Beantwoorden
ON3GIO
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten?

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

In het kader van de vrije modemkeuze vanaf november 2024. Hoe geweldig zou ondersteuning voor de Unifi UCI cable modem wel niet zijn! Hint Telenet...

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://store.ui.com/us/en/product...

Titel gewijzigd door Caro(Expert Mod) | Vorige titel: Unifi cable modem UCI

24 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

Dat zou mooi zijn in mijn rack bij de UDM en de POE switch. Wel een redelijk hoge prijs.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

Currently, UCI works only in the United States. 

Activating UniFi Cable Internet – Ubiquiti Support and Help Center

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

In het kader vd vrije modemkeuze: waarom zou je een eigen kabelmodem willen ?  Ik kan begrijpen dat je een eigen router wil, dus on je eigen ding te doen rond wifi etc.

De enige winst die je kan boeken, denk ik, is om mogelijks 1 WiFi AP minder te kunnen hebben.  Maar dan lijkt het me een pak nuttiger, lees goedkoper, om gewoon 1 extra AP te voorzien, hetzij AP, hetzij mesh, hetzij ....  Je zou dan uw portmaps en IPv6 pinholes enz kunnen doen op die unit, maar dat kan je ok als je je eigen router gebruikt, en dat zal stukken goedkoper zijn.  Vergeet niet dat docsis een shared medium is, dus om meest performant te zijn, denk ik niet dat je enig voordeel kan doen om zelf een kabelmodem te gaan voorzien, want in the end wordt veel bepaald door de CMTS.

Geen enkel probleem om dat te doen, ik zie enkel increased kost persoonlijk.

Ex-Netweter
 

Ondersteuning Unifi cable modem UCI


@BandR  schreef:

waarom zou je een eigen kabelmodem willen ? 


  • Om de signaalkwaliteit van het Telenet-coaxnetwerk te kunnen zien. Zodat je bij een eventueel signaalprobleem/storing een bewijs hebt als het probleem bij Telenet ligt. Zo kan de Telenet-klantendienst de oorzaak van een onderbreking of storing niet onterecht op de klant steken.
  • Omdat je geen discobol (Telenet CH8568LG)  in huis wil.
  • Omdat je al jouw netwerkapparatuur netjes in een 19 inch rack wil plaatsen zonder onnodig plaatsverlies.
  • Omdat je geen modem met buggy firmware van Liberty Global/Infosys wil.
  • Omdat je niet wil dat Liberty Global met software-agents zoals Safespot+ en 360° Wifi persoonlijke data over jouw thuisnetwerk verzamelt en deelt met hun bevriende bedrijvenclan Securing Sam en Plume
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

Welke percentage van klanten ligt wakker of hebben enig belang bij de punten die je opsomt, met uitzondering van het laatste punt (dat me in strijd lijkt met de AVG).

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ondersteuning Unifi cable modem UCI


@janne_man  schreef:

Welke percentage van klanten ligt wakker of hebben enig belang bij de punten die je opsomt, met uitzondering van het laatste punt (dat me in strijd lijkt met de AVG).


Het zal wellicht een klein aantal mensen zijn. Ik heb de bijdrage van @Ex-Netweter  een like gegeven, omdat ik mij wel kan vinden in de meeste van zijn argumenten.

Ik ben dan misschien wel een nerd/geek op dat vlak, maar heb de meeste van mijn apparatuur in een 19" rack ondergebracht. Ik heb bijvoorbeeld ook gekozen voor een duurder NAS rackmodel, dan een desk-model, gewoon omdat het mooier is.

Ik gebruik de CV8560E HGW met een eigen router erachter. De CV8560E biedt technisch wel ongeveer wat ik wil, maar het is een lelijke box in mijn rack.

Daarnaast zeker het argument om meer inzicht te hebben in de config, logs enz. van het kabel modem.

De functionaliteit komt mij mij weliswaar op de eerste plaats, maar het esthetische speelt toch ook een belangrijke rol. Zo besteed ik bijvoorbeeld ook veel aandacht aan kabelmanagement zowel in het rack alsook in mijn PC.

