Beantwoorden
zjeffer
Freshman Weetjesweter
Alles op zijn plek! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Steam downloadsnelheid maximum 1.2MB/s bij piekuren

Hallo,

Ik ben recent overgeschakeld van Proximus (100down, 20up) naar Telenet (All Internet 300down, 20up) en ik merk dat sinds mijn overschakeling (letterlijk vanaf de dag dat ik overschakelde) mijn downloadsnelheid op Steam tijdens piekuren gelimiteerd lijkt te zijn tot maximum 1.2MB/s. Dit lijkt enkel te gebeuren bij Steam, terwijl speedtests wel gemakkelijk heel hoge snelheden behalen, ook tijdens piekuren. Bestanden downloaden via mijn browser is ook niet gelimiteerd.

Ik gebruik Steam al 13 jaar en zat vroeger altijd bij Proximus, en heb dit nooit eerder ervaren. Als ik kijk op downdetector.com en wat opzoekwerk doe op verschillende forums zie ik niet dat er algemene problemen zijn bij Steam.

Ik heb de downloadsnelheid via Steam meerdere dagen na elkaar getest en merk telkens dat in de avond de snelheid van de gewoonlijke 30+MB/s keldert naar 1.2MB/s. Om wat nauwkeuriger te zijn: als ik Steam instel om Mbps te tonen ipv MB/s, meldt Steam een snelheid van maximum 9.5Mbps, met een heel stabiele snelheid tussen 9.3 en 9.5Mbps.

Ik heb daarnet de Gigaboost optie besteld en heb nu snelheden van bijna 900Mbps volgens de telenet speedtest.

De snelheid tijdens piekuren is dus op Steam zeer traag tijdens piekuren, maar de speedtest is stabiel heel hoog tijdens zowel dal- als piekuren.

• Ik heb geen snelheidslimiet ingesteld op Steam.
  • Ik heb om te testen mijn Steam downloadregio verandert naar Frankrijk, Nederland, UK, en Zwitserland. Elke regio heeft dezelfde snelheid.
  • Ik heb het zowel op Linux als op Windows getest, probleem gebeurt op beide besturingssystemen.
  • Ik gebruik geen WiFi, alles is via ethernet.

Verlaagt Telenet de downloadsnelheid tijdens piekuren van bepaalde diensten? Zoja, gaat dit niet tegen de netneutraliteit? Wat mij vooral verbaast is hoe consistent het over meerdere dagen blijft aan 1.2MB/s, alsof het echt door iets wordt gelimiteerd.

35 reacties
zjeffer
Freshman Weetjesweter

Net gebeld met een Telenet technicus: ze kunnen inderdaad bevestigen dat dit komt door Telenet netwerkbeheer die specifiek op gaming clients de snelheid tussen die tijdstippen expres vertraagd naar 10Mbit/s.

Ze gaan akkoord dat dit een probleem is, en hebben het doorgegeven aan Wyre om de node waaraan ik verbonden ben eventueel te versterken zodat die limitatie niet nodig is. Hij zei dat dit wel lang kan duren voor dit gebeurt, en dat er geen zekerheid is dat het probleem verholpen zal worden. Daarbij gaf hij ook het "onofficieel" antwoord dat voorlopig een VPN gebruiken inderdaad de beste oplossing is.

Ik geef deze bevestiging ook door aan het BIPT, aangezien ik het nog altijd een probleem vind dat de snelheidsbeperking preventief (tss vaste tijdstippen), met deze mate, en enkel voor bepaalde diensten gebeurt.

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Je hebt nog vlug antwoord gekregen een overbelaste node

De laatste tijd zijn er veel klanten bijgekomen en dan heb je dit voor in de pik uren

en je bent niet alleen

En ook goed dat ze zeggen dat ze  dit niet in 123 opgelost krijgen

Nu weet je hoe het zit

Telerandy
Experienced Weetjeslezer
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Ik geloof niet dat je een node kan versterken. Dat is zever.

De enigste manier om dit op te lossen is meer glasvezel aanleggen en bijkomende nodes plaatsen. Ik denk niet dat Wyre dat nog gaat doen als er andere plannen zijn met Fiber-to-the-Home. Maar dat kan nog jaren duren.

Vroeger had je nog 2.4 MB/s op game launchers: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Downloaden-via-game-launchers-max-2-4MB-s...

Dat is nu ook al gehalveerd tot 1.2 MB/s

Het verslechtert alleen maar bij Telenet de laatste jaren.

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Als er veel klachten binnen komen in de zone

Als de gemeente akkoord met werken en een extra kast

Als het betaal baar blijft werken kosten veel geld

En als er tijd is om in te plannen

zjeffer
Freshman Weetjesweter

Ik denk dat ze het opgelost hebben: ik heb de laatste week geen limiet meer gezien op Steam na 19u.

Geen idee of het nu door een actie van Wyre is of door iets anders, ik heb niets gehoord.

luc55
Freshman Meesterweter

Nog zeer vlug

FilipD
Ex-Moderator
Waar zijn die handjes? WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

@zjeffer 

Geweldig om te lezen dat het in orde is gekomen. Het kan zeker zijn dat dit door een actie is van Wyre, maar daar hebben we ook niet meteen zicht op. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Ex-Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

zjeffer
Freshman Weetjesweter

Ik heb net nog eens getest en het probleem is teruggekomen. Misschien was het de vorige dagen minder druk 's avonds, en werd het daarom toen niet gelimiteerd?

YannickJ
Experienced Beetjesweter
Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur! Pageturner!

Ongelofelijk om dit te lezen (en blij met de bevestiging) want ik heb sinds november vorig jaar exact hetzelfde probleem op elke denkbare gaming client (Steam, Epic, GoG.com, B.NET, Switch eShop, etc...). Ik ben zelf al tientallen jaren klant en nog nooit dit fenomeen mee gemaakt.

Wat mij wel ongelofelijk hard stoort is dat iedereen van Telenet die ik hiervoor al gesproken heb (4x gebeld, 1x met engineer, 1x met technicus) behandeld mij als een regelrechte idioot of fantast en niet naar het probleem luistert. 

1. "Mja mijnheer dan is het druk en dan komt iedereen thuis en beginnen die ook te streamen enzo" ..
  2. "Misschien water op uwe kabel door slechte weer" ..
  3. "uw kabel vanaf het knooppunt is eigelijk te lang" 
  4. "heb je uw modem al is gereset? Misschien nieuwe gaan halen in de telenet winkel"

Terwijl ik letterijk aantoon dat het ENKEL tussen 19u en 23u01 is en als het een algemene traagheid was dan dat alles traag zou zijn en niet alleen Gaming gerelateerde zaken. Ik wil ook niet 'That guy' zijn die ligt te zwaaien met "Ja maar ik ben ook nen IT'er  hoor!" maar ik herken echt wel een artificiele cap op traffiek. Dit heeft niks met drukte te maken. 

De laatste die de technicus had ingepland heeft mijn probleem duidelijk aangehoord en een ticket gemaakt voor de technicus met de melding "wifi valt weg". Zou komisch zijn als het niet zo frustrerend was. De technieker die gestuurd werd (ik heb ook bij betaald voor 's avonds in de hoop dat die na 19u ging komen wat niet het geval was) heeft, na het verhaal te aanhoren en bewijs te zien dat het enkel tussen een bepaalde tijdrange zit, gewoon de modem vervangen.  Het probleem was natuurlijk niet verholpen (Wifi wachtwoord was wel gewijzigd na te horen dat dit niet ging gebeuren. Wifi wachtwoord wijzigen via de site komt ook niet door maar soit, da's nog een ander probleem).

De allerlaatste helpdesk medewerker is gewoon gestop bij "Ja we kunnen niet veel doen voor u denk ik. Misschien die dingen downloaden buiten de piekuren?".  

Waarom zijn deze mensen niet ingelicht dat dit een dingetje is? Los van het feit dat het totaal onaarvaardbaar is natuurlijk gezien dat het de 90€ kost om tegen smallband snelheden te downloaden. Ik ben bewust van de pagina waar er een vermelding is van 'eerlijke verdeling van de bandbreedte' maar dit gaat erover en heeft alleszins al in gang gezet om een andere provider te zoeken. Het laatste wat mij tegenhield was mijn  Telenet mailbox maar blijkbaar kan je die behouden .

Is dit letterlijk enkel op te lossen door een klacht in te dienen bij BIPT of Test Aankoop?

Bij deze wat screenshots. Heb dit al op meerdere dagen getest natuurlijk:

18u59:

1.png

19u

2.png

23u01

3.png

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@YannickJ  Dit is een probleem dat al enkele jaren bestaat, s’avonds wordt de snelheid voor die zaken gedaald, wanneer je een vpn gebruikt komt dit niet voor, maar vpn is ook geen volle snelheid wat je krijgt, dus ook een kleine beperking.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
luc55
Freshman Meesterweter

Zoals je zegt vanaf die tijdspanne wordt het internet beperkt dat alle gebruiker gemakkelijk kunnen surfen

Dat BIPT of Test Aankoop iets kunnen doen we denken niet

Dit is gekend om het netwerk stabiel te houden daarvoor wordt dit gedaan

Of dat je nu een abo hebt van 27 euro of max 78,27 euro hebt iedereen zal het zelfde voorhebben

Van waar die 90 euro abo komt weet ik niet ze hebben geen abo van 90 euro voor internet

YannickJ
Experienced Beetjesweter
Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur! Pageturner!

Als dit uitgevoerd wordt wanneer het netwerk effectief verzadigd is dan volg ik die redenering. Niet als het proactief gebeurt aan de hand van een vast schema. Kan mij ook moeilijk inbeelden dat ik in een drukke omgeving woon op gebied van internet gebruik maar ken de achterliggende opzet natuurlijk niet.

Dat van die 90€ komt van mijn Whoppa abonnement. Geluk bij een ongeluk heb ik tijdens het zoeken naar een alternatief wel die All-Internet ontdekt waarbij ik mijn vaste lijn verlies maar nu wel een goedkoper abonnement heb (dat op alle vlakken superieur is (200Mbps -> 300Mbps en 750GB limiet -> 3TB). Die aanpassing heb ik deze week nog maar gedaan dus betaal waarschijnlijk al jaren een pak teveel. Die vaste lijn werd toch enkel maar gebruikt om opgebeld te worden door scammers of om mijn GSM mee op te bellen als ik die kwijt was...

luc55
Freshman Meesterweter

Als je kan zet in je telefoon agenda  2 keer per jaar dat je de prijzen na kijkt .

De besparingen kunnen groot zijn

Van die verzadigd netwerk heb ik ook gemerkt vanaf de buren bij hey zitten gaat het in de piek uren trager

Mijn overbuur die is blij, zijn scarlet gaat nu veel vlugger tegen vroeger nu weet hij hoe dit komt

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@YannickJ  schreef:

Die vaste lijn werd toch enkel maar gebruikt om opgebeld te worden door scammers of om mijn GSM mee op te bellen als ik die kwijt was...

håhå (-:

Ik wist dat ik niet de enige was!

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
zjeffer
Freshman Weetjesweter

@YannickJ Je bericht vat mijn frustraties perfect samen 😄

Ik heb ondertussen antwoord gekregen van Telenet na mijn klacht bij de Telecom ombudsdienst:

---

Om al onze klanten van een betrouwbare en snelle internetverbinding te blijven voorzien, wordt de vrije bandbreedte wordt via ons netwerkbeheer zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers gedeeld. Hierdoor kan, op extra drukke momenten, de maximale snelheid van bepaald dataverkeer beperkt worden op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen,

Deze beperking gaat enkel over downloads en streaming trafiek, niet over andere types verkeer zoals browsing. Wat ons betreft zijn deze acties volledig in lijn zijn met het principe van netneutraliteit, zoals vastgelegd in de wet- en regelgeving. Netneutraliteit laat inderdaad niet toe om specifieke applicaties (zoals Netflix, Steam, Telenet TV of andere) te bevoordelen of te benadelen. Wat wel mag is een bepaalde type trafiek shapen, in dit geval dus downloads en streaming.

Verder zijn we ook van mening dat klanten voldoende worden geïnformeerd over de mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden in functie van het netwerkbeheer. Deze informatie is zowel terug te vinden op de website: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/meer-over-je-internet/wat-is-telenet-...
Daarnaast worden de mogelijke beperkingen ook vermeld in de Bijzondere voorwaarden Telenet Internet:

2.2. Verbruik van de internetdienst, beperkingen inzake toegang en verbruik van de internetdienst
2.2.1. De Klant verbindt zich ertoe bij het verbruik van de internetdienst andere gebruikers, noch het Telenet-netwerk te belemmeren, op welke wijze dan ook. De Klant verbindt zich ertoe de informatie inzake toegang en verbruik van de internetdienst, onder andere op het vlak van volume, snelheid en gebruik van peer-to-peer, terug te vinden op www.telenet.be/internetgebruik, na te leven.
2.2.2. Telenet kan genoodzaakt zijn door onafwendbare technische redenen om tijdelijk of definitief bepaalde specificaties van de door U gekozen abonnementsformule te wijzigen om de continuïteit van de dienstverlening aan alle klanten te kunnen blijven verzekeren. Dergelijke wijzigingen zijn noodzakelijk om de door U gevraagde dienstverlening aan alle klanten te kunnen blijven verzekeren. Dergelijke wijzigingen zijn noodzakelijk om de door U gevraagde dienstverlening te kunnen verderzetten en vormen geen eenzijdige wijziging door Telenet.

---

Aangezien ik niet akkoord ga dat de sancties in lijn zijn met het principe van netneutrailiteit (onredelijke vertraging, niet transparant genoeg, preventief in plaats van dynamisch op basis van huidig verkeer, gericht op specifieke downloadclients maar gewone downloads via Firefox worden bvb niet gelimiteerd, ...), heb ik via de ombudsdienst gevraagd of Telenet meer verduidelijking kan geven daarrond. Ik heb ook vermeld dat ik vind dat klanten niet genoeg worden geinformeerd dat het netwerkbeheer preventief & zo drastisch kan zijn. Als zelf hun eigen klantendienst en technici niet weten dat dit gebeurt, kan het onmogelijk transparant genoeg zijn voor klanten.

In een ideale wereld zou ik online moeten kunnen opvragen wat de capaciteit is van de node waar mijn huis is aan verbonden, en of die preventieve vertraging geldt voor mijn node, vóór ik een internetabonnement neem. Alleen zo kan ik als klant voldoende geinformeerd worden. Maar dat is misschien een utopie...