Beantwoorden
BlindBob
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party!

Portforwarding voor Home Assistant

Hey allemaal!

Mijn bedoeling is om mijn huis een beetje te automatiseren dit met behulp van Home Assistant.

Graag zou ik de Home Assistant app ook willen gebruiken maar hiervoor moet ik bepaalde poorten forwarden.
Ik ben een rookie op dit vlak (en volg dus gewoon youtube tutorials).
Op de site van telenet probeer ik dus bepaalde poorten te forwarden maar krijg hier steeds een melding dat dit niet mogelijk is.
Knipsel.PNG

modem : 

Type 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)

 

 

Wat zie ik over het hoofd/doe ik fout?

Alvast bedankt !

0 Likes
11 reacties
BlindBob
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party!

Portforwarding voor Home Assistant

Ik ziet dat mijn foto niet direct zichbaar is :

beginpoort : 443 
eindpoort : 8123

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Portforwarding voor Home Assistant

@BlindBob  je moet even wachten want je afbeelding zal goedgekeurd moeten worden en heb dat bij deze gedaan. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding voor Home Assistant

@BlindBobDit zijn de poorten die Telenet blokkeert:

  • TCP Poort 25
  • TCP/UDP poort 53
  • TCP/UDP poort 135
  • TCP/UDP poort 137 – 139
  • TCP/UDP poort 161 – 162
  • TCP poort 445
  • TCP poort 1080
  • UDP poort 1900

Zoals je merkt zitten poort 445, 1080 en 1900 in de range die je wil forwarden dus daarom wil die niet.

Welke poorten wil je eigenlijk forwarden?

Je kan beginnen met poort 443 apart en dan ook nog eens 8123 apart. Het is niet echt verstandig om zo'n grote range te forwarden en is ook niet nodig.

Dus IPadres 192.168.0.127 - externe beginpoort 443 - externe eindpoort 443 - interne beginpoort 443 - protocol beiden - Actief

IPadres 192.168.0.127 - externe beginpoort 8123 - externe eindpoort 8123 - interne beginpoort 8123 - protocol beiden - Actief

Dit is voldoende om het te doen werken.

Goede raad: Stel eerst een fixed IPadres in tussen 192.168.0.2 en 99.

Je bereikt dan van buitenaf je Home Assistant via PUBLIEK IP adres : (dubbelpunt) 8123

Neeem een DDNS account (No-iP, DynDDNS..... enz.) en installeer ook hun hulpprogramma op uw Raspberry (Ik veronderstel dat dit het toestel is dat je wil gebruiken).

Dan heb je geen last van veranderend publiek IPadres. Je bereikt dan uw HA via DDNSnaam:8123 of https://DDNSnaam zonder meer (HTTPS pagina)

En dan nog enkele aanbevelingen vind je hier:

https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/ 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Portforwarding voor Home Assistant

@igvfer 

 

Volgens mij wil ie 443 (extern) forwarden naar (intern) 8123. Dus niet de hele range.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding voor Home Assistant

@sb  Ook mogelijk. Maar dan als die problemen van portswitching opgelost zijn bij Telenet, heb hier al opgemerkt dat dit niet overal zo is, kan je dit als volgt oplossen:

IPadres - Externe beginpoort 443 - externe eindpoort 443 - interne beginpoort 8123 - protocol beide - Actief.

 

Maar dan zou ik toch opteren om een willekeurige externe poort te nemen al is het maar om de hackers het niet te makkelijk te maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
vow
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party!

Portforwarding voor Home Assistant

Beste,

 

Ik zit met dezelfde vragen als de topic starter hier.

Ik wil dus ook aan port forwarding doen voor mij home assistant.

Ik heb een domein van duckdns om te gebruiken.

Er werd voorgesteld om een vast ip adres in te stellen, maar hoe moeten we dat doen bij Telenet? Kan dat? Ik dacht dat dat alleen voor business klanten was?

Raad u dan aan om beginpoort extern 443 te nemen en de eindpoort extern ook 443 en dan beginpoort interen op 8123 te zetten?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding voor Home Assistant

@vow  Uw huidig publiek IPv4 adres kan je vinden via een site zoals https://whatismyipaddress.com/ 

Op duckdns kan je vast wel een programmatje vinden die je publiek IP adres automatisch updated. Dit installeer je op je toestel. Je kan ook manueel updaten op duckdns.

Dit is de setting voor forwarding

IPadres toestel (192.168.0.X) waarbij X = 2 tot 99, externe beginpoort 443, externe eindpoort 443, interne beginpoort 8123, protocol = beiden, actief.

Je bereikt dan uw toestel via https:duckdnsnaam.xxx

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
vow
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party!

Portforwarding voor Home Assistant

Beste,

Ik heb het ondertussen werkend gekregen met u instellingen waarvoor dank.

Ik kan nu via mijn domein.dns.org in Home Assistant geraken van binnen en buiten mijn netwerk thuis. Nu moet ik alleen nog kijken hoe DuckDNS mijn publiek IP automatisch kan updaten. Maar het werkt al, vriendelijk bedankt alvast.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Portforwarding voor Home Assistant

@vow 

Voor DuckDNS voer je de opdracht uit die je hier vindt.

 

Als je dit automatisch wil doen dan zal je op een Linux systeem een cron taak moeten maken met die opdracht. Op Windows 10 kan je dat doen via de Taakplanner.

 

De opdracht kan uitgevoerd worden op elke systeem dat zich bevindt achter de HGW van Telenet. Die communiceren immers allemaal met de buitenvereld via uw extern ip adres.

0 Likes
vow
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party!

Portforwarding voor Home Assistant

Beste,

 

Bedankt voor het antwoord maar van cron taken heb ik zelfs nog nooit gehoord 🙂

zal eens wat opzoekingswerk doen.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Portforwarding voor Home Assistant

@vow  Je zal niet echt zo'n cron taak moeten leren uitvboeren hoor. Duckdns geeft zelf het antwoord.

https://www.duckdns.org/install.jsp 

Dit hoeft daarom niet op je raspberry zijn. Als je een IPcamera hebt kan je meestal ook de credentials voor een DDNS ingeven en dat is ook OK.

Ik heb het hier bijvoorbeeld op 1 camara en op mijn NAS.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes