Beantwoorden
Turdus_Maximus
Freshman Weetjesweter
Star Wars Day Tien op tien! Jij bent af! Handje vol!

Signaalverlies AP's oplossen door IP-adres aanpassing?

Iets met bomen en het bos.

Heel veel uiteenlopende informatie te vinden online, de ene zegt zus, de andere zo, dus hier even mijn vraag met de hoop iets te leren

Ik dénk dat ik het probleem gisterenavond opgelost heb maar wil even zeker weten:

Situatie:

- Telenet Internet via een CH7465LG-TN

- Ik heb m'n netwerk uitgebreid d.m.v. 2 AP's; eentje in woonkamer, eentje op zolder/mediacave. Beiden bedraad aangesloten via UTP muuraansluiting.

Probleem:

- Beide AP's verloren regelmatig (zo eens of 2x/week) signaal waardoor ze onbereikbaar waren en ik ze manueel moest rebooten, dus even hun configuratie bekeken:

Configuratie AP's voorheen:

- bij beide AP's had ik DHCP uitgeschakeld

- bij beide AP's had ik statisch ip gegeven: 192.168.0.xxx en 192.168.0.xxx (dus waarden boven de 100)

Ondertussen gelezen dat Telenet waarden vanaf 100 t.e.m. 254 reserveert voor DHCP, dus dat het slimmer is om mijn AP's een vast ip te geven tussen 2 en 99... (klopt dit?)

Configuratie AP's sinds gisteravond:

- DHCP blijft uiteraard uitgeschakeld

- beide AP's vast ip gegeven van 192.168.0.xx en 192.168.0.xx (dus waarden ónder 99)

Mijn vraag:

- zou dit (vast ip waarde onder 99) het probleem van regelmatig verlies van connectie van beide AP's moeten oplossen?

Ik zal het natuurlijk wel merken als ik binnen een week nog geen AP heb moeten herstarten maar ik heb vanavond tijd om nog wat te testen dus als jullie tips of advies hebben lees ik het graag!

Titel gewijzigd door Anaïs(mod) | Vorige titel: Vast ip-adres voor 2 AP's

13 reacties
DylanVanAssche
Professional Weetjesweter
Warming up? On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Inderdaad, Telenet gebruikt alle IPs tussen .100 en .254 voor DHCP. De Telenet router zelf heeft normaal een IP wat eindigt op .1.

Je zou de APs dan statische IPs kunnen geven vanaf .2 tot en met .99. Dan ben je zeker dat geen ander aparaat door Telenet's DHCP hetzelfde adres krijgt als de APs wat heel wat problemen met zich meebrengt.

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Allereerst een belangrijke vraag: welk type AP heb je (merk / model) ?

Gaat het hier wel echt om een AP, of zijn het eventueel wireless-routers. Dat laatste is meer gangbaar, maar kunnen meestal wel gewoon als AP ingesteld worden.

De AP's mogen zich wel als DHCP client gedragen, om zo een IP adres van de Telenet router in de range 100-254 te krijgen. Je kunt dan via "my telenet" onder aangesloten appareten zien welk adres ze hebben ontvangen. Dat adres is enkel voor management doeleinden nodig, het heeft geen functie in het normale data verkeer - aangenomen we spreken over een AP, geen router.

Het is zeker mogelijk de AP's een eigen, vast IP adres toe te kennen, buiten de DHCP range. Bijvoorbeeld de één 192.168.0.11, de ander 192.168.0.12.

De Telenet routers ondersteunen geen DHCP reservaties, dus een vast IP adres toekennen moet je doen door deze in het apparaat zelf te configureren. Pas in dat geval wel goed op geen IP adres dubbel toe te kennen.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Professional Allesweter
De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf!

@Turdus_Maximus  schreef:

Mijn vraag:

- zou dit (vast ip waarde onder 99) het probleem van regelmatig verlies van connectie van beide AP's moeten oplossen?

Dat zal niets veranderen volgens mij. Jouw AP's mogen een IP adres hebben in het bereik van Timboektoe, dat verandert niets aan de werking van het AP (net zoals een switch ook een switch blijft, wat ook zijn IP adres is).

Het enige nut van een (bereikbaar) IP adres van een AP, is om het AP te kunnen benaderen voor de instellingen.

Maar zoals de vorige posters al schreven:

• ofwel laat je DHCP aan staan (en krijgen ze een random IP adres in de reeks 192.168.0.[100-254]
  • ofwel geef je ze een vast IP buiten de DHCP range (192.168.0.[2-49]

Dit om eventuele IP conflicten in jouw lokaal netwerk te vermijden.

Vermijd ook 192.168.0.[50 e.v.) om dat deze gebruikt worden door eventuele Telenet apparaten (vb Telenet AP's).

Turdus_Maximus
Freshman Weetjesweter

Ik tracht een beetje op iedereen te antwoorden, zo hoef ik niet dubbel te posten.

@Arnie Het gaat om 2x TP-Link RE450, in essentie extenders, maar heb ze in AP modus ingesteld.

[quote]"Het is zeker mogelijk de AP's een eigen, vast IP adres toe te kennen, buiten de DHCP range. Bijvoorbeeld de één 192.168.0.11, de ander 192.168.0.12."[/quote]

Dat is dan ook wat ik eergisteren gedaan heb, maar dan niet 11 en 12 maar wel in die range 🙂

@flip1953  ik heb m'n vraag idd. niet superduidelijk uitgedrukt: het probleem was niet zozeer dat ze onbereikbaar waren voor het benaderen van de instellingen, het probleem was dat ze, (elk op regelmatige basis en los van elkaar, dus niet tegelijk, bvb de ene keer die beneden, 4 dagen later die boven) één of ander conflict hadden waardoor alle apparaten die via die AP's waren aangesloten, geen signaal hadden (dus onbereikbaar voor alle apparaten die van het AP afhankelijk waren voor WiFi).

Op mobiele toestellen was dat dan zichtbaar door een uitroeptekentje naast het WiFi-icoon, en bvb. m'n WiFi-buitencamera (verbonden met het AP beneden) was dan offline, m'n HomeWizard P1 meter offline, alle 3 onze smartphones niet meer met WiFi verbonden, TV-Box offline, etc... sommige van die apparaten 'defaulten' dan naar m'n hoofdrouter maar die hangt dan te ver weg voor een sterk signaal.

Apparaten verbonden met die AP's verloren dus verbinding met het AP, AP's waren op dat moment ook niet bereikbaar voor config via de TP-link app, oplossing was AP's even uitschakelen of uit stopcontact halen, terug insteken, reboot, en het was weer opgelost voor een aantal dagen (niet geteld maar het gebeurde ongeveer eens per week voor elk AP)

Wat ik vermoedde (en waarom ik eergisteren dan de IP van elk AP veranderd heb naar een IP onder de range van 100.)...

...is dat m'n hoofdrouter nog steeds DHCP zit te verdelen, dat is ook z'n taak, ik weet niet met welke regelmaat die IP adressen uitdeelt in z'n range van 100 tot 254 maar dat gaf dus ongeveer eens per week een conflict doordat dat er apparaten waren binnen mijn netwerk die toen een identiek IP toegewezen kregen als één van die AccessPoints (die toen nog beiden een vast IP tussen 100 en 254 hadden), waardoor er een conflict ontstond op dat moment. Beetje wat @DylanVanAssche zegt.

...enfin, dat dénk ik toch... 🙂

Ik heb eergisteren dus eigenlijk al gedaan wat jullie allen hier nu voorstellen om te doen: vast IP geven buiten Telenet DHCP range van 100-254, maar tussen 2 en 49, alleen wist ik niet zeker of dit ok is maar jullie lijken het toch te bevestigen, ik wou dit even te weten komen want voor mij is het nieuw, ken niet zoveel van netwerken.

Het is nu nog wat vroeg, amper 2 dagen geleden, als tegen eind volgende week nog geen enkel AP eruitgevallen is, dan zal ik het weten en zal ik hier ook de oplossing markeren. ik ga er wel maar eentje kunnen aanduiden als oplossing. 🙂

Wat het ook wordt: sowieso al erg bedankt voor het advies!

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Dat een mogelijk IP adres conflct de oorzaak is van je probleem lijkt me eigenlijk erg onwaarschijnlijk.  Een andere verklaring kan ik zo ook niet bedenken, dus het is in ieder geval de moeite waard het eens te proberen. Kwaad kan het zeker niet.
Kijk voor de zekerheid ook eens of je de nieuwste firmware gebruikt, anders eens upgraden.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
kevin2703
Professional Beetjesweter
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Ik heb dit probleem al meermaals gehad met sommige routers/ap's. Het probleem doet zich enkel voor in AP mode. Op een bepaald moment denkt het apparaat niet meer 'ik ben een AP' en gaat deze fungeren in DHCP mode waardoor je wel met het netwerk verbonden bent maar geen internet toegang meer hebt. Bij één model kon ik dit ooit uitschakelen. Dit was een soort van beveiliging indien de DHCP server die hij gebruikt zou uitvallen en je toch nog eventueel aan je AP zou kunnen. Ik heb nooit begrepen waarom dit nuttig zou zijn want zoals we in dit geval merken, zorgt het soms voor meer problemen dan iets anders. Als de DHCP server van jouw modem eventjes faalt/niet bereikbaar is, zit je al onmiddellijk met een probleem.
Ik heb even in de handleiding gekeken maar zag niet onmiddellijk een optie om dit uit te zetten. Het is een zeer beknopte web interface waar je weinig geavanceerde instellingen kunt op wijzigen.
Nu heb je twee opties:
- Stuur die dingen terug en kies voor Unifi AP's. Het kost ietsje meer maar je hebt gegarandeerd NOOIT problemen. Unifi AP's kunnen zonder controller gebruikt worden alsook fungeren als AP's of range extenders/meshing, gecombineerd met de DHCP server van de modem zoals in jouw situatie
- Zet de AP mode uit en gebruik DHCP server van die toestellen. Het WAN gedeelte zet je op auto DHCP. Deze zullen dan een IP krijgen van de modem wat volgens de standaard instellingen een 192.168.0.X/24 zal zijn. Zet dan de DHCP van het LAN gedeelte op die twee toestellen bvb op 10.10.10.X/24. Al jouw interne toestellen zullen dan een IP krijgen van de TP-Link's en niet meer van de modem. Dit zal dan wss ook het probleem van uitval oplossen.

Turdus_Maximus
Freshman Weetjesweter

Hey, thanx voor je antwoord.

Die TP-link RE450 hebben de mogelijkheid om DHCP uit te schakelen, 3 opties: automatisch, aan of uit. bij beide AP's heb ik dit op 'uit' gezet (out of the box stond het op 'automatisch'). dus DHCP staat effectief uit, ik ga ook regelmatig eens checken in de configuratie of daar vanzelf iets verandert maar daar staat het ook nog steeds op 'uit'...

Het enige verschil nu, is dat ik hun vast ip uit de range 100-254 heb gehaald en binnen de range 2-49 heb ingesteld...

Die dingen zijn bereikbaar via TP-link Tether app waar je wat meer opties hebt, o.a. DHCP, ip, SSID etc...

Zoals ik zei: ik ga nu gewoon een goeie week afwachten en kom dan terug... fingers crossed! 😛

@Arnie Idd, firmware was ook m'n eerste gedachte, heb ik toen meteen gechecked (en gisteravond nog 's) die staan beiden op laatste versie.

Ik vind het ook onwaarschijnlijk dat het ip adres oorzaak is, het zijn immers consumententoestellen, als dit zo is zou dat willen zeggen dat iedereen en z'n schoonmoeder die thuis z'n netwerk wil uitbreiden met zo'n toestel (in AP-modus) manueel moet ip-adressen gaan toekennen... ik zie het m'n eigen moeder nog niet meteen doen bvb...

...maar voorlopig... lijkt het wel ok te zijn: nog steeds geen storing gehad, nu al 3 dagen.

flip1953
Professional Allesweter
De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf!

@Turdus_Maximus  schreef:

Ik vind het ook onwaarschijnlijk dat het ip adres oorzaak is, het zijn immers consumententoestellen, als dit zo is zou dat willen zeggen dat iedereen en z'n schoonmoeder die thuis z'n netwerk wil uitbreiden met zo'n toestel (in AP-modus) manueel moet ip-adressen gaan toekennen... ik zie het m'n eigen moeder nog niet meteen doen bvb...

Het TP-linktoestel in AP mode heeft default het IP 192.168.0.254. De kans dat dit een IP conflict veroorzaakt met de DHCP van de Telenet modem is natuurlijk wel héél klein.

Trouwens, iedereen beweert dat de DHCP range 192.168.0.100-254 is, maar ik heb dat officiëel vanuit Telenet nog nooit gedocumenteerd gezien (alleen dat het begint bij 192.168.0.100 ...).  Ik vermoed eigenlijk eerder dat de DHCP range 192.168.0.100-199 is ?

Misschien kan iemand met een Telenet modem (en met een groot lokaal netwerk) eens kijken en bevestigen of er IP adressen uitgedeeld worden boven de 192.168.0.200 ?

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Ik ben eens gaan kijken op My Telenet naar verbondentoestellen en hun ipv4 adres. Ik vind er een toestel op 192.168.0.250 en op 192.168.0.230.

Dus de range die de DHCP server toekent loop minstens tot 250. Het zal dus kloppen tot 254 (255 ligt al vast).

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Ik heb geen groot lokaal netwerk, maar ik heb minstens 1 toestel dat 192.168.0.205 toegekend kreeg. Die range wordt misschien nergens officieel gemeld, maar is verkregen via jarenlange ervaring op het forum.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
flip1953
Professional Allesweter

@sb@janne_man 

Bedankt voor jullie feedback ...

• we kunnen dus aannemen dat de Telenet DHCP range inderdaad loopt van 192.168.0.100 - 192.168.0.254 (of misschien tot 192.168.0.250?).
  • in tegenstelling tot andere  routers, die netjes altijd het éérstvolgend vrij IP adres neemt, deelt de Telenet HGW willekeurige IP adressen uit vanuit deze range.
Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

@flip1953  schreef:
...

Het TP-linktoestel in AP mode heeft default het IP 192.168.0.254. De kans dat dit een IP conflict veroorzaakt met de DHCP van de Telenet modem is natuurlijk wel héél klein.

Trouwens, iedereen beweert dat de DHCP range 192.168.0.100-254 is, maar ik heb dat officiëel vanuit Telenet nog nooit gedocumenteerd gezien (alleen dat het begint bij 192.168.0.100 ...).  Ik vermoed eigenlijk eerder dat de DHCP range 192.168.0.100-199 is ?

Misschien kan iemand met een Telenet modem (en met een groot lokaal netwerk) eens kijken en bevestigen of er IP adressen uitgedeeld worden boven de 192.168.0.200 ?

@flip1953 even intern nagevraagd en 192.168.0.100 - .254 klopt. Er zijn ooit releases geweest tot .253, maar op dit moment is het effectief .254. 😉

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

Turdus_Maximus
Freshman Weetjesweter

Zo, we zijn een dikke week verder.

Of het 100% zeker te maken had met die ip-adressen van die 2 AP's in range van 100-254 zal ik wellicht nooit zeker weten maar het lijkt er toch op...

Daar waar ik zo ongeveer wekelijks een storing had op beide toestellen (met de AP verbonden apparaten hadden plots geen Wifi-verbinding meer en bleken offline te zijn, bv. Ring camera's, of gaven aan verbonden te zijn zonder internet, bvb. smartphones/tablet >> het bekende uitroeptekentje naast het Wifi icoon, tegelijk waren beide AP's onbereikbaar voor configuratie waardoor ik even de stroom moest van die AP's halen en rebooten),... is het niet meer voorgevallen sinds ik ze een vast ip lager dan .50 heb gegeven.

Geen storing, geen uitval, niks, ze werken perfect nu.

Opgelost dus!

Thanx @allen!