Beantwoorden
Speeskeek
Freshman Weetjesweter
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Poorten openen geen effect

beste,

ben al jaren gebruike van Telenet. ik heb ook een servertje (192.168.1.240) thuis draaien met wat eigen applicaties. Ik weet wat een poort openzetten is. Zo staan 80 en 433 open voor mijn server.

ik wil op een applciatie op een andere PC nu ook een 3-tal poorten (61000 en volgende) openkrijgen (intern ip 192.168.1.222) maar ik krijg op https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ altijd het bericht dat de poort toe zit...

Schermafdruk_2025-02-10_14-48-52.png

voor de zekerheid heb ik in telenet zowel tcp als udp opengezet én voldoende veel open gezet... 

Schermafdruk_2025-02-10_14-49-15.png

de poort 61000 op die pc (192.168.1.222) staat wel degelijk open, zo zegt de status op die pc (192.168.1.222) zelf:

Schermafdruk_2025-02-10_14-48-25.png

als ik vanop een andere pc van het netwerk de poorten scan van die PC, staan die duidelijk open:

nmap.png

dus ligt het mijn inziens aan telenet....

bizarre is dat het gewerkt heeft (die applicatie op die pc), maar na een IP wissel van die pc (en de firewall regel te moeten aanpassen) ging het niet meer

16 reacties
Speeskeek
Freshman Weetjesweter

oh ja ... ik heb ook al andere ranges geprobeerd (3000 en volgende, 30000 of 31000), de app op een andere pc opgezet (en de firewall regels aangepast) en ik heb ook al eens de modem gerestart.... helaas

igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Ik zou eerst en vooral dat servertje een vast IP adres geven in de range 192.168.0.10 tot 192.168.0.99. Dat is de range die niet gebruikt wordt voor DHCP door Telenet.

Dan pas zou ik de poorten openzetten naar dat IPadres.

O dan van buitenuit naar die poorten te gaan geef je in: uw publiekipadres:poortnummer.

De aangesproken services op uw servertje moeten wel draaien anders zal het niet lukken.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Speeskeek
Freshman Weetjesweter

beste

bedankt voor je antwoord, maar het is compleet naast de kwestie:

- die .200 was reeds een vast IP adres dat ik in de instellingen had gezet.

- mijn andere server draait op een vast ip adres .240 en daar werkt alles (al jaren) prima (vooral poort 80 en 443  = web of 21 = ftp , maar ook 25565 = minecraft)

- surfen naar IP:poort werkt alleen bij http dingen, dit is geen http wat ik nu tracht open te zetten - en dus ernaar toe surfen gaat niet. is hetzelfde als je naar IP:25565 zou gaan. dat is een minecraft-server. kan je niet via je browser heen.

Maar om je tevreden te stellen heb ik:

- het IP adres van de server aangepast naar 192.168.1.30

- de port forwarding aangepast naar dit adres op mijn.telenet.be

mijn.png

resultaat blijft hetzelfde. intern geeft het aan dat de poort openstaat:

nmap.png

maar extern blijft de poort toe:

getsig.png 

ps: in totaal staan er 7 portfoworward regels in mijn.telenet.be .. dus ik zit bijlange nog niet aan de limiet van 10 waarop sommige modems stuiten.

pss: ik heb modem type "Wireless Modem 3.0 (docsis)"

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Blijkbaar ben je niet goed op de hoogte van het type modem. Welke van de modems in deze lijst heb je?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Speeskeek
Freshman Weetjesweter

hier het overzicht van een interne portscan:

intern.png

extern zou dat hetzelfde moeten geven.

extern.png

kan u het nodige nakijken aub Telenet?

Speeskeek
Freshman Weetjesweter

dan is het een CH6643E

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Met deze modem hoef je geen portforwarding te doen. Via My Telenet geeft je het mac-adres in van het toestel naar waar je nu forward. Dat toestel krijgt dan automatisch een eigen extern ipv4 adres. Je zal dan twee publieke ipv4 adressen hebben.

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@janne_man  schreef:

Met deze modem hoef je geen portforwarding te doen. Via My Telenet geeft je het mac-adres in van het toestel naar waar je nu forward. Dat toestel krijgt dan automatisch een eigen extern ipv4 adres. Je zal dan twee publieke ipv4 adressen hebben.

Oei, ben je het nu niet aan het verwarren met de CV8560E?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Speeskeek
Freshman Weetjesweter

denk ik ook ... wou juist reply'en dat ik die instelling niet zie... 

kevin2703
Experienced Weetjesweter
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Zoals aangehaald kan je met een CH6643E geen mac-bridging doen en ook altijd op te letten als je het wel doet via een andere modem (CV8560E of F3896LG) dat je een firewall hebt. Anders zet je jouw server of eender welk toestel open en bloot op het www. Voor de meesten is het veiliger om portforwarding te doen. Het geeft toch een extra laag veiligheid.

Om terug te komen op de originele vraag: zit er geen 'stealth mode' voor de portscans op de Telenet modems? Zodat er geen poortinformatie vrijkomt voor de port scanner? Dit zou wel een vertekend beeld kunnen geven als je een portscan uitvoert.

Speeskeek
Freshman Weetjesweter

Waarom laat hij dan 80 en 443 wel zien?

kevin2703
Experienced Weetjesweter

Ik heb hier net eens getest met verschillende online portscans. Ik krijg soms open en soms niets. Zal dus afhangen welke methode de portscans gebruiken.
Misschien het proberen waard om eens niet 'BOTH' te gebruiken maar of 'TCP' of 'UDP' volgens jij nodig hebt.

kevin2703
Experienced Weetjesweter

Met de portscan die jij gebruikt even getest. Op mijn UDP poorten krijg ik closed. Op mijn TCP poorten staat het wel open gemarkeerd.

kevin2703
Experienced Weetjesweter

Ik heb ook al eens voorgehad dat de pfw rules na aanpassen vast was gelopen in de systemen. Het enigste wat je dan kan doen, is bellen. Want daar stopt het voor ons jammer genoeg.