Beantwoorden
zjeffer
Freshman Weetjesweter
Alles op zijn plek! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Steam downloadsnelheid maximum 1.2MB/s bij piekuren

Hallo,

Ik ben recent overgeschakeld van Proximus (100down, 20up) naar Telenet (All Internet 300down, 20up) en ik merk dat sinds mijn overschakeling (letterlijk vanaf de dag dat ik overschakelde) mijn downloadsnelheid op Steam tijdens piekuren gelimiteerd lijkt te zijn tot maximum 1.2MB/s. Dit lijkt enkel te gebeuren bij Steam, terwijl speedtests wel gemakkelijk heel hoge snelheden behalen, ook tijdens piekuren. Bestanden downloaden via mijn browser is ook niet gelimiteerd.

Ik gebruik Steam al 13 jaar en zat vroeger altijd bij Proximus, en heb dit nooit eerder ervaren. Als ik kijk op downdetector.com en wat opzoekwerk doe op verschillende forums zie ik niet dat er algemene problemen zijn bij Steam.

Ik heb de downloadsnelheid via Steam meerdere dagen na elkaar getest en merk telkens dat in de avond de snelheid van de gewoonlijke 30+MB/s keldert naar 1.2MB/s. Om wat nauwkeuriger te zijn: als ik Steam instel om Mbps te tonen ipv MB/s, meldt Steam een snelheid van maximum 9.5Mbps, met een heel stabiele snelheid tussen 9.3 en 9.5Mbps.

Ik heb daarnet de Gigaboost optie besteld en heb nu snelheden van bijna 900Mbps volgens de telenet speedtest.

De snelheid tijdens piekuren is dus op Steam zeer traag tijdens piekuren, maar de speedtest is stabiel heel hoog tijdens zowel dal- als piekuren.

• Ik heb geen snelheidslimiet ingesteld op Steam.
  • Ik heb om te testen mijn Steam downloadregio verandert naar Frankrijk, Nederland, UK, en Zwitserland. Elke regio heeft dezelfde snelheid.
  • Ik heb het zowel op Linux als op Windows getest, probleem gebeurt op beide besturingssystemen.
  • Ik gebruik geen WiFi, alles is via ethernet.

Verlaagt Telenet de downloadsnelheid tijdens piekuren van bepaalde diensten? Zoja, gaat dit niet tegen de netneutraliteit? Wat mij vooral verbaast is hoe consistent het over meerdere dagen blijft aan 1.2MB/s, alsof het echt door iets wordt gelimiteerd.

0 Likes
35 reacties
YannickJ
Experienced Beetjesweter
Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur! Pageturner!

"Hierdoor kan, op extra drukke momenten, de maximale snelheid van bepaald dataverkeer beperkt worden op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen"

Is dit voor hun voor interpretatie vatbaar? Dit moet echt wel verduidelijkt worden of dit dynamisch is aan de hand van het effectief verbruik of dat ze gewoon 19u tot 23u zien als 'extra druk' want dan gaan ze ervan uit dat het altijd druk is op dat moment. Als ik dit lees lijkt het mij logisch dat dit dynamisch is (en is ook het eerlijkst voor de klant).

"Deze beperking gaat enkel over downloads en streaming trafiek, niet over andere types verkeer zoals browsing. Wat ons betreft zijn deze acties volledig in lijn zijn met het principe van netneutraliteit, zoals vastgelegd in de wet- en regelgeving. Netneutraliteit laat inderdaad niet toe om specifieke applicaties (zoals Netflix, Steam, Telenet TV of andere) te bevoordelen of te benadelen. Wat wel mag is een bepaalde type trafiek shapen, in dit geval dus downloads en streaming."

Dit is gewoonweg onjuist.  Zoals je zegt werken downloads en steaming perfect enkel bepaalde bronnen worden ge-traffic shapet. Ze zijn alleszins dan toch bewust dat dit de wetgeving omtrent netneutraliteit overtreedt! 

