Beantwoorden
kschiffauer
Freshman Weetjesweter
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur!

Router krijgt geen publiek WAN IP adres van de modem

Ik wens mijn modem in bridging te zetten zodat mijn eigen router een publiek WAN IP adres krijgt.

Ik heb het vermoeden dat door de DMZ instelling het niet lukt. Iedere keer als ik die uit zet dan springt hij automatisch weer terug.

Zie de screenshots hieronder van mijn modem.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

2025-03-28 13_24_13-Je thuisnetwerk _ MyTelenet en nog 9 andere pagina's - Persoonlijk - Microsoft​ .png

2025-03-28 13_21_18-Je thuisnetwerk _ MyTelenet en nog 9 andere pagina's - Persoonlijk - Microsoft​ .png

Titel gewijzigd door Vincent (mod) | Vorige titel: Router krijgt geen publiek WAN IP adres van het modem

22 reacties
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Ik vrees dat je enkele begrippen verwardt. Om een publiek Wan adres op je router te krijgen moet je als modem/router van Telenet een CV8560E hebben. Met dat toestel kan je toestel kan je het Wan Mac-adres van je eiegen router opgeven en dan krijgt die een publiek Wan ipv4 adres.

De DMZ fucntie stuurt alle binnenkomend verkeer van de modem/router van Telenet door naar alles wat daarachter ligt (naar alle Lan uitgangen van de modem/router). Dit heeft niet te maken met het toekennen van een ipv4-adres.

KelvinUceta
Freshman Veelweter
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! Topicvreter!

Dag @kschiffauer,

Welke Telenet router heb je? Misschien eens volledig uitzetten en herstarten?

Ik heb de CV8560E (bridged) in combinatie met pfSense router en het werkt perfect.

Grts

Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
KelvinUceta
Freshman Veelweter
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! Topicvreter!

Hei,

Misschien eens controleren dat de MAC van je router juist is, ik heb het eens voor gehad.

Cheers

Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@kschiffauer Verander je dmz adres eens naar bijvoorbeeld 1 of 2 (adres dat je niet gebruikt).Je kan vandaag enkel een ander ongebruikt IP-adres gebruiken.(dus geen 0)

Dit gaat over een gekend probleem van de geavanceerde instellingen. Ik weet niet of het nog bestaat maar dit was eind vorig jaar toch het geval.

Zorg ervoor dat je MAC-adres correct is door de aangesloten apparaten in Mijn Telenet te controleren, je router eruit te halen en het MAC-adres te kopiëren. Zo ben je zeker van je WAN MAC-adres.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

De TS heeft een CV8560E, dat zie je toch uit de screenshots 🤔.

Aan de DMZ instellingen moet je niets veranderen.

Copy/Paste het MAC adres van jouw router naar Bridging, dat is inderdaad het correcte MAC adres.

Herstart je modem of de router. De modem kan je ook via "Mijn Telenet" rebooten (niet resetten).

Jouw router zal dan een publiek IPv4 adres krijgen, maar dat zal niet hetzelfde IPv4 adres zijn als de modem. Jouw CV8560E blijft gewoon werken als router, je krijgt dus 2 IPv4 adressen (en 2 netwerken)...
Wat jij wilt (volgens de screenshot hierboven) namelijk het publiek IP van jouw modem "overhevelen" naar jouw router zal nooit lukken (en dat is ook de bedoeling niet, toch?

kschiffauer
Freshman Weetjesweter

Hoi janne_man

Ik heb een CV8560E modem en ik heb het juiste MAC adres ingevuld om gebruik te maken van bridging.

Bridging staat ook aan zoals je kunt zien in de screenshots.

Het valt me op dat DMZ ook aan staat en dat ik dat niet uit kan zetten.

Ik heb het vermoeden dat DMZ de oorzaak is waarom ik een prive IP adres 192.168.0.180 krijg in plaats van een publiek IP adres 84.193.xxx.xxx

Ik wens het publieke IP adres 84.193.xxx.xxx op de WAN interface van mijn eigen router te ontvangen. Op het vorige adres waar ik woonde was dat ook het geval. 

kschiffauer
Freshman Weetjesweter

Hoi KelvinUceta

Ik heb de CV8560E in bridge mode staan. Zie de screenshots.
Een herstart en uit een aan zetten heeft mij niet geholpen.

Zie de screenshot van mijn router hieronder.

Ik heb het vermoeden dat DMZ die ik niet krijg uitgezet de oorzaak is.

2025-03-29 07_57_56-UniFi Network en nog 9 andere pagina's - Persoonlijk - Microsoft​ Edge.png

kschiffauer
Freshman Weetjesweter

Hoi KelvinUceta

Volgens mij doet hij het helemaal niet wanneer het MAC adres niet correct is.
Hij is in ieder geval correct.

kschiffauer
Freshman Weetjesweter

Hoi kristofDW

Het MAC adres van mijn router komt netjes overeen in de config van het modem.

