naar business abo over te stappen maar dan zei die mij dat ik beter gewoon modem-only in de telenet-winkel kon gaan vragen... now I am confused en heeft er iemand mij blaaskes wijsgemaakt 😉

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

@JokkeC  Je doet me twijfelen, maar ik dacht van niet.

Hier een pagina met info, maar ze reppen niet over de verschillende modemtypes.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-internetpoorten-blokkeert-telenet/

 

@Suzy , zou jij eens kunnen navragen of het blokkeren van poorten ook van toepassing is bij modem-only klanten? Merci!


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cookiezzz
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ik heb thuis een modem only en mail komt niet binnen op poort 25. Via via lus ik die door naar 10025 om deze reden.

Tenzij ze dit bij Telenet heel recent aangepast hebben, maar ik betwijfel dat ten zeerste.

0 Likes