"Verder zijn we ook van mening dat klanten voldoende worden geïnformeerd over de mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden in functie van het netwerkbeheer"

Klopt dat het bovenste tekstje over de extra drukke momenten te vinden is op die URL maar ik spreek toch ook tegen dat dit telt als 'voldoende geinformeerd' worden. Ik zou op zijn minste een soort van bericht/mail verwachten dat dit wordt toegepast. Vroeger werd je met smallband op zijn minst op de hoogte gesteld. Helemaal zou het correct zijn als ze dit inderdaad effectief vermelden op hun abonnement page want laten we eerlijk zijn; niet iedereen pluist die bijzondere voorwaarden uit (zou wel moeten maar goed)!

Hou ons hier op de hoogte van wat je nog te horen krijgt! Ik kijk mijn opties ook even na. Misschien moet ik met mijn uitsparing van abonnement is kijken naar een goeie VPN 😅 ... 

0 Likes
Patjen
Freshman Beetjesweter
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Absolute netneutraliteit bestaat in principe niet, Telenet mag andere diensten aanbieden die voorrang krijgen:

Lees de Europese Verordening (EU) 2015/2120: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1503994500243&uri=CELEX:32015R2120

Het staat aanbieders van elektronische communicatie aan het publiek, met inbegrip van aanbieders van internettoegangsdiensten, en aanbieders van inhoud, toepassingen en diensten vrij om naast internettoegangsdiensten andere diensten aan te bieden die geoptimaliseerd zijn voor specifieke inhoud, toepassingen of diensten of een combinatie daarvan, indien de optimalisatie nodig is om te voldoen aan kwaliteitsvereisten voor inhoud, toepassingen of diensten voor een specifiek kwaliteitsniveau.

Die zogenaamde "diensten die geoptimaliseerd zijn voor specifieke inhoud" biedt Telenet aan. Telenet biedt TV-boxen aan die gebaseerd zijn op IP-streaming.

De IP-streaming op de TV-boxen krijgt dus voorrang en dat is dan ook de reden dat je tussen 19u en 23u maar 10 Mbps krijgt voor "gewone" internettoepassingen.

Het komt er uiteindelijk op neer dat je de bandbreedte op coaxkabel deelt met een paar honderd gebruikers in je buurt.
Tijdens de piekuren (zeker in weekends en schoolvakanties) is er dan bijna altijd onvoldoende bandbreedte beschikbaar op coaxkabel. Je krijgt dan maar 10 Mbps omdat anders de "Terugkijk TV"-streams op de Telenet TV-boxen zouden kunnen uitvallen.

Je abonnement kan je altijd opzeggen als je niet akkoord bent met dit beleid.

Zulk "netwerkmanagement" bestaat wereldwijd op coaxkabelnetwerken.

Je hebt fiber (of VDSL) nodig als je voldoende individuele bandbreedte en 24u/24u dezelfde snelheid wil.

0 Likes
YannickJ
Experienced Beetjesweter
Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur! Pageturner!

Ik apprecieer de antwoorden en wil niet in herhaling vallen maar ik begrijp de argumenten waarom dit toegepast wordt maar kunnen we op zijn minst akkoord zijn dat 3,3% van de geadverteerde snelheid krijgen tijdens deze vaste uren (ongeacht de drukte) overdreven is?

Als het de realiteit is dat het netwerk van Telenet zo verzadigd is dat het streamen van FC De Kampioenen van mijn buurman geimpacteerd wordt wanneer ik iets met Steam download dan moeten ze misschien geen abonnementen verkopen die dat soort snelheid beloven.

Fiber ligt hier jammer genoeg nog niet en VDSL zou max. tegen 100Mbps zijn dus klinkt ook niet echt aanlokkelijk. Idealiter kan hier een faire oplossing voor bedacht worden (traffic shaping is in mijn ogen OK tijdens effectief drukke periodes (dus geen schedule) met dan bv. een halvering van de geadverteerde snelheid. Niet de daling met 96.7% dat ik nu heb).

Patjen
Freshman Beetjesweter
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Ik geef maar mee dat Telenet niets illegaals doet en dat je er als klant niets kan tegen ondernemen. Coaxkabel is een gedeeld medium en dat betekent dat je tijdens de piekuren vertraagde snelheden hebt.

Er zijn maar twee mogelijkheden. Je ondergaat het traffic management dat noodzakelijk is om coaxkabel voor elke gebruiker stabiel te houden of je vertrekt naar een provider op VDSL of fiber.
Op VDSL is er geen traffic shaping omdat je een individuele koperlijn hebt naar een fiberknooppunt.
Die 100 Mbps heb je dus op elk uur van de dag en is alvast 10 keer sneller dan 10 Mbps.

0 Likes
zjeffer
Freshman Weetjesweter
Alles op zijn plek! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Nieuw antwoord van Telenet via de ombudsdienst Telecom:

Gelieve hieronder de nodige antwoorden te willen terugvinden op de door uw diensten gestelde vragen.

Zoals ongetwijfeld bekend bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie, neemt Telenet sinds 1 juli 2023 zijn connectiviteitsdiensten af bij netwerk operator Wyre(1). De door Telenet gevolgde policies rond netwerkbeheer zijn dus op die manier een afspiegeling van deze zelfde policies zoals door Wyre opgelegd.

Teneinde een gestroomlijnde communicatie te verzekeren met jullie diensten, zetten we hieronder dan ook het beleid van Wyre uiteen, zoals het door hen is gecommuniceerd naar Telenet toe.

Uit onderzoek met het oog op garanderen van een perfecte klantenervaring, is gebleken dat congestie een determinerende factor is in de tevredenheid van deze zelfde eindklant. In dat kader, heeft Wyre een beleid rond netwerkbeheer uitgewerkt, hetgeen ook publiek te raadplegen is voor de Telenet internetklanten(2).

1 https://press.telenet.be/gloednieuw‑infrastructuurbedrijf‑wyre‑start‑met‑aanleg‑netwerk‑van‑de‑toekomst
2 https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/meer‑over‑je‑internet/wat‑is‑telenetnetwerkbeheer/

Als bij monitoring van de nodes blijkt dat één van die nodes in congestie dreigt te gaan, gaat Wyre over tot het shapen van alle downloadverkeer. Dit komt in de praktijk neer op het verminderen van de snelheid voor deze diensten tot 10Mbps, wat +/‑ overeenkomt met 1.2MB download per seconde. Deze snelheid is het resultaat van de oefening die gedaan is in het kader van het uitwerken van dit beleid en is er op die manier een integraal deel van.

Sleutelen hieraan, brengt het wankele evenwicht van de gehele policy in gevaar. De shaping wordt voor die node op dat moment standaard ingevoerd voor een tijdspanne van een week tijdens de piek verbruiksmomenten tussen 19:00 en 23:00.

Deze monitoring gebeurt op dagelijkse basis en is op die manier geen real time gebeuren, wat een overdreven complex en duur systeem zou zijn. Daardoor heeft Wyre ervoor geopteerd standaard de shaping tijdens de piek verbruiksmomenten in te zetten, dus niet op een dynamische manier. De dagelijkse monitoring staat uiteraard wel een constanteherevaluatie toe – in functie van afgenomen bezetting, capaciteitsuitbreiding, etc. Het dient op die manier benadrukt dat deze vorm van netwerkbeheer een uitzonderlijke maatregel is. Het maakt af en toe deel uit van het netwerk capaciteitsbeheer, waar constant upgrades worden doorgevoerd. Door e.g. technische issues kan het voorkomen dat bepaalde upgrades niet tijdig doorgevoerd geraken, met deze uitzonderingsmaatregel tot gevolg. De achterliggende idee is dat we niet willen dat één enkele grootverbruiker spelbederver is voor de andere gebruikers – wat uiteraard inherent is aan een shared medium zoals HFC (een Hybride Fiber‑Coaxnetwerk).

Eveneens ter informatie, de betreffende node werd op 20/01/2025 ll. geüpgraded, wat in dit concrete geval wil zeggen dat de capaciteit verhoogd werd door de bandbreedte van 860MHz naar 1GHz te brengen. Deze upgrade is in de komende maanden bij een groot aantal van de nodes nog verder te implementeren.

