Beantwoorden
Manga
Professional Weetjesweter
Berichten: 84
Goed bezig! π-DAY! Complimentendag On a roll...

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

Dag mensen, 

Ik kreeg daarnet een bericht via m'n browser, dat qua onderwerp veel op phishing lijkt. Het wordt geacht van Telenet te komen. Dit staat er:

 

"Beste Telenet klant, Gefeliciteerd!

Telenet organiseert een verjaardagspromotie gedurende de komende 7 dagen (9.Maart -> 16.Maart) om jouw loyaliteit te bedanken voor het kiezen voor ons als internetprovider.

We selecteren elke dag 10 gelukkige gebruikers die een exclusief geschenk van ons winnen, waaronder een gratis Apple iPhone 11 Pro, Samsung Galaxy S20 Ultra 5G, Apple Watch , omdat jij voor ons hebt gekozen En uw IP-adres 2a02:1811:bc27:9c00:ec0b:e828:22df:7b67 is geselecteerd geweest.

Je moet simpelweg onze anonieme vragenlijst hier onderaan beantwoorden om jouw prijs te winnen. Schiet op! 8 gebruikers hebben deze uitnodiging ontvangen en er zijn maar 2 prijzen om te winnen.

Ben je tevreden met Telenet?

Erg Tevreden,Tevreden,Ontevreden  "
 
Nu kun je tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn met berichten, die je prijzen beloven en erop aandringen om "je te haasten".... Ik wil dit dus graag even aftoetsen bij andere Telenetgebruikers. 
Hebben jullie allemaal zo'n bericht gekregen? En weet er iemand of het een echt bericht van Telenet is of niet? 
Als ik hierover geen uitsluitsel krijg, dan gooi ik het gewoon weg. Maar als het een echt bericht is, en iedereen doet dit, dan krijgt Telenet natuurlijk weing respons...
Dus, bedankt bij voorbaat....
Tags (2)
0 Likes
12 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

@Manga  In webmail aanduiden als spam en ook nog eens doorsturen naar abuse@telenet.be en verdacht@safeonweb.be.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Manga
Professional Weetjesweter
Berichten: 84
Goed bezig! π-DAY! Complimentendag On a roll...

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

Dacht het wel.

bedankt, igvfer

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

@Manga   Om een beetje te controleren waar een bericht vandaan komt ga je kijken bij de eigenschappen van het bericht. Onderstaand is van Play sports.

spam01.png

 

Hier vind je het ipadres van de afzender in dit geval 213.224.154.152

Hiermee kan je zoeken in de Ripe database. Dat is een database waarin staat welke IPadressen aan welke provider zijn toegekend. In dit geval zie je dat het Telenet is of een telenetklant. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat telenet mails gaat versturen via een andere provider.

 

Hier zie je dat Telenet de range 213.224.0.0/16 in bezit heeft.

spam02.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?


@Manga  schreef:

Dag mensen, 

Ik kreeg daarnet een bericht via m'n browser, dat qua onderwerp veel op phishing lijkt. .


Ik denk niet dat het hier om een e-mail gaat, maar om een pop-up of fake website

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

@Manga 

Ik heb hier een antwoord gegeven dat nergens op sloeg. Zo snel mogelijk vergeten.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Manga
Professional Weetjesweter
Berichten: 84
Goed bezig! π-DAY! Complimentendag On a roll...

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

Inderdaad het is  een pop-up dat ik kreeg, in m'n browser, niet in m'n Outlook. Het was geen mail maar een site.  Het popte plotseling up.  Ik heb het dan ook niet zoals gewoonlijk naar safeonweb kunnen sturen als bijlage bij een mailtje;  ik heb de url erin gezet. 

Het was heel erg goed gemaakt, je kon op geen enkele manier zien dat het niet van Telenet kwam. Het had zelfs een beveiligde link!  Ware het niet dat ik super wantrouwig van aard ben, had ik netzogoed kunnen klikken. 

Dit is verschrikkelijk vervelend. Je weet nooit meer wat er okee is en wat niet. 😤

 

Manga
Professional Weetjesweter
Berichten: 84
Goed bezig! π-DAY! Complimentendag On a roll...

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

@igvfer 

Dankjewel, da's interessant. Ik kon het hier in dit geval niet doen op die manier, want het was geen mailtje in m'n Outloook maar een pop-up bericht in de browser. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

Om dergelijke ongewenste pop-ups te vermijden gebruik ik U-Block. Standaard blokkeert die  alle pop-ups op alle sites maar je kan het per site uitschakelen als het nodig blijkt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
HansDo
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Topicwurm! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?!

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

Dit bericht heb ik al meerdere keren gekregen. Van hetzelfde soort kreeg ik er al van NMBS, Carrefour en Delhaize en B-post die mij elke dag een pakje klaar legt. Die berichten worden door

Telenet webmail mooi opgeslagen in de spambox en elke dag leeg ik die.

Cadeautjes die zo maar uit de lucht vallen, geloof er toch niet in aub. Bedoeling is, om uw persoonlijke gegevens te weten te komen en liefst nog uw rekeningnr en code.

 

0 Likes
Manga
Professional Weetjesweter
Berichten: 84
Goed bezig! π-DAY! Complimentendag On a roll...

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

'kweet het, 'kweet het... Ik krijg vooral een hoop foute emails, maar zo'n pop-up krijg ik nooit. Daarom dat ik het wou weten vooraleer hem weg te gooien

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

Geen pop-up gezien, maar mijn browser (Firefox) is dan ook ingesteld om niet zomaar pop-ups te tonen. Die vraagt dat beleefd. (-;


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Manga
Professional Weetjesweter
Berichten: 84
Goed bezig! π-DAY! Complimentendag On a roll...

Pop-up in browser lijkt erg op phishing?

De mijne meestal ook. Maar ditkeer dus niet. Enfin... een gewaarschuwd man is er twee waard, zeggen ze toch? 😉