Beantwoorden
Frank_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

Ik heb een Telenet business account met een vast IP adres.  Alle poorten zouden open moeten staan.  Nu probeer ik via mijn telenet poort 25 te forwarden.

Ik krijg echter de melding dat dit een ongeldige poort is.

 

De reden waarom ik deze poort wil openen is omdat ik scans rechtstreeks van mijn scanner wil verzenden naar mijn Office 365 e-mail adres via direct send.

How to set up a multifunction device or application to send email using Microsoft 365 or Office 365 ...

 

Kan iemand mij zeggen hoe ik dit kan doen?

0 Likes
25 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

Het is al eerder gezegd, maar toch nog even ter verduidelijkking.

  • Het versturen van scans vanaf de printer/scanner gebeurt via SMTP, gebruikmakende van destination port 25, naar een mailserver
  • Dit uitgaande verkeer wordt niet door Telenet geblokkeert
  • Omdat het hier om uitgaang verkeer gaat, heeft port-forwaring hier niets mee te maken. Niet op de Telenet HGW, en ook niet op een eventuele eigen router waarvoor de bridge functie geconfigureerd is
  • Het zijn de externe mailservers die niet langer SMTP verbidningen op poort 25 accpeteren. Tegenwoordig wordt poort 587 gebruikt, met authenticatie en encryptie/security

Om toch je oude scanneer te kunnen blijven gebruiiken zou je gebruik kunnen maken van een mail-proxy op je eigen netwerk. Die accepteerd dan de mails van de scanner via SMTP op poort 25, en stuurt die vervolgens automatisch door naar een externe mailserver, gebruikmakend van de nieuwe en meer veilige standaard. Bijvoorbeeld een Synology NAS kan deze taak uitvoeren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

@Arnie man, kopieer uwe tekst goed, want heb gevoel, dat je hem nog veeel nodig gaat hebben ivm poort 25😉

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

Frank_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

Dank voor je antwoord maar ik vind toch een ding vreemd, bij mijn vorige provider lukte dat wel, sinds ik bij Telenet ben niet meer.

 

Er is niets anders gewijzigd dan de switch van Proximus naar Telenet 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

Dag @Frank_V , bij welke provider zat je voordien? Wellicht is op hun mail server port 25 nog open. Dat dan waarschijnlijk niet voor lange tijd meer zijn, vrijwel all providers schaffen dit af. Port 25 wordt gebruikt voor SMTP zonder authenticatie of encryptie. Dat is niet meer van deze tijd, daarom dat het afgeschaft wordt.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

@Frank_V 

Ik vrees dat er een zeker toeval is waardoor je denkt dat het een Telenet probleem is. Veranderd van leverancier toevallig rond dezelfde periode als Microsoft ook wat veranderd aan de procedure.

Ik stel vast dat de webpagina waarvan je een link doorstuurt met je aanvangsbericht 22 september 2022 als datum heeft. Dit laat me vermoeden dat Microsoft rond deze datum aanpassingen gedaan hebt.

In het artikel worden drie opties besproken:

  1. smtp client sumission
  2. Direct send
  3. SMTP relay

De eerste optie vereist TLS (in de bewuste pagina, scroll naar beneden en kijk onder de kop Compare the options) en deze optie is niet compatibel met je apparatuur

Dus blijven enkel opties 2 en 3 over.

 

0 Likes
Frank_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

Beste,

 

Zoals ik reeds in mijn vorig post schreef, het enige dat veranderde was de omschakeling van Proximus naar Telenet. 

Ik gebruik exchange online (onderdeel van office365) voor mijn e-mail verkeer.  Dit is niet veranderd en de scans naar poort 25 werkt bij Proximus maar niet bij Telenet. 

Nogmaals beide via exchange online zowel bij Proximus als Telenet.  Microsoft schrijft in dit artikel dat dit werkt via exchange online (zie How to set up a multifunction device or application to send email using Microsoft 365 or Office 365 ...)

