Beantwoorden
Huub
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok

Hallo allemaal,

 

Om een connectie van buitenaf te maken met mijn domoticasysteem moet ik via port forwarding een connectie maken. Echter lukt mij dit niet. Ik begin te denken dat het probleem zich aan de Telenet zijde bevindt. Als ik een poort openzet (poort 1000 in mijn geval) en deze vervolgens wil controleren via het extern ip-adres werkt dit niet. Als ik via een online poortchecker kijk geeft deze mij ook de melding dat deze poort gesloten is. Wat doe ik verkeerd?

 

Bedankt alvast. 

 

Huub_0-1632739021830.png

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Portforwarding werkt niet

0 Likes
10 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2580
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok

De status moet je wel op "actief" zetten, ipv "niet actief" zoals je screenshoot aangeeft.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Huub
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok

Dit had ik uiteraard wel gedaan, was maar even als voorbeeld 🙂

Het gaat trouwens over volgende modem: 

DOCSIS 3.1 WIRELESS (DOCSIS)

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1568
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok


@Huub  schreef:

Als ik een poort openzet (poort 1000 in mijn geval) en deze vervolgens wil controleren via het extern ip-adres werkt dit niet. Als ik via een online poortchecker kijk geeft deze mij ook de melding dat deze poort gesloten is. Wat doe ik verkeerd?


Indien de portforwarding werkt, zal de poortchecker alleen een geopende poort vinden, indien er ook aan het einde een apparaat hangt die "luistert" naar poort 1000.

In jouw geval: is der poort 1000 aan de kant van jouw domoticasysteem (192.168.0.16) open?

Heb je jouw domoticaysteem een vast IP gegeven?

Kan je een connectie van binnenuit maken met je domoticasysteem op poort 1000?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok

Eerste stap is ienderdaad om even te kijken of je lokaal (dus vanaf een andere PC op je eigen netwerk) wel het domotica systeem kan bereiken.

 

Kijk voor de zekerheid ook even of er geen beperkingen aktief zijn op je domotica systeem. Soms zijn die zo ingesteld dat ze alleen maar inkomend verkeer accepteren van hosts met een IP adres uit het eigen subnet.

Welk type domotica systeem gebruik je? Is dit een stukje software, boven op Windows, linux...enz.? Als het linux is, kun je misschien iets in de log file zien.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Huub
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok

Mijn domoticasysteem (loxone) in dit geval heeft inderdaad een vast ip adres, 192.168.0.16.

In mijn domoticasysteem heb ik de http poort veranderd naar 0, en de https naar 1040.

In het screenshot wordt de handleiding van loxone weergegeven, net toevallig nog gezien dat de poort boven de 1024 moet liggen. Alles aangepast, ik gebruik nu poort 1040. Openingspost is dus niet meer correct. 

 

Hoe kan ik de connectie van "binnenuit controleren"

Huub_2-1632741938830.png

 

 

 

0 Likes
Huub
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok

Lokaal kan ik dit inderdaad bereiken via mijn smartphone op wifi. Als ik overschakel naar 4G, heb ik geen connectie meer, dit lijkt me omdat de connectie dan van buitenaf via de poort moet komen?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok

Inderdaad is het goed om met de GSM te testen.

Van "binnenuit" (vanaf eigen subnet / op eigen wifi): https://192.168.0.16:1040

Van "buitenaf" (vanf GSM via mobiele data / wifi=uit): https://[je publieke IPadres]:1040

Je publieke Ip adres kun je vinden via mijn telenet, of door watismijnip te bezoeken.

 

Staat de router / default gateway goed ingesteld op de server? Hier dient 192.168.0.1 te staan. Anders zal je server het verkeer wel ontvangen, maar niet weten hoe hierop te antwoorden, en dus niet antwoorden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2580
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok

Ik zie in je screenshot dat er ook DDNS geconfigureerd staat.

Dus het zou ook moeten werken van buitenaf door naar die hostname te surfen ipv op het externe IP.

Dus https://dns.loxowncloud.com/replacethis:1040


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Huub
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok

Ondertussen is het gelukt. Ik moest poort 1040 forwarden naar poort 443 (interne poort van loxone)

 

Bedankt allemaal! 

 

Huub_0-1632748153587.png

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2580
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Portforwarding voor domoticasysteem buitenshuis niet ok

en werkt het ook met de DDNS hostname?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes