Portforwarding functioneert niet voor Truenas
Na al heel wat troubleshooting en alle eerdere posts over server-portforwarding hier op het forum te bekijken, kom ik er maar niet aan uit.
Bedoeling is dat ik via een VPN tunnel verbinding ga maken met een Truenas server die ik lokaal draai achter een Telenet modem. Op zich is alles aan de server opgezet, alleen krijg ik de portforwarding maar niet aan de praat...
De stappen die ik al deed zijn:
1. DynDNS opzetten om in de toekomst gemakkelijk verbinding te kunnen maken van buitenaf (was optioneel, maar voor long-term wel wenselijk). De instellingen hiervan heb ik geverifieerd en alles update zoals bedoeld (public ip komt overeen enz.)
2. VPN settings in Truenas opgezet - poort 1194 aangeduid om verbinding te maken, server is ingesteld om uit te delen op 190.20.0.0/24 (netmask van de server, hier ben ik niet 100% zeker van of dit correct is, ik heb ook al andere ranges uitgeprobeerd)
3. Ip instellingen van Truenas geconfigureerd - 192.168.0.69 als ip (dus buiten het DCHP bereik), 8.8.8.8 als DNS en 192.168.0.1 als default ipv4 gateway
Mijn server is hiermee perfect lokaal te benaderen vanaf 192.168.0.69 (en 192.168.0.69:80, welke de http poort is om toegang te krijgen tot de gui van truenas)
De laatste stap leek me dan de volgende te zijn:
4. Port forward 192.168.0.69 op poort 1194 - echter als ik dit uittest krijg ik steeds de status dat de poort nog gesloten is (uitgetest van buiten het lokaal netwerk)
Mijn vraag is nu: waar kan dit aan liggen en welke stappen zie ik mogelijks nog over het hoofd? Dat de OpenVPN verbinding momenteel niet lukt ligt volgens mij dus aan de port forwarding (aangezien deze niet open blijkt te zijn), maar hoe dit juist te verhelpen kan ik niet bedenken. Ik heb al geprobeerd om eens enkel UDP of enkel TCP aan te zetten, andere poortnummer te proberen en afwijkende externe poorten uit te proberen, maar helaas heeft dat nog niet mogen helpen.
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
- Labels:
-
instellingen
-
portforwarding