Beantwoorden
Jqrne
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet

Beste,

 

Ik heb thuis de modem van telenet hangen (F@ST3896LG-TN), nu loopt er maar 1 kabel naar de zolder voor ethernet te hebben op zolder. Nu heb ik aan deze etherpoort een router gehangen de asus rt-ax86u pro. Nu zou ik graag mijn palworld server willen portforwarden. Maar mijn asus zet deze poorten niet open & via mijntelenet gaan ze ook niet open, enig idee hoe ik dit kan oplossen?

 

Mvg 

 

Jarne 

 

Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: Asus rt-ax86u pro

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: port forwarding Asus rt-ax86u pro

 

 

13 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 198
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet

Om te beginnen lijkt het een slecht idee een extra router achter de Telenet modem te hangen, gezien die Telenet modem niet alleen moduleert/demoduleert, maar ook router is zelf.

Dus beter lijkt het een AP erachter te hangen bvb, of een router die je in AP mode kan zetten, zodat die geen Layer 3 functies uitvoert, dan wordt portmaps zetten ook een simpeler ding, want nu heb je 2 NAT layers (eentje op de Telenet modem, eentje op je router).

Als alternatief kan je een modemswap doen naar de CV8560E, die kan je in "Bridge mode" mode zetten en dan kan je je eigen router als router in je home gebruiken en dus ook alle Layer 3 functies, zoals de portmaps op die unit uitvoeren.  Dan heb je maar 1 NAT layer, ipv2.  Weet wel dat je egen router dan je "internet access" toestel is, gezien je dan bvb de wifi vd modem niet meer zla gebruiken, tenzij om Telenet devices (bvb EOS box of digirecorder) aan te connecteren.  

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1618
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet

Inderdaad een slecht idee om een "router achter router" te gebruiken.

Je kan de Asus rt-ax86u heel eenvoudig in "Access Point Mode" omschakelen: Ga naar Advanced Settings > Administration > Operation Mode en kies hier voor "Access Point Mode".

  • Voordeel: Je creeert één enkel lokaal netwerk zonder dubbele NAT. Je moet dan wel alles instellen op de Telenet modem (port fowarding etc). Dan zal jouw probleem wellicht oplossen (als de Telenet modem wat mee wilt werken 🤔.
  • Nadeel: je verliest de extra router functies die de Asus biedt.

 

Als je toch de Asus als router wilt blijven gebruiken, probeer deze dan in "DMZ" te zetten op de Telenet modem. Je blijft dan wel dubbele NAT hebben, maar je moet dan geen extra poorten forwarden op de Telenet modem.

Ideaal is zoals @BandR aanraadt: vervang de Telenet modem door de CV8560E en zet de Asus in bridge, zodat deze een extern IPv4 adres krijgt...

Jqrne
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet

Beste 

 

Ik heb mijn router ingesteld als AP, nu portforward ik de 8221 op telenet maar als ik de open port checker nakijk, is deze niet open? 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1618
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet


@Jqrne  schreef:

Ik heb mijn router ingesteld als AP, nu portforward ik de 8221 op telenet maar als ik de open port checker nakijk, is deze niet open? 


- Is jouw server (of de PC waarop de server draait) zichtbaar bij verbonden toestellen (Mijn Telenet)?

- heb je een port forward gedaan naar het juiste interne IP waarop de server bereikbaar is?

- Kan je de server lokaal bereiken op deze poort?

- Last but not least: het is niet omdat je deze poort geforward hebt, dat ze "open" staat. "Luistert" jouw server op deze poort?

Jqrne
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet

beste, 

op al deze vragen is mijn antwoord ja, ik heb ipv4 van mijn pc in de telenet portforwarding gezet, ik heb de juiste opengezet, ik heb een server lopen erop en deze gaat zeker op deze poort. Maar connecten lukt niet.

Sergej
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet

Je kan perfect een andere router achter de F@st modem hangen op een standaard LAN poort.

Je koppelt een LAN poort van je telenet bak dan op de WAN poort van de extra router en geeft die een fixed IP in dezelfde range als je LAN netwerk dat uit de telenet bak komt.

(doe even een ipconfig /all op eender welke computer in jouw normaal netwerk om te weten te komen wat je LAN subnet is.. standaard is dat 192.168.0.0/24 maar het derde octet (de eerste 0) kan je ook veranderd hebben, dan zie je bvb 192.168.44.0/24) 44 is hier maar een voorbeeld, kan eender wat zijn... google even 'online subnet calculator' en 'CIDR notation' als dit je weinig zegt...

In principe zou je dan je WAN adres van de extra router in de 'advanced settings' van 'mijntelenet' in het DMZ veldje moeten kunnen invullen en dan moet je daar al niet meer inzitten met portforwarding.