 

Echter na de omschakeling naar Telenet komen mijn scans niet meer door. 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

@Frank_V 

De link bevat drie verschillende opties in functie van hoe en wat je wil verzenden. Het zou  passend zijn om de optie die jij gebruikt te vermelden.

Optie 1: How to set up SMTP AUTH client submission. Poort 25 toegelaten, maar poort 587 aanbevolgen. Ongeacht welke poort TLS/TLSSTART actief (en dat kan je niet met je toestel heb ik begrepen).

 

Optie2: Send mail directly from your printer or application to Microsoft 365 or Office 365 (direct send): poort 25, TLS/TLSSTART optioneel, SPF record aanbevolgen (als die ooit gemaakt geweest is die mogelijk niet meer juist (hier ken ik helemaal niet genoeg van).

 

Optie 3: Configure a connector to send mail using Microsoft 365 or Office 365 SMTP relay: poort 25, TLS/TLSSTART actief.

 

De webpagina waarnaar je verwijst heeft als datum 09/09/2022. Dit betekent dat vóór die datum er een andere uitleg stond. Ik kan niet weten wat er stond, maar ik weet wel dat overal er een sterke verstrenging komt om iets onbeveiligd te sturen naar een smtp-server. Als jij nu veranderd van leverancie (Proximus naar Telenet) en Microft veranderd in dezelfde periode de regels voor het smtp gebruik, dan kan je dat beschouwen als een toevalligheid. Deze toevalligheid voor u is een zekerheid voor al de anderen die niet veranderd zijn van leverancier. Het is des mensens om de toevalligheid te negeren en de schuld te leggen bij de verandering die ze zelf gekozen hebben, want van de andere verandering realiseren ze zich niet.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

@Frank_Vgebruik je in de scanner als SMTP server adres je MX endpoint, zoals uitgelegd in de stappen 2-4 ?

Hier mag geen smtp.telenet.be of bijvoorbeeld smtp-mail.outlook.com staan.

Misschien niet helemaal duidelijk uit de documentatie, maar een vereiste is dat je een O365 business account hebt met eigen domein.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Frank_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

De MX records op het domein en de instellingen op de scanner staan zoals beschreven in het artikel.  ik heb enkel het IP adres aangepast omdat ik uiteraard een ander fixed IP adres heb gekregen van Telenet.  

Echter ik had de gateway van mijn kopieermachine/scanner vergeten aan te passen, deze was gewijzigd.

Nu ik deze heb aangepast werkt alles zoals voorheen.

Poort 25 is dus inderdaad geopend met een Telenet business account met een fixed IP.  Al moet je hiervoor je modem in bridge modus gebruiken en via je eigen router de poort openzetten.  Alvast dat is wat ik heb gedaan.

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

Ik heb juist even vanaf mijn PC een port 25 test gedaan naar smtp.telenet.be. Hier kan ik zien dat mijn modem geen uitgaande verbinding voor poort 25 blokkeert.

Er is een connectie mogelijk:

 

$ telnet smtp.telenet.be 25
Trying 2a02:1800:100:4::100:2...
Connected to smtp.telenet.be.
Escape character is '^]'.
220 baptiste.telenet-ops.be bizsmtp ESMTP server ready
quit
221 2.0.0 baptiste.telenet-ops.be bizsmtp closing connection
Connection closed by foreign host.
$

 

 

Ik kan niet via port 25 met server smtp-mail.outlook.com verbinden. Deze test is ook mogelijk via een windows PC, probeer eens te verbdinden via telnet met het MX adres, port 25.

 

EDIT: Ik zag dat er een oplossing aangeduid is inmiddels. Is dat echt juist, werkt alle s nu?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Frank_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Poort 25 openen Telenet CV8560E modem

Alles werkt nu inderdaad via bridge mode op de telenet modem en port forwarding op mijn eigen router waarbij ik poort 25 open zet

0 Likes