Beantwoorden
Snarie
Freshman Meerweter
Berichten: 68
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet Mobile IPv6 & prefix delegation

Met de datasim kaart (bij privé ONEup) krijgt mijn 4G modem/router een IPv6 adres 2a02:1808:x:y/64. Er wordt echter geen prefix uitgedeeld. Hierdoor ontvangen de LAN clients geen IPv6 adres. Iemand ervaring hiermee? Wordt er inderdaad geen prefix uitgedeeld? Zijn er plannen ter zake? Hoe dan ook zou dit een alternatief zijn om van de vervelende IPv4 CGNAT af te geraken (modem/intern bereikbaarheid via internet)

0 Likes
4 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet Mobile IPv6 & prefix delegation

Ik vrees dat IPv6 Prefix Delegation (nog?) niet op mobiele data ondersteunt wordt door Telenet. Een terechte vraag wel; de 4G routers zijn er immers voor bedoeld om meerdere clients gelijktijdig toegang tot het internet te bieden.

Momenteel gebeurd dat volgens mij voor IPv4 via NAT (op de 4G router) en CGNAT (binnen het Telenet netwerk). Je kunt dus geen server / port-forwarding gebruiken.

IPv6 + PD zou een oplossing kunnen bieden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet Mobile IPv6 & prefix delegation

Ik gebruik OpenWRT 21.02.0-rc op 4G mobile hotspots (en op een 4G mobile router voor WAN backup) en IPv6 prefix delegatie werkt wel degelijk. Het kan zijn dat je de modem van je toestel moet configureren via de nodige correcte AT commandos. Dit kan een ietwat technische en ietwat zorgvuldige aangelegenheid zijn. En software/vendor/toestel/modem specifiek.

zie o.a.: https://www.netweters.be/t5/Andere-apps-platformen/mobile-4G-MiFi-hotspot-dual-stack-IPv4-IPv6/m-p/1...

Toekenning en werking van mobile IPv6 door een 4G mobile AP is dus geen probleem van Telenet uit, het is mogelijk zulks te doen werken. Maar, let wel, net als bij IPv4, is er geen externe bereikbaarheid naar een (Telenet en wellicht ook andere providers) mobile adres. Dat alleen maakt een 4G router reeds iets minder geschikt voor doorsnee automatische redundante WAN connectie (ik zwijg over extra, minder doorsnee, vereisten). Maar, wel nog steeds erg geschikt als 'disaster recovery' manuele noodoplossing. Herhaling: je kan dus wel IPv6 prefix delegatie hebben via Telenet 4G mobile, en dat, zo blijkt uit mijn persoonlijke ervaring, geeft, op sommige plaatsen in Europa en Belgie, wel eens betere performantie dan 'klassieke' IPv4 NAT. fwiw: Ook zonder NAT of delegatie kan je testen of je, pakweg, telefoon, betere performantie heeft IPv6 vs IPv4 (op https://ipv6-test.com/) met mobile (ik bedoel niet WiFi) connectie.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet Mobile IPv6 & prefix delegation


@NofanTasi  schreef:

Ik gebruik OpenWRT 21.02.0-rc op 4G mobile hotspots (en op een 4G mobile router voor WAN backup) en IPv6 prefix delegatie werkt wel degelijk.


Welk prefix krijg je dan? /56? /60?

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet Mobile IPv6 & prefix delegation

@flip1953 : De WAN (van onze backup 4G router) kreeg 2a02:1808:80:xxxx::/64 prefix gedelegeerd. Op LAN (van die backup 4G router) zie ik momenteel een client (onze eigen-router) die o.a. 2a02:1808:80:xxxx::yyyy/128 adres kreeg via ethernet, en een (tijdelijke test) client (mijn Android phone) die o.a. 2a02:1808:80:xxxx:aaaa:bbbb:cccc:dddd adres kreeg via WiFi (waar fe80::aaaa:bbbb:cccc:dddd zijn op MAC adres berekend link-lokal adres is).

fwiw: we hebben een 5 SIM (samen 80GB data) business abonnement.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes