Beantwoorden
Robinstr
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

Deze week waren alle Telenet diensten een korte tijd uitgevallen en was er ook op de Telenet app een storing terug te vinden. Na enkele uren was deze storing weg maar merkte ik dat mijn Telenet router en accespoints niet terug te vinden waren op mijn Telenet.

Na een tijdje lukte dit wel weer in het vernieuwde “mijn Telenet”

Na even een speedtest te doen merkte ik dat mijn snelheid bedraad +- 950 Mbps was zoals al langere tijd wat prima is.

Maar als ik de speedtest via WiFi doe zijn de snelheden ineens gehalveerd, lijkt alsof deze snelheden plots begrenst zijn op 250Mbps. Heb dit op verschillende access points en apparaten geprobeerd steeds met hetzelfde resultaat.

Voor de uitval haalde deze met gemak 400 Mbps heb deze testresultaten in mijn Speedtest app 

 

Ik had toevallig de dag voor de uitval nog een speedtest gedaan, wat ik wel is vaker doe en het is gewoon duidelijk dat de dag nadien de snelheden een pak lager liggen dan al mijn testen van de jaren voordien. Kan iemand mij hier de oorzaak van geven ?

Ik maak special gebruik van originele Telenet acces points (3 stuks, 1 voor elk verdiep, router in de kelder te zwak signaal) om de volle snelheid te kunnen benutten maar dit blijkt nu dus ook niet meer het geval te zijn… 

0 Likes
11 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

@Robinstr 

Haal je acces points er eens allemaal tussen uit en herinstalleer die eens. 

Misschien toch ergens iets mis gegaan door die storingen. 

Met er uit halen bedoel ik wel volledig eens verwijderen en opnieuw installeren en dan opnieuw aanmelden via 'mijn Telenet'. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Snelheid acces points plots gelimiteerd?


@Robinstr  schreef:

Ik had toevallig de dag voor de uitval nog een speedtest gedaan, wat ik wel is vaker doe en het is gewoon duidelijk dat de dag nadien de snelheden een pak lager liggen dan al mijn testen van de jaren voordien. Kan iemand mij hier de oorzaak van geven ?


Mogelijke verklaring is dat de je de snelheidstest op een andere plaats en met een ander toestel doet dan vroeger. Of dat er iets gewijzigd is aan de Wifi-zenders. (Of je buurman heeft deze week toevallig een nieuwe Wifi-zender geïnstalleerd die jouw Wifi verstoort.)

Het lijkt me nutteloos om Wifi in de kelder uit te zenden. Die Wifi-zender schakel je best uit.
Je Wifi-netwerk terug heropbouwen vanaf nul is een goede tip. Begin met één Wifi-toegangspunt op de plaats waar je Wifi het meest gebruikt.
Test de snelheid op verschillende plaatsen waar je Wifi nodig hebt, plaats een bijkomende Wifi-zender op de plaats waar je de snelheid te traag vindt.

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 195
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

De TLN Wifi Access Points zijn 11ac, dus kunnen inderdaad normaal hogere snelheden aan dan 250Mbps, mits juiste omstandigheden (clean spectrum, niet te ver verwijderd tijdens speedtest en toestel dat ook minstens deze speeds aankan).  Gezien het vroeger kon, zal het nu ook nog kunnen, zie niet in hoe een storing een Access point zijn throughput zou kunnen verstoren.  Zoals aangegeven misschien inderdaad eens alles (minstens) herstarten, of alvast beginnen met eens 1 access point.  Voor je alles reboot/re-installed misschien al eens testen met 1 AP, en daar eerst eens ff de ethernet kabel eens uit (en weer in) om zowiezo een nieuwe sessie te forceren upstream.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

@Robinstr Het kan zijn dat je interferentie hebt op uw wifi, dus dat je bijvoorbeeld op hetzelfde kanaal of vlak naast het signaal van je buurman zit.

Dit kan dus voor minder snelheid zorgen en zelfs ervoor zorgen dat je signaal wegvalt. Je kan best even kijken met het tooltje wifi analyzer om te zien op welk kanaal je buren zit. Uw kanaal moet dus ver genoeg van je buur zijn om geen interferentie te hebben.

