Signaalverlies AP's oplossen door IP-adres aanpassing?
Iets met bomen en het bos.
Heel veel uiteenlopende informatie te vinden online, de ene zegt zus, de andere zo, dus hier even mijn vraag met de hoop iets te leren
Ik dénk dat ik het probleem gisterenavond opgelost heb maar wil even zeker weten:
Situatie:
- Telenet Internet via een CH7465LG-TN
- Ik heb m'n netwerk uitgebreid d.m.v. 2 AP's; eentje in woonkamer, eentje op zolder/mediacave. Beiden bedraad aangesloten via UTP muuraansluiting.
Probleem:
- Beide AP's verloren regelmatig (zo eens of 2x/week) signaal waardoor ze onbereikbaar waren en ik ze manueel moest rebooten, dus even hun configuratie bekeken:
Configuratie AP's voorheen:
- bij beide AP's had ik DHCP uitgeschakeld
- bij beide AP's had ik statisch ip gegeven: 192.168.0.xxx en 192.168.0.xxx (dus waarden boven de 100)
Ondertussen gelezen dat Telenet waarden vanaf 100 t.e.m. 254 reserveert voor DHCP, dus dat het slimmer is om mijn AP's een vast ip te geven tussen 2 en 99... (klopt dit?)
Configuratie AP's sinds gisteravond:
- DHCP blijft uiteraard uitgeschakeld
- beide AP's vast ip gegeven van 192.168.0.xx en 192.168.0.xx (dus waarden ónder 99)
Mijn vraag:
- zou dit (vast ip waarde onder 99) het probleem van regelmatig verlies van connectie van beide AP's moeten oplossen?
Ik zal het natuurlijk wel merken als ik binnen een week nog geen AP heb moeten herstarten maar ik heb vanavond tijd om nog wat te testen dus als jullie tips of advies hebben lees ik het graag!
Titel gewijzigd door Anaïs(mod) | Vorige titel: Vast ip-adres voor 2 AP's
Opgelost! Ga naar oplossing.