Hetzelfde gedrag zie je soms bij audio liefhebbers of auto-tuners. Zo verklaar ik toch een beetje mijn "bizarre" gedrag. 😉


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

100% van de klanten heeft potentieel een belang bij vrije modemkeuze. Niemand heeft een boodschap aan "Oeps, er ging iets mis"-foutmeldingen. Met een eigen modem krijgt de klant steeds betekenisvolle foutmeldingen en objectieve informatie over de uptime of signaalkwaliteit van het Telenet-netwerk. Elke klant die zonder internet valt, wil absolute duidelijkheid over de oorzaak en een mogelijke oplossing van het probleem om zo snel mogelijk terug online te zijn!

Als klant moet je toch een onafhankelijk bewijs kunnen hebben als Telenet jou een slecht coaxkabelsignaal zou leveren.

Met de huidige dichtgetimmerde Telenet-modems ben je overgeleverd aan de willekeur van de Telenet-klantendienst die vandaag steevast signaalproblemen op het Telenet-netwerk probeert te ontkennen of de schuld van storingen onterecht bij de klant legt.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

  • Om de signaalkwaliteit van het Telenet-coaxnetwerk te kunnen zien. Zodat je bij een eventueel signaalprobleem/storing een bewijs hebt als het probleem bij Telenet ligt. Zo kan de Telenet-klantendienst de oorzaak van een onderbreking of storing niet onterecht op de klant steken. Dit kan een argument zijn.
  • Omdat je geen discobol (Telenet CH8568LG)  in huis wil. Dat is ook een argument maar daar is een oplossing voor. Ga een andere modem/router vragen. Wie dat niet ziet zitten om die te vervangen zal ook geen eigen modem plaatsen. 😉
  • Omdat je al jouw netwerkapparatuur netjes in een 19 inch rack wil plaatsen zonder onnodig plaatsverlies. Hoeveel mensen hebben een netwerkrack en als je omschakelt naar glasvezel? Maar daar noemen ze dat geen modem.....
  • Omdat je geen modem met buggy firmware van Liberty Global/Infosys wil. Net alsof er bij die andere merken geen buggy software kan zijn
  • Omdat je niet wil dat Liberty Global met software-agents zoals Safespot+ en 360° Wifi persoonlijke data over jouw thuisnetwerk verzamelt en deelt met hun bevriende bedrijvenclan Securing Sam en Plume.   Die Safespot+ en 360° Wifi hebben niets te maken met de modem toch? Bij mijn weten is een modem enkel een toestel dat uw netwerksignaal omzet naar een bruikbaar kabelsignaal en waarin je de specs van de kabelaar moet volgen. Bovendien ben je niet verplicht om die dingen te nemen. Ik heb een perfect netwerk met mijn eigen router. Maak je ook zo'n spel van je Google Nest of andere gelijkaardige toepassingen die nog meer data van jou verzamelen en verkopen?
  • Conclusie: Is dat die paar 100den euro waard? Investeer in een eigen router, switches enzovoort.
 
  •  


  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Ondersteuning Unifi cable modem UCI


@igvfer  schreef:
  • Omdat je geen modem met buggy firmware van Liberty Global/Infosys wil. Net alsof er bij die andere merken geen buggy software kan zijn
 

Neen, bij andere merken heb ik nog nooit "Oeps, er ging iets mis" als foutmelding gekregen.
Een loze veronderstelling is geen argument hé.


@igvfer  schreef:
  • Die Safespot+ en 360° Wifi hebben niets te maken met de modem toch? Bij mijn weten is een modem enkel een toestel dat uw netwerksignaal omzet naar een bruikbaar kabelsignaal en waarin je de specs van de kabelaar moet volgen. Bovendien ben je niet verplicht om die dingen te nemen. Ik heb een perfect netwerk met mijn eigen router.

Bij Telenet kan je geen modem-only meer krijgen. In de toekomst kan Telenet nog functionaliteit inschakelen of uitschakelen zonder jouw goedkeuring of tussenkomst. Je argument is dus ongeldig.

Op het toestel dat je van Telenet krijgt en je niet noodzakelijk kan kiezen kan Safespot+ of 360° Wifi standaard ingeschakeld zijn. Dat is niet steeds een bewuste keuze van de klant, Telenet (Liberty Global) pusht die technologieën blijkbaar heel graag zonder dat de klant dit weloverwogen en actief inschakelt. (opt-in)
Die software op de Telenet-modem (all-in-one) doet aan Deep packet inspection (DPI) en kan dus ook (geanonimiseerde) data over je thuisnetwerk verzamelen en delen met het Israëlische softwarebedrijf Securing Sam en het Amerikaanse Plume.