Probeer zeker eens om alles uit te trekken en 10 tal seconden te wachten. Daarna terug alles insteken en testen.

Hou zeker rekening dat de 5GHz sneller is dan de 2,4Ghz, dus als je overschakelde naar de 2,4GHz band dat je mindere snelheden hebt.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Robinstr
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

Bedankt alvast voor jullie snelle antwoorden! 

Heb ondertussen zowat alles geprobeerd, maar resultaat blijft hetzelfde
Heb ook al met wifi analyzer gescand, deze geeft geen andere netwerken die nog maar in de buurt komen. (heb ook maar 1 buur) 
In mijn kelder haal ik wel nog meer dan 600 Mbps rechtstreeks van de router draadloos.
De 3 acces points allemaal op een andere locatie rechtstreeks in de router gestoken max 270 Mbps, zowat de helft van voordien. Ook allemaal afzonderlijk geprobeerd en gereset 

Heb in mijn telenet de 5ghz en 2.4 Ghz een andere naam gegeven, maar blijkbaar negeren de accespoints dit en gebruiken gewoon de naam van de 2.4Ghz
voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz dus geen afzonderlijke netwerken wat de router zelf wel doet, ik zie wel dat de speedtest gebeurd op de 5Ghz 

Kan het zijn dat deze begrenzing toch al dan niet onbewust gebeurd is door een configuratie van telenet uit? Toch toevallig dat dit net is op de moment dat ik voor het eerst op het vernieuwde mijn telenet kan?

 

 

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 195
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

Waarom zou Telenet zo iets limiteren ?

Lijkt ook redelijk onmogelijk, want de Access point is een access point van bepaald type, dus bvb wifi 5/11ac, en die heeft zijn specs en beperkingen, dus die als operator gaan tweaken op speed lijkt me beetje lastig zelfs, alles kan technisch natuurlijk.  zie in andere feeds ook dat interference aangehaald wordt, lijkt me ook de juiste conclusie hier. Bij bvb een modem swap kan je ook een andere interference situatie creeren omdat de nieuwe modem andere wifi heeft, zelfs een korte buur kan iets veranderen, want andere channelkeuzes enzenz 

0 Likes
Robinstr
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

Even een update, heb de Telenet router verhuist naar de locatie van een Telenet access point waar ik distributie heb liggen, en raar maar waar bij deze haal ik zonder problemen +500 Mbps. Ook even een access point erbij gehaald niet van Telenet met wifi5 en voila deze haalt ook +500 Mbps. Ik kan mij nog maar 1 oorzaak bedenken, Telenet heeft iets gedaan waardoor mijn acces points begrenst zijn op 280 Mbps. Ze zullen mij wel aanraden de nieuwere te huren zeker?  

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

Aan de access point ligt het probleem je moet met telenet zien wat er moet gebeuren ruilen of zelf vervangen door eigen toestel

0 Likes
Robinstr
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

Hey Luc, het gaat hier over 3 acces points, die voor de uitval het probleem niet hadden… 

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

Ze zijn van telenet dan moet je  eens zien wat je nu doen moet

anders eens langs een telenet winkel van hun langs te gaan

0 Likes
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 195
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Snelheid acces points plots gelimiteerd?

Ik begrijp de frustratie, maar waarom zou Telenet een access Point gaan begrenzen, als ze dat al zouden kunnen?

Om de klant kwaad te maken en het af te bollen ?

Er kan altijd iets fout gaan met techniek, agree, maar ik zie dat je ergens aangeeft er 3 te hebben, zou straf zijn alle 3 gelijk "kapot", bovendien niet kapot, maar lagere TP.

Heb je al eens gechecked aan welke phy speed je toestel connecteert en op welke channel ?  Kan je bvb met Aruba op Android device.  Je start de app, locatie moet aan, en je kan zien op welke channel je connecteert en aan welke phy speed.  Opgelet phy speed is niet hetzelfde als TP speed, de TP is veel lager.  Heb je de test met 1 toestel gedaan of meerdere, want ook de host en zijn specs spelen een rol.

0 Likes