Beantwoorden
Rob73
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

Beste netweters, na uren (dagen) de verschillende topics te hebben doorgelezen is het voor mij nog niet helemaal kristalhelder 😵).

Na het swappen van mijn data-modem-only voor een nieuwe E-router (DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS)), werkt alles qua internet properkes, enkel de toegang tot mijn security's cams krijg ik niet aan de praat.

Aan de instellingen van de camera's heb ik niets gewijzigd (port forwarding stond en staat nog steeds aan op mijn eigen netgear router).

Netweters01.jpg

 

Ik heb zonet succesvol (vermoed ik toch) de bridging geactiveerd via Mijn Telenet. 

 

Netweters02.jpg

 

Netweters03.jpg

 

Netweters04.jpg

 

Nu vermoed ik dat ik dus wss nog 'iets' moet aanpassen aan het volgende scherm (mss zelfs gewoon de poorten kopiëren), maar wou dus toch eerst eens mijn oor hier te luister leggen 😉.

 

Netweters05.jpg

Ik dank jullie reeds voor de tijd en moeite en de hopelijk positieve antwoorden die mij een stapje verder mogen helpen.

 

Met vriendelijke groeten, Rob 

 

 

38 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@Rob73  Als je de bridging succesvol hebt uitgevoerd zou je aan de WAN zijde van je eigen router een publiek IPadres moeten zien.

OP de Telenet router moet je geen forwarding doen.

Werk je met DDNS? Dan moet je zorgen dat die geupdated is.

Anders gewoon eens testen naar het publiek IPadres dat je hebt op je Netgear router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Rob73
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@igvfer,

 

"Als je de bridging succesvol hebt uitgevoerd zou je aan de WAN zijde van je eigen router een publiek IPadres moeten zien."

=> Bedoelt u dan hier ergens (ik en netwerken, dat is zeker nog géén ideale combinatie 😖).

Netweters06.jpg

 Ik geef bij deze ook even de lan instellingen mee van de router (als dat enigzins kan helpen).

 

Netweters07.jpg

 

"OP de Telenet router moet je geen forwarding doen." => Ok, duidelijk, daar heb ik nog niets aan veranderd.

 

"Werk je met DDNS?" => Eerlijk gezegd heb ik daar géén flauw idee van. Hoe kan ik dat zien ?

 

"Anders gewoon eens testen naar het publiek IPadres dat je hebt op je Netgear router." => Wat wordt daar precies mee bedoeld ? Binnen mijn eigen netwerk, via een webbrowser http:\\84.xxx.xxx.xxx\8100 proberen te benaderen ?

Staat hier ergens dat publiek IPAdres ?

 

Netweters08.jpg

 

 

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@Rob73 

 

Als je in uw eigen router uw publiek adres nakijkt moet je naar de deze pagina gaan:

 

wan router.JPG


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@Rob73 

 

Zoals je kan zien begint mijn WAN adres met "94" en niet met "192.168.x.x"

 

Daaraan zie je dat het een publiek adres is. Adressen die beginnen met 192 zijn lokale adressen.

 

EDIT: ik had uw laatste printscreen niet goed bekeken, anders zou ik geweten hebben dat mijn post overbodig was. Je hebt inderdaad uw WAN IP adres gevonden.

En ja, je doet de test door naar dat extern IP adres te surfen, gevolgd door dubbele punt en poortnummer. Je doet die test best op uw foon via 4G, want anders doe je de test vanuit uw eigen LAN en dat werkt altijd.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Rob73
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@StefaanH ,

 

In mijn laatst toegevoegde printscreen zie ik daar bij mij 84.xx staan. Dat lijkt dus een ok publiek adres te zijn denk ik dan ?

 

Ok, je aanvulling net gelezen 😉

 

Vanop mijn smarthone (connectie via data, niet mijn wifi netwerk), op 2 verschillende browsers 84.XXX.XXX.X:8100 als URL ingegeven.

Beide browsers reageren hetzelfde (en dat is helaas niet véél) ... ik zie een progress bar (alsof de pagina aan het laden is) maar deze stopt vrij snel (zonder melding) en er gebeurt verder niets.

Rob73
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@StefaanH ,

 

Na iets meer geduld te hebben uitgeoefend meldt de webrowser "Deze site is niet bereikbaar", het duurt te lang voordat 84.XXX.XXX.X reageert.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@Rob73 

 

In de laatste printscreen van uw allereerste post zie ik toch staan dat je in "mijn telenet" poort 8100 geforward hebt. Is dat ook zo of heb je dat niet bewaard? Indien bewaard, weer wegdoen.

