Beantwoorden
freddyh
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
My smart Valentine Trick or treat? Verander-je-wachtwoord-dag Dat loopt vlotjes.

Nieuwe modem router

De standaard is nu 802.11ac 5 Ghz, thuis heb ik 802.11n 2.4Ghz & 5 Ghz.

Mijn modem dateert van 2014, nu mijn vraag heeft de nieuwe modem router van Telenet deze? en kan ik de mijne gratis gaan omruilen.

Heb de test gedaan met de Telenet app, en heb daar download 13 Mbps en up 26 Mbps.

0 Likes
14 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe modem router

@freddyh   Welke HGW (modem/router) heb je nu en welk abonnement? Want je waarden zijn extreem laag. Standaard heeft de witte HGW zowel 2.4 als 5 Ghz.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
freddyh
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
My smart Valentine Trick or treat? Verander-je-wachtwoord-dag Dat loopt vlotjes.

Nieuwe modem router

Heb internet fiber, en een EURODOCSIS 3.0 heeft 2.4 Ghz en 5 Ghz maar geen 802.11ac wat nu toch de standaard is. Is meer dan 5 jaar oud.

 

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe modem router

AX en Docsis 3.1 is de nieuwe standaard ...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe modem router

@Sjekke AX komt niet naar de nieuwe modems...

het zal voor de volgende reeks zijn

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe modem router

Klopt bij ... Telenet ... maar AX is wel de standaard. 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe modem router

AX (wifi6) is nog lang niet de standaard. Het bestaat, en zal de volgende jaren langzaam de standaard worden. De Wifi alliance zal pas eind 2019 begin 2020 de specificaties van wifi6 officieel certifiëren.  Enkele goedkope consumer access points zoals Netgear en Asus hebben hier al iets van in hun gamma. Deze gebruiken een ‘draft’ of voorlopige versie van de standaard.  De professionele fabrikanten wachten er nog even mee. En best.

Meer info: https://www.techradar.com/amp/news/wi-fi-6-release-date-news-and-rumors

 

802.11ac 5 Ghz oftewel wifi5 heeft ongeveer 4 jaar nodig gehad om zijn weg te banen. Dit zal voor wifi6 niet anders zijn. De telenet modems ondersteunen wifi5 al een tijdje en je bent er nog wel enkele jaren goed mee. Er komen heel binnenkort wel nieuwe versies van uit, idd met het oog op docsis 3.1 ondersteuning.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe modem router

@freddyhAls je maar deze waarden haalt dan wordt het tijd om naar de oorzaken te zoeken. Als je zeker bent dat dit met al je apparaten zo is, dat je niet gehinderd wordt door andere bronnen, muren, metalen constructies, Led verlichting en wat dan ook zou ik de modem gaan omwisselen. Kan je natuurlijk eerst doen maar als je nog dezelfde resultaten hebt dan schort er iets anders en zal het feit of je nu Wifi5 of 6 hebt er niet veel aan veranderen.

Ik haal hier met de witte modem (HGW, in een houten kast waar ook de zekeringenkast en mijn NAS en Z-wave centrale staan) met een Ipad 450 Mbps in dezelfde ruimte. Evenzo in mijn living met een extra AP. Ik heb gigaboost en toch moeten ze dinsdag komen kijken want ik haal de beloofde 1000 Mbps niet via kabel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe modem router

@igvfer , nu gebruikt @freddyh de 802.11n standaard, oftewel wifi4.

wellicht met een kanaalbreedte van 20mhz. Dan is de theoretische maximumsnelheid slechts 72Mbps.

In de praktijk ligt die door omgevingsfactoren nog een stuk lager.

 

Wifi5 zal weldegelijk een groot verschil maken voor @freddyh .


Als de hgw in de kelder staat of ver weg achter muren, is het natuurlijk altijd een goed idee om een extra accesspoint te plaatsen in de ruimte waar je werkt.

Als je moet kiezen tussen deze van Telenet gebruik je dan best een wifi booster met utp. Desnoods eentje met powerline, maar een wifi extender (over the air) is te vermijden.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
freddyh
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
My smart Valentine Trick or treat? Verander-je-wachtwoord-dag Dat loopt vlotjes.

Nieuwe modem router

De test had ik gedaan met een oude laptop, heb hem net gedaan met een nieuwere laptop en daar heb ik een download van 80Mbps, laptop bevind zich op 3 meter van modem zonder andere obstakels ertussen, met de kabel op mijn desktop heb ik 195 Mbps.

Vraag is natuurlijk zal ik gratis een nieuwe krijgen?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe modem router

Die ga je gratis krijgen omdat je de beloofde snelheden niet kan halen met je huidige modem.

Je hebt ook recht op een gratis wifi booster, maar die kan je best achteraf bestellen via de Telenet app eens de nieuwe modem actief is.

 

Een nieuwe modem kan je zelf afhalen in een Telenet center. Of laten installeren, maar dat is niet gratis.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe modem router

Wifi 4 gebruikt zowel de 2,4ghz als de 5ghz band.

Jij gebruikt wellicht de 2,4ghz band op 2x2 mimo.

F5C517DE-B321-4799-A833-9654D53C7844.jpeg

 

Je zou kunnen overwegen om een aparte SSID aan te maken voor de 5ghz band en daar op te connecteren. Hogere snelheid, maar minder ver bereik.

 

Beter: een nieuwe modem gaan halen. 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
freddyh
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
My smart Valentine Trick or treat? Verander-je-wachtwoord-dag Dat loopt vlotjes.

Nieuwe modem router

Ga volgende week eens contact nemen met het dichts bijzijnde center.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe modem router

Ik zou nog enkele weken wachten. De nieuwe homegateways gaan zeer binnenkort gereleased worden. Dan heb je meteen de laatste nieuwe.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
freddyh
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
My smart Valentine Trick or treat? Verander-je-wachtwoord-dag Dat loopt vlotjes.

Nieuwe modem router

Heb verleden week een nieuwe geïnstalleerd, snelheid met kabel is nu ongeveer rond de 290 Mb/s👍