Je kan ook alle poorten die je wil port forwarden inregelen op dat IP van je extra router. (basicly hetzelfde, aangezien je uiteindelijk nog gaat moeten forwarden of natten op je extra router)

Die advanced settings hebben tegenwoordig wel ietwat kuren. Kan zijn dat het niet direct werkt, maar de aanhouder wint.

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 198
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet

Natuurlijk kan dat, maar blijft een slecht idee want:

1. dubbele NAT, dus maakt alles complexer en extra latency added

2. geen IPv6 enabled op de LAN achter de router

Dus beter niet.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1618
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet


@BandR  schreef:

2. geen IPv6 enabled op de LAN achter de router

Dus beter niet.


Ik vraag me eigenlijk af waarom IPv6 niet zou (of mag) werken op een eigen router achter een Telenet modem.

Net zoals bij de CV8560E moet het m.i. perfect mogelijk om van de Telenet modem een /60 prefix te krijgen vanuit het /56 prefix dat de modem zelf krijgt (en waarvan de HGW toch alleen het eerste /60 subsegment gebruikt.

Ik begrijp wel dat je alleen bij een CV8560E de Mac bridge kan activeren, maar dat is alleen toepasselijk op IPv4.

Met andere woorden, wat ik mij zou kunnen voorstellen bij een router achter een Telenet HGW zonder IPv4 bridge:

  • bij IPv4 krijg je dubbele NAT.
  • bij IPv6 krijg je de volle functionaliteit: één IPv6 /64 adres (SLAAC) + één IPv6 /60 Prefix via (PD).
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 198
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet

Het klopt natuurlijk dat dat kan werken, ttz, dat een router een achterliggende router met een v6 prefix kan voozien uit zijn eigen /56.  Echter, daar is geen enkele standaard rond voor zover ik weet, dus is het niet zo vanzelfsprekend.  Maar perfect technisch mogelijk, uiteraard.

Enkel de CV8560E laat dat toe, en idd is de bridge functie daar enkel voor IPv4.

Nu, zelfs al zou je dat doen, dan heb je nog steeds dubbele NAT voor IPv4, zowiezo niet de beste aanpak lijkt me.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1618
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet


@BandR  schreef:

Enkel de CV8560E laat dat toe, en idd is de bridge functie daar enkel voor IPv4.

Nu, zelfs al zou je dat doen, dan heb je nog steeds dubbele NAT voor IPv4, zowiezo niet de beste aanpak lijkt me.


who cares about IPv4, als IPv6 maar perfect werkt 😊

In veel landen krijg je zelfs geen IPv4 meer (IPv4 via DS Lite). En op 4G krijgen we meestal ook CGNAT ...

Ik zou het dus wel goed vinden als de andere HGW's ook PD zou ondersteunen ...

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 198
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet

ook waar, op mobile is impact beetje kleiner natuurlijk, single device achter CGNAT, vanuit user perspectief toch, vs multiple bij een Home modem, maar fully correct, IPv6 is de way to go.  Ik denk dat er bij IETF working group wel dingen hierrond bezig zijn, maar alvorens standaard en dan nog implementatie bij de modem vendor is er vaak veel tijd tussen

thomasv1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet

Dag Jarne,

Wil je zeggen dat je lokaal niet kan joinen op je eigen server? Namelijk als je wil spelen op je eigen server moet je je lokaal IP invullen dus voor jou is dit'127.0.0.1:8211' of '192.168.XXX:8211'. Voor je vrienden is het je publiek IP adres.

Als je vrienden nog niet kunnen joinen, kijk dan even na of de server wel 'LISTENING' toont. dit kan je doen door CMD te openen en 'netstat -an | find "8211"' in te vullen (zorg ervoor dat je server aan staat terwijl je dit doet), het resultaat zou op het volgende moeten lijken:

UDP 0.0.0.0:8211 [pc name]:0 LISTENING

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Port forwarding op Asus rt-ax86u pro lukt niet


@Jqrne  schreef:

beste, 

op al deze vragen is mijn antwoord ja, ik heb ipv4 van mijn pc in de telenet portforwarding gezet, ik heb de juiste opengezet, ik heb een server lopen erop en deze gaat zeker op deze poort. Maar connecten lukt niet.


Heb je misschien op je PC/Server een firewall aktief, die de toegang tot de poort vanaf een extern netwerk blokkeert? Bij een MS windows firewall er aparte instellingen voor private (het lokale LAN) of public (het grote boze internet) over het openen van een port/ap.

Kun je misschien eens kort de firewall uitschakelen en dan testen?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.