Steam downloadsnelheid maximum 1.2MB/s bij piekuren
Hallo,
Ik ben recent overgeschakeld van Proximus (100down, 20up) naar Telenet (All Internet 300down, 20up) en ik merk dat sinds mijn overschakeling (letterlijk vanaf de dag dat ik overschakelde) mijn downloadsnelheid op Steam tijdens piekuren gelimiteerd lijkt te zijn tot maximum 1.2MB/s. Dit lijkt enkel te gebeuren bij Steam, terwijl speedtests wel gemakkelijk heel hoge snelheden behalen, ook tijdens piekuren. Bestanden downloaden via mijn browser is ook niet gelimiteerd.
Ik gebruik Steam al 13 jaar en zat vroeger altijd bij Proximus, en heb dit nooit eerder ervaren. Als ik kijk op downdetector.com en wat opzoekwerk doe op verschillende forums zie ik niet dat er algemene problemen zijn bij Steam.
Ik heb de downloadsnelheid via Steam meerdere dagen na elkaar getest en merk telkens dat in de avond de snelheid van de gewoonlijke 30+MB/s keldert naar 1.2MB/s. Om wat nauwkeuriger te zijn: als ik Steam instel om Mbps te tonen ipv MB/s, meldt Steam een snelheid van maximum 9.5Mbps, met een heel stabiele snelheid tussen 9.3 en 9.5Mbps.
Ik heb daarnet de Gigaboost optie besteld en heb nu snelheden van bijna 900Mbps volgens de telenet speedtest.
- Speedtest op een moment dat Steam aan hoge snelheid kon downloaden: https://telenet-prd.speedtestcustom.com/result/ca3eba00-ba3b-11ef-b665-799e178d3f66
- Speedtest een paar uur later, toen ik merkte dat Steam aan slechts 1.2MB/s downloadde: https://telenet-prd.speedtestcustom.com/result/0bcdd500-ba55-11ef-9d35-d50a6059126f
De snelheid tijdens piekuren is dus op Steam zeer traag tijdens piekuren, maar de speedtest is stabiel heel hoog tijdens zowel dal- als piekuren.
- Ik heb geen snelheidslimiet ingesteld op Steam.
- Ik heb om te testen mijn Steam downloadregio verandert naar Frankrijk, Nederland, UK, en Zwitserland. Elke regio heeft dezelfde snelheid.
- Ik heb het zowel op Linux als op Windows getest, probleem gebeurt op beide besturingssystemen.
- Ik gebruik geen WiFi, alles is via ethernet.
Verlaagt Telenet de downloadsnelheid tijdens piekuren van bepaalde diensten? Zoja, gaat dit niet tegen de netneutraliteit? Wat mij vooral verbaast is hoe consistent het over meerdere dagen blijft aan 1.2MB/s, alsof het echt door iets wordt gelimiteerd.
Opgelost! Ga naar oplossing.