 

Je hebt na het instellen van uw "bridging" toch wel uw telenet modem/router eens herstart neem ik aan ... Indien niet, zeker eens doen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@Rob73  Binnen uw eigen netwerk benader je de camera's altijd met hun prive IPadres dus 192.168.0.x:poortnummer. Extern dus buiten uw eigen huis, van bij de buren ofzo doe je dat via het publiek IPadres:poortnummer. Thuis testen kan je ook als je een smarphone gebruikt via de mobiele data, waar dus de wifi verbinding is uitgeschakeld.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben



@igvfer, de vraagsteller schreef dat hij mobiele data gebruikt (geen wifi) om de port-forwarding te testen. Dat is juist.

Hij lijkt alles goed te doen - de e-router "bridged" het MAC adres van de eigen router. Deze eigen router ontvangt zoals het hoort een publiek IP adres. De port-forwarding in de eigen router heeft voorheen gewerkt toen deze aan een modem-only van Telenet gekoppeld was.

Ik zou adviseren nog eens alles goed na te kijken. Kloppen de ip-adressen. Is er niet iets veranderd in de forwarding regels? Misschien basic, maar ik zou nu eens proberen de eigen router en de Telenet e-router te rebooten.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Rob73
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@StefaanH ,

 

Neen, die waarden heb ik niet bewaard omdat @igvfer daarna had gemeld dat Port forwarding op de Telenet Router niet nodig was.

Klopt, na de 'bridging' heb ik zowel Telenet e-router als mijn eigen Netgear een aantal minuten losgekoppeld van het stroomnetwerk, daarna terug netjes opgestart.

0 Likes
Rob73
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@igvfer ,

Binnen mijn eigen Wifi netwerk geprobeerd om via 192.168.1.XXX:poortnummer te connecteren.

Ik merk wel dat u spreekt over 192.168.0.XXX (ipv 1) ?

Ik heb ze beiden geprobeerd (met de 0 en de 1), beiden met hetzelfde resultaat "ERR_CONNECTION_TIMED_OUT".

 

Netweters09.jpg

 

0 Likes
Rob73
Experienced Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Twee handen vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

@Arnie, ...
Klopt volledig 😉.

"Kloppen de ip-adressen. Is er niet iets veranderd in de forwarding regels?"

Welke IP-adressen bedoeld u, ik vermoed die van de camera's ? Zie bijlage.

En de port forwarding regels zijn ongewijzigd gebleven (op mijn eigen router).

Op de Telenet e-router staat er momenteel niets geconfigureerd van port forwarding.

 

Netweters10.jpg

 

Ik merk wel dat in mijn Telenet het LAN subnet 192.168.0.X staat (en intern op mijn netgear router staat daar dus een 1 (bij mijn camera's) ipv een 0).

 

Netweters11.jpg

 

Mss ook belangrijk ... in de URL van mijn camerabewakingssystem zie ik nu

"http://xxxxx.quickddns.com:8100/index.htm" staan en daar heeft @StefaanH  mij al attent opgemaakt, of ik quickddns gebruik. Mogelijks dat ik in die richting verder moet kijken ?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben

Het is correct om in mijn.telenet geen port-forwarding te configureren. We gebruiken immers de MAC-passthrough.

Het gebruik van een DynDNS server maakt het makkelijker om het publieke IP adres welke je voor de WAN van je eigen router ontvangen hebt te ontvangen (en welke soms zou kunnen veranderen) te vervangen door een constante naam. Voor nu is dat eigenlijk nog niet aan de orde. Eerst eens zien of het lukt van buiten naar binnen te connecteren.

 

Het LAN van de Telenet router (subnet 192.168.0.0 /24) speelt geen rol in de huidige configuratie.

Lukt het de camera vanop je eigen netwerk te bereiken? Bijvoorbeeld, je camera heeft 192.168.1.15, je eigen PC of GSM 192.168.1.121. Werkt dat?

 

Van buitenaf (dus via mobiele data), moet je dan inderdaaad proberen te connecteren naar http://84.x.y.z:8100/  (waarbij 84.x.y.z) het IP adres is toegewezen aan de WAN port van je eigen router (dus niet de WAN van de Telenet e-router).

Eenmaal als dit werkt kun je de stap zetten om aan het IP adres een naam te koppelen, maar daar zou ik nu nog even mee wachten.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Port forwarding NOK na een e-router ontvangen te hebben


@Rob73  schreef:

 

 

Netweters10.jpg

 

De port-forwarding regels die je gebruikt verbazen me eigenlijk. Ik zou eigenlijk verwachten dat de camera's intern allemaal dezelfde port gebruiken, enkel een ander IP adres gebruiken. Dan zouden de port-forwarding regels er zou uit kunnen zien:

 

DeviceExterne PortInterne PortIntern IP address
Camera1810180192.168.1.81
Camera2810280192.168.1.82
Camera3810380192.168.1.83

enz.

 

Hier is het van belang hoe de camera's zijn geconfigureerd. Welke poort gebruik je wanneer je lokaal connecteerd naar de camera (vanaf eigen netwerk) ?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes