Beantwoorden
stefanu
Freshman Meerweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! Alles op zijn plek! On a roll...

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Blijkbaar komt Telenet dit najaar met een nieuwe docsis 3.1 modem, ook met optie zonder wifi! Een oplossing voor diegenen die nu een emta modem only hebben?

0 Likes
126 reacties
JokkeC
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Mja die link had ik toen ook gevonden en ik stelde zelf voor om naar business abo met fixed IP over te stappen maar dan zei die kerel dat er nog een andere optie was, namelijk modem-only gaan halen in de winkel en daarop wordt niks geblokkeerd. Zou leuk zijn moest er officieel bevestiging van Telenet hierover zijn 😉 (Ik ga sowieso modem omruilen, we zien wel bij de bridged mode in de toekomst)

0 Likes
JokkeC
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ik had die info van Telenet een maand of 2 geleden over dat de modem-only geen poorten blokkeert...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ik vrees dat die kerel het niet goed wist 😉

Modem inruilen is goed idee, hopelijk is hij op vooraad.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JokkeC
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Heb hem al in huis, nu nog installeren 😉

en dan een feature request doen bij Telenet om eindelijk die poorten open te zetten want dat is toch niet meer van deze tijd he 😉

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Die hele discussie over gesloten poorten is eigenlijk compleet off-topic in deze thread over de nieuwe Docsis 3.1 modem.

 

Gesloten poorten hebben toch niets te maken met jouw modem, maar met het type abonnement.

Dus zoals al eerder in deze topic vermeld staan alleen op een business abbo met fixed IP alle poorten open.

En dat is recent niet gewijzigd, wat ook de 1st of 2nd line support beweert.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Niet off topic zolang niet 100% duidelijk is of het modem specifiek is of niet.

Vandaar mijn vraag aan Suzy om

dit nog eens te verifiëren. Niet iedereen is alwetend.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tek_No
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Yelo Play-app voor Windows? Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Heb nog een simpel vraagje aan de gurus hier 🙂

 

Heb ook sinds 2 dagen de nieuwe docsis 3.1 "modem only" modem na veranderen naar Business Fibernet (300mbps).

 

Blijkbaar was mijn "oude" router niet snel genoeg om sneller te gaan dan zo een 250 mbps dus heb ik ondertussen een EdgeRouter-X gekocht: deze draait sinds vanmorgen en haal nu zo een 291 mbps.

 

Aangezien de WAN poort op de modem "dood" is en dus geen extern ip adres levert aan de Edge router: klopt het dat ik daardoor geen DDNS kan opzetten in de Edge router? Ik heb 2 hosts bij No-IP en heb er eentje toegevoegd in mijn router: na een refresh op No-IP zie ik dat deze (uiteraard) het "lan" ip adres krijgt van mijn "wan" (eth0) poort op mijn router (192.168...) en niet het externe Telenet adres (213...).

 

Heb de DDNS op de router dan maar uitgeschakeld en gebruik opnieuw de DUC service van No-IP op mijn server.

 

Is hier een "simpele" oplossing voor om dit werkend te krijgen via de router?

 

 

 

 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Neen, er is hiervoor geen simpele oplossing.

Gezien jij géén docsis 3.1 "modem only" hebt, maar de "E-router", heb je een dubbele NAT, en kan de ddns client op je edge router jouw extern ip adres niet achterhalen.

 

Zoals iedere goede router heeft de CV8506E wellicht ook een ddns client onboard, maar gezien Telenet de zeer slechte gewoonte heeft om de klanten de toegang tot de modem te ontzeggen, en alleen een zeer beperkt aantal instellingen via "mijn Telenet" beschikbaar zijn, is dat jammer genoeg ook geen optie.

 

De enige oplossing is om op één van jouw aangesloten toestellen (vb PC) een ddns client te installeren die wel een extern IP adres kan achterhalen, en op die manier jouw host bij No-IP kan updaten.

Gezien het IPv4 adres normaal langdurig hetzelfde blijft, is zo'n ddns client op een PC normaal wel een goede work-around.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi


@JokkeC  schreef:

Heb hem al in huis, nu nog installeren 😉

en dan een feature request doen bij Telenet om eindelijk die poorten open te zetten want dat is toch niet meer van deze tijd he 😉


Ik weet niet of het nog van deze tijd is maar als ik kijk bij de concurrentie zie ik dat ze ook best wat poorten blokkeren. Ik vermoed dat dit niet alleen uit veiligheidsoverwegingen is maar ook om het verkeer te beperken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi


@Sjekke  schreef:

Veel onnodige veronderstellingen en discussies over wie er WAN heeft opgezet of niet.

De vraag is wanneer de bridge modus gaat komen. 


Op Userbase gaat het gerucht dat het voor 8 december zou zijn. Fingers crossed  

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi


@JokkeC  schreef:

Ook als die bridged setup mogelijk is op de modem met dan een eigen firewall rechtstreeks aan het internet? Want die 2nd-line helpdesker dat ik gesproken had die zei dat bij modem-only wel alle poorten toegelaten zijn .Want ik was ook eerst van plan om naar business abo over te stappen maar dan zei die mij dat ik beter gewoon modem-only in de telenet-winkel kon gaan vragen... now I am confused en heeft er iemand mij blaaskes wijsgemaakt 😉


Ik kom nog eens terug op de "spraakverwarring" in verband met het blokkeren van poorten. Ik begrijp dat je "confused" bent, en dat je het idee hebt dat iemand jou blaasjes wijsmaakt.

 

De reden hiervoor is dat jullie over 2 verschillende zaken praten:

  • De Telenet medewerker die beweerde dat er op de modem-only géén poorten gesloten zijn heeft natuurlijk 100% gelijk: gezien de modem-only geen firewall heeft kunnen er hierop geen poorten gesloten of geopend worden, dat is namelijk de functie van de firwall die je achter zo'n modem-only aansluit.
  • Net zoals bij de HGW alle (*) poorten gesloten zijn ... tenzij je die (via Mijn Telenet) opent. Want de HGW is een router, dus een firewall. (*) lees: de meeste 😊
  • Het gaat in deze discussie echter niet over poorten die op de modem gesloten zijn, maar de poorten die Telenet op zijn netwerk sluit, en dat is afhankelijk van het soort abo, en niet van het soort modem.

We praten hier dus over 2 verschillende zaken, vandaar de verwarring?

Zymo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Het punt dat mogelijks een bridge functie komt op de nieuwste modems is voor mij een geldige reden om een account aan te maken ,)

 

Misschien een kort vraagje ivm de bridge functie om een eigen routing te voorzien: kan je dezelfde functionaliteit bekomen door DMZ op te zetten of heb je via deze weg nog altijd een dubbele NAT?

 

groet,

 

Z.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Ja, dan heb je nog altijd dubbele nat.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Zymo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi

Great. Dan wachten we geduldig de bridge functie af 🙂

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe docsis 3.1 modem zonder wifi


@Steven-E  schreef:

@Suzy , zou jij eens kunnen navragen of het blokkeren van poorten ook van toepassing is bij modem-only klanten? Merci!


@Steven-E ik heb het eens nagevraagd, kom erop terug zodra ik uitsluitsel heb. Maar volgens mij zijn deze detzelfde bij zowel HGW als modem-only. Dus vermoed dat de info die @Ex-Netweter hierboven gaf correct is. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.