Beantwoorden
Polletje1310
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Safespot Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Port forwarding 8123 setup smart home

Hey all!

Ik ben met een setup bezig voor mijn smart home.

Om op mijn Raspi (met Homeassistant) te kunnen inloggen via "DuckDNS" moet ik poort 8123 (standaard poort Homeassistant) forwarden naar mijn Raspi zijn IP. Echter krijg ik dit maar niet aan de praat. Iemand die meer bekend is en mij verder kan helpen? 🤔

 

Huidige setting (blurred IP maar dat is zeker correct):

Polletje1310_1-1611588797849.png

Polletje1310_2-1611588841482.png

 

 

Titel aangepast door Jordi | Vorige titel: Port forwarding 8123

Mobile expert - Internet Dummy
0 Likes
3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port forwarding 8123 setup smart home

@Polletje1310  Dergelijk IPadres moet je niet blurren, die gebruiken wij ook allemaal. Dit terzijde.

Eerst en vooral. Geef je raspberry PI een IP adres tussen 192.168.0.10 en .99. Subnetmask 255.255.255.0 en gateway 192.168.0.1. DNS naar keuze. Zo kan je adres niet veranderen bij stroomuitval of zo en blijf je uit de DHCP range van Telenet.

Uw portforwarding klopt wel als je nu dat IPadres invult.

Van buitenaf inloggen doe je dan via publiekipadres:8123.
Uw publiek Ipadres vind je terug in "Mijn Telenet" of via https://www.whatsmyip.org/ 

Publiek IPadres mag je hier NIET posten.

Voor testdoeleinden kan je eventueel via privébericht (PM) iemand van ons contacteren en dit doorgeven. Paswoorden zijn niet nodig. Allen het feit al dat we kunnen inloggen op je pagina zegt genoeg.

Anders test je zelf via uw mobiele data op een smartphone (Wifi uitzetten).

Je zal ook op je raspi een tooltje moeten plaatsen die uw publiek IPadres doorgeeft aan Duckdns. Ingeval je publiek IP adres zou veranderen. Weinig waarschijnlijk bij Telenet.

Dan log je in met duckdnsnaam.org:8123

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port forwarding 8123 setup smart home

En heb je dit ook gedaan? Dat is om automatisch je publiek Ipadres te updaten naar Duckdns.https://www.duckdns.org/install.jsp 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Port forwarding 8123 setup smart home

Als eerste stap het beste beginnen met de test of het lukt vanaf een lokale PC (op het 192.168.0.x netwerk) om te connecteren met de HA server op poort 8123?

Als het lokaal niet lukt zal het via port-forwarding ook niet lukken.

In dat geval eerst de lokale server config nalopen.

 

Eenmaal dat het lokaal werkt kun je vanaf het internet proberen te connecteren.

Eerst best even via IP address, dus formaat https://aaa.bbb.ccc.ddd:8123/

 

Lastly dyndns opzetten, en proberen verbinding te maken via de toegekende naam.

 

Door het blurren van de interne ip-adressen is het niet zichtbaar wat er bij port-forwarding, en wat bij DMZ staat. Als bij beide hetzelfde IP-adres ingevuld is, is dat dubbel en onnodig.

DMZ is eigenlijk een catch-all port-forwarding. Dat wil zeggen al het inkomend verkeer wat niet via expliciete port-forwarding regels aan een bepaalde host gestuurd wordt, zal aan het DMZ adres gestuurd worden. Zonder een DMZ te configureren zal dit verkeer juist geblokkeerd worden, wat natuurlijk veiliger is.

Het gebruik van DMZ is handig als dit een router of firewall is. Voor een host of server zou ik dat niet gebruiken, omdat deze dan "direkt" verbonden is met het internet, en makkelijk doelwit zal zijn voor attacks.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.