Beantwoorden
Pieterjan
Professional Beetjesweter
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Synology bereiken via WAN IP

Beste Netweters, 

Ik ben wat ten einde raad ... 

Ik heb een synology nas. Graag zou ik mijn nas bereiken via het WAN IP (141.x.x.x:5000 of 141.x.x.x/5001). In de nas zelf de poorten in de firewall gestoken, en ik ga ervan uit dat dit ook gelukt is in de modem van telenet zelf. 

Pieterjan_0-1743506458722.png

Ik blijf maar de melding krijg dat de site niet bereikbaar is ... en ik dus niet weet waar mijn probleem ligt. 

Iemand die DE oplossing heeft. 

Het heeft vroeger gewerkt, maar enkele maanden geleden plots niet meer ... 

Ondertussen nieuwe nas + volledige reset van dsm + volledige reset van mijn telenet modem (CH7465LG-TN) 

Alvast bedankt om mee te denken. 

5 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Wil je de configuratie beheren via DSM dan kan je kiezen voor

1. UPnP
    1. Activeer UPnP in Geavanceerde instellingen van MyTelenet
    2. In DSM, ga naar Configuratiescherm > Externe toegang > Routerconfiguratie.
    3. Stel de poorten in die je wil forwarden
      Bij mij stopt dit soms willekeurig met werken, waarna ik de configuratie opnieuw moet toepassen.
  2. DMZ (niet aan te raden)
    1. Activeer DMZ in Geavanceerde instellingen van MyTelenet op het IP-adres van je Synology (zorg dat dit een statisch ip is)
    2. Zorg ervoor dat de firewall van je Synology juist geconfigureerd is.

Je kan het ook instellen via MyTelenet via Port Forwarding (opnieuw statisch ip kiezen), dat geeft iets meer controle dan via UPnP of DMZ (en is veiliger)

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DylanVanAssche
Professional Weetjesweter
Warming up? Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien!

Mijn Telenet zegt soms dat de poorten open staan maar in de realiteit is dat niet het geval, ik heb zo uren verspeeld. De instellingen komen soms niet door op de modem. Met een port checker zoals https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ kan je testen of de poort open staat op de modem om zeker te zijn dat de instellingen zijn doorgekomen.

Als ik de screenshot bekijk zou jouw NAS een static IP moeten hebben op 192.168.0.10, poort 5000 en 5001 zou door de Telenet modem moeten doorkomen naar de NAS.

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@WG94  schreef:

Je kan het ook instellen via MyTelenet via Port Forwarding (opnieuw statisch ip kiezen), dat geeft iets meer controle dan via UPnP of DMZ (en is veiliger)

Zo te zien heeft @DylanVanAssche alles juist gedaan. De poortforwarding ziet er goed uit, en zijn NAS heeft een statisch IP-adres (.10).

Gebruik je het juiste publieke IP adres voor de testen? Controleer anders even via watismijnip.be

Voor de veiligheid zou ik overigens port 5000 niet openen. Deze wordt gebruikt voor http verkeer, terwijl 5001 voor https gebruikt wordt.
Als nog veiliger alternatief kun je er ook voor kiezen om de NAS als VPN server te gebruiken, en enkel een VPN tunnel te port-forwarden, ipv direkte DSM toegang via port 5000/5001.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pieterjan

Dat lijkt me nog interessanter zelfs. Als je een snelle handleiding kan voorzien: graag. Je mag gerust ook pointen naar waar ik moet surfen. 

Pieterjan

Dit lijkt te werken voor me. Nu nog die synology drive aan de praat krijgen 😄