Beantwoorden
StijnVU
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Problemen met Direct Access bij thuiswerken

Bij het thuiswerken ondervind ik problemen met de connectie naar ons bedrijfsnetwerk. Van op mijn laptop wordt die connectie normaalgezien via Direct Access opgezet.

Dat werkt als ik van een andere locatie werk, van thuis uit niet. Op mijn vorig verblijfsadres werkte dat via een oudere Telenet router ook zonder problemen.

Sinds ik verhuisd ben en een nieuwe Telenet installatie heb, kan ik van thuis uit niet connecteren met ons bedrijfsnetwerk via Direct Access.

Ik heb de instellingen van de modem bekeken, maar kan niets vinden wat het probleem zou kunnen veroorzaken.

Iemand suggesties?

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met Direct Access bij thuiswerken

Andere sites enzo heb je geen problemen? Ik zou toch eens de mac adressen van mijn modem controleren. Die staan normaal gezien op een stickertje op de modem.

De helpdesk contacteren (015 666666) en vragen om dit eens na te zien. Het kan zijn dat je modem niet correct is geprovisioneerd. Normaal gezien zou een connectie geen probleem mogen zijn want hetgeen Direct Acces doet is in wezen een VPN verbinding opzetten naar de server van het bedrijf.

Je hebt zelf toch geen firewall staan of iets dergelijks?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met Direct Access bij thuiswerken

@StijnVU Kan het misschien zijn dat je een e-router hebt waar je het mac adres niet goed hebt ingesteld (bridging)? Zo heb je een dubbele natting en direct access kan daar moeilijk mee om. 

De meeste locaties hebben dat niet dus geeft dat geen problemen. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met Direct Access bij thuiswerken

Kun je je netwerk thuis nog iets verder beschrijven? Is je laptop via wifi direct met de Telenet HGW ("modem") verbonden, of gebruik je nog andere apparatuur, zoals bijvoorbeeld een access-point of eigen router?

Zoals @igvfer  in zijn antwoord aangeeft is Direct Access eigenlijk gewoon een uitgaande VPN verbinding. Daar heeft de geintegreerde firewall geen invloed op - die controlleerd enkel op inkomend verkeer vanaf het internet. Retour-verkeer voor van binnenuit gestartte internet verbindingen wordt gewoon doorgelaten.

De bridging instelling zijn enkel dan relevant wanneer je een eigen router gebruikt in aanvulling op de Telenet HGW.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StijnVU
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Problemen met Direct Access bij thuiswerken

Andere sites geven geen probleem.

Een firewall heb ik niet staan

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met Direct Access bij thuiswerken

Dus de 2 mogelijke oplossingen uitproberen die gegeven zijn. Eerst kijken of je de e-modem hebt en of de mac bridging goed is ingesteld. En zeker naar de klantendienst bellen op de provisionering na te zien.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met Direct Access bij thuiswerken

 


@igvfer  schreef:

Dus de 2 mogelijke oplossingen uitproberen die gegeven zijn. Eerst kijken of je de e-modem hebt en of de mac bridging goed is ingesteld. En zeker naar de klantendienst bellen op de provisionering na te zien.


Hier is toch helemaal geen mac bridging nodig? Er is geen sprake van een eigen router achter de CV8560E. We weten zelfs niet welk type HGW @StijnVU in gebruik heeft.

Zover ik weet is DirectAccess software, en geen hardware (extra router).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met Direct Access bij thuiswerken

De eerste antwoorden waren dat het mogelijk een probleem kon zijn met die macbridging ingeval van de e-router. En ik heb de vraag gesteld of hij eventueel geen eigen firewall had omdat daar eventueel ook instellingen voor uitgaand verkeer kunnen staan. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Dus dat is al uitgesloten en inderdaad we weten niet welke modem hij heeft staan daarom de 2 mogelijke oplossingen. Want het kan zelfs een combinatie zijn van de 2 problemen. maar dan in hoofdzaak een probleem van provisionering.

Dus is het de zaak om te kijken welke modem hij heeft en eventueel de mac bridging in te schakelen om zeker mogelijke problemen met dubbel NAT uit te sluiten. Maar zeker die provisionering te laten nakijken. En inderdaad Direct Acces is software, net zoals er andere softwares zijn die bedrijven gebruiken om VPN verbindingen te maken en die de IT-ers van het bedrijf instellen om toegang te geven, al of niet met restricties afhankelijk van de job die je doet. Soms is een antwoord goed lezen ook nuttig hoor. 😉

Het antwoord van @StijnVU  was trouwens Kan het misschien zijn dat je een e-router hebt ..........

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met Direct Access bij thuiswerken

Inderdaad kunnen we pas effectief helpen wanneer we de setup beter kennen. Voor het moment zie ik nog geen enkele reden om de oorzaak van het probleem in de richting van MAC briding of router povisioning te zoeken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes