Beantwoorden
Jerry78
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

De PS5 die bekabeld is aangesloten op een acces point van Telenet heeft geregeld netwerkproblemen. Op de PS5 komt de melding dat de router geen IP defragmentatie ondersteund. Iemand een idee hoe dit is op te lossen of misschien heeft het met iets anders te maken  

 

Type modem: CH8568LG

 

Type acces point : AP7465CE-TN

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: IP defragmentatie

0 Likes
14 reacties
DylanB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Wereld gedichtendag A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

Hoi Jerry,

Je lijkt me eerder met een dchp crash te maken hebben.

Nu de vraag is: heb je safespot+ ?

Heb je google nest apparaten in je netwerk ?

Heb je eigen routers/repeaters ?

 

Best ook eens een netwerktest doen op het moment van uitval en nakijken welk ip adres je krijgt.

0 Likes
Jerry78
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

Hey Dylan, ik zie nu pas antwoord. Alvast bedankt.

Safespot heb ik niet maar wel google mini speakers en google hub. 

Eigen routers heb ik niet, alleen van telenet.

 

0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

@Jerry78 

Kijk eens of het helpt door de MTU in je Playstation aan te passen. In plaats van automatisch kies je manueel (1472).

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"


@nickw  schreef:

@Jerry78 

Kijk eens of het helpt door de MTU in je Playstation aan te passen. In plaats van automatisch kies je manueel (1472).


Ik heb dat een tijdje geleden eens gedaan (in mijn router dan wel, heb geen PS) en had ineens een hoop rommel als ik websites wilde bezoeken. Opnieuw op 1500 gezet en geen problemen meer.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

Dag @Jerry78 

Defragmentation in de netwerk wereld wil zeggen het terug samenstellen van een IP paket wat als meerdere fragmenten (stukjes) ontvangen is.

De fragmentatie zelf wordt normaal gesproken ergens in het trajekt gedaan door een router, omdat de MTU (Maximum Transmission Unit) op de verbinding geen grote pakketen toelaat. Het grote pakket wordt dan opgedeeld in kleinere stukken, die later door de ontvanger terug samengesteld dienen te worden.

 

Met andere woorden, de MTU van de PS5 speelt hier geen rol. Het gaat namelijk niet om de grootte van de paketten die de PS5 verstuurd, maar het terug samenstellen van ontvangen pakketen.

 

Defragmentatie (het terug samenstellen van het pakket) is niet de taak van een router, maar van de ontvangende host. Dit omdat de fragmenten eventueel een andere weg over het internet kunnen nemen, en pas bij de host zelf terug samen op bestemming komen.

 

Ik denk dat defragmentation in dit geval niets met het netwerk te maken heeft, maar eerder betrekking heeft op de HD van de PS5. Ook hier wordt fragmentatie gebruikt. Een bestand wat op de harde schijf wordt opgeslagen wordt in stukjes opgedeeld, en daar geplaatste waar plaats is. In een speciaal bestand (een database) staat per file beschreven waar zich de verschillende fragmenten bevinden.

Ik vermoed dat daar een probleem mee is. Hoe luidt de fout boodschap precies, en wanneer treedt die op?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"


@Arnie  schreef:

Hoe luidt de fout boodschap precies, en wanneer treedt die op?

 


@Arnie 

Ik vermoed dat @Jerry78 dit te zien krijgt:

The router in use might not support IP packet fragmentation

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

Bedankt @nickw 

Defragmentation en fragmentation zijn wel het tegenovergestelde van elkaar.

Foutje in de titel / probleembeschrijving?

 

Op zich maakt dat wel meer zin. Indien de PS5 grote IP paketten verstuuurd, die door de HGW niet doorgestuurd kunnen worden aan de volgende router (next hop), bijvoorbeeld omdat het tussenliggende medium zulke grote paketten niet ondersteund, dan zijn er twee mogelijkheden voor de router:

1) indien de "do not fragment" bit in het pakket niet gezet is, zal de router de pakketen fragmenteren.

2) indien de "do not fragment" bit wel gezet is in het pakket van de PS5, dan zal de router dit pakket droppen, en naar de verzender een ICMP berichtje sturen om deze hierover te informeren. De hosts (PS5) zal dan moeten weten kleinere pakketen te versturen.

 

Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/IP_fragmentation

 

Zoals aangegeven is het misschien het probreren waard de configuratie van de PS5 aan te passen, en de MTU te verlagen.

Op die manier zou het mogelijk zijn de PS5 te forceren kleinere paketten te versturen, en zodoende te vermijden dat de router moet fragmenteren.

Ik weet echter niet of dit een confgureerbare parameter in de PS5 is. Dit is al meer advanced, en misschien niet mogelijk.

 

Ik begin langzaam de indruk te krijgen dat de CH8568LG inderdaad wat problemen heeft met fragmentatie. Het is nog een vermoeden, maar er zijn verschillende topics hier op het forum die in die richting duiden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"


@Arnie  schreef:

Zoals aangegeven is het misschien het probreren waard de configuratie van de PS5 aan te passen, en de MTU te verlagen.

Op die manier zou het mogelijk zijn de PS5 te forceren kleinere paketten te versturen, en zodoende te vermijden dat de router moet fragmenteren.

Ik weet echter niet of dit een confgureerbare parameter in de PS5 is. Dit is al meer advanced, en misschien niet mogelijk.


@Arnie Het kan aangepast worden, hoor.

https://www.askbayou.com/best-mtu-for-ps4/

 

In mijn notitieboekje waarin ik doorheen de jaren enkele zaken heb neergepend - old-school, mja 🙄 - zie ik onder andere volgende krabbels:

ps4, packet fragmentation error, mtu wordt 1472, 1473, 1450 of 1453 (advies Sony: 1453 of 1473)

 

En zonet even "ps4" "mtu" "1453" zitten googlen:

https://nl.androidhow.eu/hoe/hoe-ps4-nw-31453-6-fout-te-repareren-nieuw-bijgewerkt-2021/

 

Je kunt het maar proberen, @Jerry78.

 

Groeten, Nick

Jerry78
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

Dag @Arnie, bedankt voor het antwoord. in de settings van de PS5 kan je de MTU waarde manueel aanpassen met een waarde tussen 500 en 1500 of je kan het op automatisch zetten. 

Standard stond het op manueel 1400, ik zal eens kijken of het iets veranderd als ik de settings aan pas.

 

Tijdens het spelen zelf komt er geen foutcode, de verbinding valt weg. Ik heb wel de indruk dat het vooral is wanneer mijn zoon aan het spelen is en tegelijk in een groepchat zit. 

 

De melding van defragmentatie krijg ik als ik een snelheidstest doe op de PS5. 

 

Allemaal bedankt voor de info, al wat slimmer geworden. 

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

MTU 1400 is nochtans reeds niet bijzonder groot. Default is 1500 voor de meeste aparatuur. Is er een manier om de PS5 systeem logs te raadplegen? Geeft de exacte fout boodschap meer details (zoals misschien IP adres van een device)? In het slechtste geval moet het IP verkeer zelf geinspecteerd worden (aka sniffen) om de onderbrekingen te onderzoeken, maar, dat gaat niet op een Telenet modem en wellicht ook niet met de standaard PS5 software. Ik heb geen PS5 maar lees wel dat er sniffer software bestaat, weliswaar niet gratis. Of, je moet het verkeer langs een extra apparaat met sniffer software laten passeren. Maar zelfs dat vergt wat knutsel en denk -werk. Probeer eventueel toch eerst de waarden door @nickw voorgesteld. Sony zou 1473 voorstellen lees ik ook ergens. Maar men leest zo veel overal 😀 ... en 1472 is ook populair. En, akkoord, dan maak je de MTU groter dan hij al is, en zou er bijgevolgd onderweg meer fragmentatie mogelijk zijn.

{*niet* 'like'-en aub}
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

FYI: heel misschien is, omgedraaid, de applicatie melding over grote paketten die naar je toe gezonden worden (al dan niet met don't fragment bit set). Je kan 'ping' testen met verschillende groottes op, bijvoorbeeld,:

http://ping.online-domain-tools.com/ (voor v4)

https://www.subnetonline.com/pages/ipv6-network-tools/online-ipv6-ping.php (voor v6)

Onze router en server (die overal MTU 1500 hebben) kan men met die tools pingen met grootte 1472, maar niet met grootte 1473. Het verschil (28) is wellicht 'IP header + ICMP header' grootte. Dit verklaart mede misschien de populariteit van 1472.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

Wanneer je bij een ping commando de optie -s gebruikt, kun je opgeven uit hoeveel bytes de packet inhoud bestaat "use <size> as number of data bytes to be sent".

Hier dien je dan inderdaad nog 28 bytes (20 voor de IP header + 8 bytes voor de ICMP header) bij op te tellen om de totale pakket grootte te kennen.

ping -s 1472 geeft dus een totale pakket-grootte van 1500 bytes.

 

Hier is een voorbeeld vanaf mijn PC (linux) met een ping naar telenet:

ping4 -s 1472 -M do telenet.be
PING telenet.be (195.130.131.38) 1472(1500) bytes of data.
1480 bytes from webcontent1-vip.telenet-ops.be (195.130.131.38): icmp_seq=1 ttl=59 time=15.6 ms

ping4 -s 1473 -M do telenet.be
PING telenet.be (195.130.131.39) 1473(1501) bytes of data.
ping4: local error: message too long, mtu=1500

 

De oorspronkelijke vraag / foutboodschap vind ik nog altijd erg verwarrend. Deze vermeld dat de router geen defragmentatie kan doen, iets wat ook helemaal niet de taak is van een router.

Ik zou hier een error verwachten "router kan geen fragmentatie" ofwel "host (ps5) kan de fragmenten niet terug samenstellen (defragmentatie).

Daarom toch nog even opnieuw mijn vraag; hoe luidt precies de foutboodschap?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"


@Arnie  schreef:

[...]

De oorspronkelijke vraag / foutboodschap vind ik nog altijd erg verwarrend. Deze vermeld dat de router geen defragmentatie kan doen, iets wat ook helemaal niet de taak is van een router.


Met defragmentatie wordt wellicht bedoeld: reassemblage. Bepaalde routers (bijvoorbeeld een last-hop IPv4 NAT router) mogen inkomende fragmenten reassembleren alvorens naar de connected bestemming te forwarden. Als ze die functie opnemen en slecht vervullen kunnen er misschien fouten optreden. Vandaar dat andere richting (naar eigen host toe) heel misschien een rol speelt. Natuurlijk zou, in dat geval, de MTU van eender welke zender (naar eigen host toe) een rol spelen. Ik denk dat in dergelijke situaties enkel sniffen wat verheldering kan brengen.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Jerry78
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

PS5 melding "router ondersteund geen IP defragmentatie"

Even een kleine update want eindelijk de oplossing gevonden.

We hadden de voorbije maanden ook problemen dat tijdens een gesprek in teams je even weg was, de vpn verbinding van het werk weg viel, ...

 

De modem vervangen door hetzelfde type heeft niets uitgehaald maar uiteindelijk hebben ze een vorig model geplaatst en geen enkel probleem meer. Er moet dus toch iets zijn met de nieuwe modems.