De ‘oplossing’ waar de klant naar verwijst, is op deze manier enkel een praktijkvoorbeeld van hoe het netwerkbeheer werkt. Dit wil zeggen, in de dagelijkse monitoring bleek vanaf 23/12/2024 dat zich geen congestie meer voordeed op de betreffende node, als gevolg waarvan dan de shaping opnieuw kon worden opgeheven. Sinds 15/01/2025 was deze echter opnieuw actief.

Finaal, en om enig misverstand te voorkomen, kunnen we nog meegeven dat deze policy niets te maken heeft met de tijdelijke maatregelen die Telenet heeft genomen tijdens de COVID pandemie (e.g. trafiek minder meetellen bij de berekening van de FUP).

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@zjeffer  schreef:

Nieuw antwoord van Telenet via de ombudsdienst Telecom:

Zoals ongetwijfeld bekend bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie, neemt Telenet sinds 1 juli 2023 zijn connectiviteitsdiensten af bij netwerk operator Wyre(1). De door Telenet gevolgde policies rond netwerkbeheer zijn dus op die manier een afspiegeling van deze zelfde policies zoals door Wyre opgelegd.

Teneinde een gestroomlijnde communicatie te verzekeren met jullie diensten, zetten we hieronder dan ook het beleid van Wyre uiteen, zoals het door hen is gecommuniceerd naar Telenet toe.

Ik vind dit wel een zeer grappige passage in het antwoord van Telenet. Ze doen net alsof het "netwerkbeheer" een policy is die opgelegd is door Wyre 😁.

Wyre heeft gewoon de Telenet policy overgenomen, en het noemt op de Telenet site nog altijd het "Telenet netwerkbeheer"

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/meer-over-je-internet/wat-is-telenet-...

Als bij monitoring van de nodes blijkt dat één van die nodes in congestie dreigt te gaan, gaat Wyre over tot het shapen van alle downloadverkeer. Dit komt in de praktijk neer op het verminderen van de snelheid voor deze diensten tot 10Mbps, wat +/‑ overeenkomt met 1.2MB download per seconde. Deze snelheid is het resultaat van de oefening die gedaan is in het kader van het uitwerken van dit beleid en is er op die manier een integraal deel van.

Dit is ONWAAR. Niet alle downloadverkeer wordt geshapet, maar op de site staat "bepaald" dataverkeer.

• het is voor mij nog altijd zéér onduidelijk welk soort verkeer er wel en niet beperkt wordt.
  • en bepaald verkeer beperken tot 10 Mbps is toch ridikuul laag op een Gigabit abonnement

De uitleg is wel zeer verhelderend wat betreft de uren waarop de snelheidsverlaging van toepassing is, en het mechanisme

Eveneens ter informatie, de betreffende node werd op 20/01/2025 ll. geüpgraded, wat in dit concrete geval wil zeggen dat de capaciteit verhoogd werd door de bandbreedte van 860MHz naar 1GHz te brengen. Deze upgrade is in de komende maanden bij een groot aantal van de nodes nog verder te implementeren.

Dat is wel héél goed nieuws 😀

Ik heb onlangs inderdaad vastgesteld dat Telenet een bijkomend Docsis 3.1 OFDM kanaal (98) toegevoegd heeft aan het download spectrum (863.375-924.975)

Dat is een kanaal van ca 62 Mhz, en hiermee wordt de download capaciteit verhoogd met ca 0.5 Gbps.

Als ze op korte termijn de bandbreedte naar 1 Ghz brengen (zoals hier "ter info" aangekondigd wordt, komt er nog eens 0.5 Gbps bij, in totaal dus 1 Gbps méér dan nu.

Pas op: we spreken hier over de totale "gedeelde" bandbreedte voor de ganse node (200+ gebruikers). Deze wordt dan ca 4 Gbps (40 D3.0 kanalen + D3.1).

Aan de upload zijde zie ik nog niets bewegen, de totale upload bandbreedte is nog altijd ca 210 Mbps 🙁

De eerst stap naar een verhoging van de upload capaciteit is de bandbreedte verhogen naar 85 MHz, dit zou dan de totale "gedeelde" upstream bandbreedte voor de node kunnen verhogen naar ca 450 Mbps