@igvfer  schreef:
  • Maak je ook zo'n spel van je Google Nest of andere gelijkaardige toepassingen die nog meer data van jou verzamelen en verkopen?

Google dwingt je tot niets. Google Nest aanschaffen is een vrije keuze van de consument. Het toestel dat Telenet jou ongevraagd bij een internetabonnement meelevert kan je niet kiezen.

Gelukkig kan iedereen vanaf 1 november 2024 zelf kiezen welke modem of router hij wenst te gebruiken zonder bemoeienis van een internetprovider.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ondersteuning Unifi cable modem UCI


@Ex-Netweter  schreef:
Gelukkig kan iedereen vanaf 1 november 2024 zelf kiezen welke modem of router hij wenst te gebruiken zonder bemoeienis van een internetprovider.

Ik vrees toch dat dat ook niet helemaal juist is. De operator mag nog steeds veel eisen opleggen waaraan je eigen modem/software/instellingen dienen te voldoen. Kijk maar eens bij de vereisten die Ziggo hanteert. Dat gezegd hebbende; ik verwelkom niettemin de "vrije" keuze die we gaan krijgen.

We zullen bij Telenet wellicht de regels opgelegd krijgen. Ik vind het spijtig dat het dan niet mogelijk is een direkte VOIP verbinding op te zetten vanaf mijn asterisk server.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

Dat is allemaal beschreven in de EuroDOCSIS 3.1-standaard.

Alle gecertificeerde EuroDOCSIS 3.1-modems zullen op het Telenet-netwerk toegelaten worden: https://www.cablelabs.com/certification

Een directe oproep naar een SIP URI is vandaag toch al mogelijk? Dat is een zuivere IP-toepassing en daar heeft het onderliggende medium (coaxkabel, DSL, fiber) niets mee te maken.

 

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

Elke vrije keuze is een +, no matter internet of iets anders.

Maar in een coax opstelling speelt er vanalles, je kan misschien wat meer uitmeten met je eigen modem, zal zowiezo vooral voor een meer "geeky" audience zijn om de complexiteit van docsis beetje te doorgronden, maar er zijn heel veel beperkingen, bvb Downstream is de CMTS in charge, een verkeerd config'd CM kan ganse node interferen US enz.

Dus het is niet gewoon ff modempje neerzetten.  Maar mag absoluut, en of het nu estetisch of wat dan ook is als reden, allemaal prima.

Wat betreft de S-Sam/Plume data "gathering".  Ik denk dat er qua data collectie wel ergere dingen gaan gebeuren dan via S-Sam of Plume, en vaak niet als "vrije" keuze, of het nu Nest if of iets anders.  Maar iedereen zijn zin, dat is prima.

Persoonlijk lijkt mij een investering in pakweg eigen router/wifi/mesh efficienter vs een eigen docsis modem, maar ieder doet wat die wil, wat ook de reden is.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ondersteuning Unifi cable modem UCI


@Ex-Netweter  schreef:

Een directe oproep naar een SIP URI is vandaag toch al mogelijk? Dat is een zuivere IP-toepassing en daar heeft het onderliggende medium (coaxkabel, DSL, fiber) niets mee te maken.

 


Een SIP oproep vanaf mijn eigen Asterisk server over het internet is inderdaad geen probleem. Waar het mij om gaat is de "vaste lijn" van Telenet (inbegrepen in mijn One Up abonement) te kunnen blijven gebruiken.  Die is VOIP gebasseerd, maar wordt in de Telenet HGW (met geintegreerde ATA) omgezet naar analoog.

Ik gebruik vervolgens een eigen FXS-gateway (Grandstream HT-813) om deze analoge telefoonlijn van Telenet weer naar VOIP om te zetten zodat ik die kan gebruiken vanaf mijn Asterisk. Nogal omslachtig. Een directe VOIP verbinding van Asterisk naar de Telenet PBX zou veel mooier zijn, en noodzakelijk bij gebruik van een echte modem-only.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Ondersteuning Unifi cable modem UCI

Interessant gegeven.

Als je vrije modemkeuze als ISP toelaat, wil dat dan zeggen een "3-play" vrije keuze ?

Of is het dan enkel een data path en de eind gebruiker gooit erover wat hij wil en werkende krijgt ?  Dus in het geval van SIP: verwacht je dan ook een fully served SIP oplossing met je eigen modem, of net niet of .. ?