Bij DMZ-adres is 192.168.0.0 de standaard waarde.
Wijzigen naar 192.168.0.1 is niet mogelijk
De wijziging naar 192.168.0.2 heeft ook na een herstart van het modem en mijn router niet geholpen.
Het IP adres op de WAN interface van mijn router is nog steeds 192.168.0.180

kschiffauer
Freshman Weetjesweter

Hoi flip1953

Aan de DMZ instellingen moet je niets veranderen.

Heb ik weer terug gezet naar de default waarde.

Jouw router zal dan een publiek IPv4 adres krijgen, maar dat zal niet hetzelfde IPv4 adres zijn als de modem. Jouw CV8560E blijft gewoon werken als router, je krijgt dus 2 IPv4 adressen (en 2 netwerken)...

Dus ik ontvang dan een /30 publiek IP Adres?
1 voor het modem en 1 voor mijn router?

Wat jij wilt (volgens de screenshot hierboven) namelijk het publiek IP van jouw modem "overhevelen" naar jouw router zal nooit lukken (en dat is ook de bedoeling niet, toch?

Nee hoor ik wens een willekeurig publiek IP adres op de WAN interface van mijn router.
Nu krijg ik een prive IP adres 192.168.0.180 maar wens een publiek IP adres 84.193.xxx.xxx
Op het vorige adres waar ik woonde was dit ook het geval, dus het moet mogelijk zijn.

2025-03-29 07_57_56-UniFi Network en nog 9 andere pagina's - Persoonlijk - Microsoft​ Edge.png

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@kschiffauer  schreef:

Nu krijg ik een prive IP adres 192.168.0.180 maar wens een publiek IP adres 84.193.xxx.xxx

Je hebt niets te "wensen", het publiek IPv4 adres dat je zal krijgen op de WAN poort van jouw router zal een willekeurig IPv4 adres zijn uit één van de vele IPv4 adres ranges die Telenet bezit (dus niet noodzakelijk een 84.193.xxx.xxx adres.

Indien je alles correct gedaan hebt, namelijk:

• het correcte WAN MAC adres van je router ingevuld onder "Modem bridging"
  • de router hesrtart

Dan krijg je een publiek IPv4 adres.

Je zal dan jouw router nog altijd zien staan onder verbonden toestellen, maar je zal dan het publiek IPv4 adres zien (+ eventueel IPv6 indien geactiveerd op de router)

Zolang je een lokaal IP adres (192.168.0.x) blijft zien heb je iets verkeerd gedaan 🤔

• staat je WAN poort op dynamisch IP (niet dat je het 192.168.0.x adres hebt vastgezet?)
  • weet dat een router meerdere MAC adressen heeft (WLAN Mac, LAN Mac, WAN Mac, etc ...), het is dus belangrijk om het correcte MAC adres - in het correcte formaat - te gebruiken (copy/paste)

@kschiffauer  schreef:

Dus ik ontvang dan een /30 publiek IP Adres?
1 voor het modem en 1 voor mijn router?

Zowel jouw modem als jouw router krijgen een verschiilend IPv4 adres.

Of dat een /30 adres is of iets anders maakt niets uit, het kunnen zelfs 2 adressen zijn uit een totaal verschillende IPv4 range  ...

Emile51
Professional Weetjesweter
Topicwurm! Dag van de Chocolade Say what?! On a roll...

Hier kan ik (CV8560E) DMZ probleemloos aan/uitzetten.

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@flip1953  schreef:

De TS heeft een CV8560E, dat zie je toch uit de screenshots 🤔.

Off topic.

Bij een reactie vóór de goedkeuring van een afbeelding kan men de screenshots niet zien. Niets belet een Netweter om te reageren zonder kennis genomen te hebben van de afbeeldingen.

@flip1953  schreef:

Indien je alles correct gedaan hebt, namelijk:

• het correcte WAN MAC adres van je router ingevuld onder "Modem bridging"
  • de router hesrtart

Het komt soms voor dat alles correct gedaan werd door de klant, maar dat het toch niet werkt.

@kschiffauer Als alles correct gedaan is, dan best contact opnemen met Telenet (voor dit geval zal je allicht tot maandag moeten wachten).

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Via Mijn Telenet kan je herstarten:

My Telenet > Mijn producten > Internet > Thuisnetwerk > Modem > Algemeen > Herstart de modem

(Er is meer dan één manier om in dit menu te komen.)

Je kan ook gewoon de modem zelf even uitschakelen en terug inschakelen. Dat is misschien zelfs beter. Achteraan de modem kan je een kleine schakelaar vinden. Schakel de modem uit, wacht een tiental seconden en schakel de modem dan terug aan.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.