24594
netweters
|
19050
gesprekken
|
20558
vragen
|
Hello,
Alweer even geleden dat bridge mode en F@ST3896LG-TN in een thread staan.
Vandaar tijd voor een update!
Concrete vraag voor de 11e maand van 2024: wordt bridge mode ondertussen ondersteund door Telenet op de F@ST3896LG-TN ???
Door de 2.5Gbps poort is dit namelijk een leuker alternatief dan de CV8560E...
Zou mooi zijn dat er vanuit Telenet zelf een bevestiging volgt (of eventueel een schatting wanneer dit wel ondersteund gaat worden...)
Dank!
Gr. Jawi
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Bridge modus eindelijk beschikbaar voor F@ST3896LG-TN
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Jawi schreef:Zou mooi zijn dat er vanuit Telenet zelf een bevestiging volgt (of eventueel een schatting wanneer dit wel ondersteund gaat worden...)
De klantendienst is je vriend in dat geval 🙂
Er is momenteel geen enkele indicatie dat bridge mode toegevoegd werd voor dit model. Weet dat je sinds deze maand ook een eigen modem kan kiezen: Eigen modem | MyTelenet
@Jawi schreef:Door de 2.5Gbps poort is dit namelijk een leuker alternatief dan de CV8560E...
Je modem blijft momenteel beperkt tot 1Gbps (de max die Telenet aanbiedt op coax) dus de snelheid van je thuisnetwerk zal meer afhangen van de router die je er achter steekt dan van de modem?
Ik heb deze modem, bridge modus staat al maanden aan bij mij.
Voor de zekerheid: je hebt dus de F@ST3896LG-TN waarop bridge modus werkt? Het zwarte exemplaar en niet de CV8560E 😉
Bridge modus is gewoon wifi uitzetten toch?
@LordCoeCoe schreef:
Ik heb deze modem, bridge modus staat al maanden aan bij mij.
Sterk. Staat nergens aangegeven dat deze optie toegevoegd werd, en is hier ook nog nooit vermeld geweest. Misschien kan @Moderator uitsluitsel geven, en indien aanwezig de juiste mensen pushen om die info toe te voegen hier: Alles over je Telenet-modem | MyTelenet
@LordCoeCoe schreef:Bridge modus is gewoon wifi uitzetten toch?
Nee dat is iets helemaal anders.
@LordCoeCoe Enkel wifi uitzetten is geen bridge functie, je moet je mac adres van je router ook ingeven op mijn Telenet, zonder dat in te geven zet je gewoon je wifi uit en werk je enkel met vast internet via utp kabels.
Precies, dus helaas nog altijd geen concreet antwoord en/of planning hieromtrent.
Hopelijk leest iemand van Telenet zelf mee die hier op kan reageren!
@LordCoeCoe schreef:Bridge modus is gewoon wifi uitzetten toch?
Een goed voorbeeld hoe ongelukkig gekozen terminologie gebruik van Telenet tot verwarring kan leiden.
De vraag is eigenlijk of de F@ST3896LG al MAC-passthrough ondersteund, zoals dit beschikbaar is op het CV8560E model.
Het antwoord op die vraag is simpelweg NEE.
Birdge modus is een begrip wat vaak gebruikt wordt bij Access-Point & Router combo-apparaten, wanneer hier de router functie uitgeschakeld wordt, en deze dus als gewoon "dom" AP gebruikt wordt. Bij de Telenet "modems" (wat eigenlijk gecombineerde apparaten zijn) geldt hetzelde - de router funktie wordt uitgeschakeld, echter maar voor één specifiek MAC adres. Daarom is het beter over MAC passthrough te spreken, dan van bridge-modus.
Tja, je kunt het toch technisch ook wel zien als een soort bridge modus => twee netwerken aan elkaar koppelen (dat kan bedraad, maar ook inderdaad via access points).
MAC-passthrough is eerder ook DMZ, wat ook een optie is (slechts één device publiek; ipv elk device bij bridge mode).
Maar... baseer jij je op eigen ervaring (je hebt een F@ST3896LG en je ziet die bridging-mode niet mogelijk in settings)? Of is dit een aanname/lezen van specs bij modem info?
Anderzijds blijft de vraag op verwachte implementatie van Bridge Mode / MAC-Passthrough dan ook nog wel bestaan.
Het zou zeer geapprecieerd worden als iemand vanuit Telenet alsnog een concreet antwoord kan geven op de vragen...
PS. heeft er hier iemand trouwens al een eigen (coax)modem bij zijn/haar Telenet abonnement??? Zo ja, welk type en eventueel ervaring delen?
@Jawi Voor dat laatste is hier al een topic met iemand die al een eigen modem op het Telenet netwerk gebruikt, maar voorlopig moet je nog de Telenet modem/router gebruiken als je nog vaste telefoon hebt.
mits geen vaste telefoon is er enkel je eigen modem nodig.
@Jawi schreef:MAC-passthrough is eerder ook DMZ, wat ook een optie is (slechts één device publiek; ipv elk device bij bridge mode).
DMZ is toch echt wel iets anders. Dat is NAT, waarbij alle oveige poorten (die waarvoor geen port-forwarding ingesteld is) doorgestuurd worden naar één interne host. Een soort van catch-all NAT funktie. DMZ is een functie die enkel inkomend IPv4 verkeer betreft, wat nog altijd door de router NAT functie gaat.
Concreet overschrijft de router de IP header van het inkomend verkeer, en vervangt het desitnation IP adres.
Bij MAC passthrough wordt het pakket niet veranderd.
Wat betreft je vraag; ik basseerde mijn antwoord op (oude?) informatie van Telenet, waarin gemeld werd dat de enige router met MAC passtrhough ondersteuning de CV8560E is.
Ik heb zelf de CV 8560E router.
@Jawi schreef:PS. heeft er hier iemand trouwens al een eigen (coax)modem bij zijn/haar Telenet abonnement??? Zo ja, welk type en eventueel ervaring delen?
Hiervoor kan je terecht op dit forum:
https://www.netweters.be/t5/Eigen-modem/bd-p/Eigen_modemforum-board
Bedankt voor de toelichting. Duidelijk!
Het wordt tijd dat we een update krijgen vanuit Telenet over de mogelijkheid tot bridge modus / MAC-forwarding voor de F@ST3896LG (of nieuwer alternatief)...
Voor zakelijke klanten zal er namelijk toch ook een Telenet modem moeten zijn die dit zal ondersteunen? Al dan niet met 4G backup.